Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään tuntevat, millaisia tunnetaitoja he työssään tarvitsevat ja miten ohjaajat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jortikka, Heini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68017
_version_ 1828193068775374848
author Jortikka, Heini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jortikka, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jortikka, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jortikka, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään tuntevat, millaisia tunnetaitoja he työssään tarvitsevat ja miten ohjaajat kokevat tunteiden ja tunnetaitojen liittyvän ohjaukseen ja ohjauksen onnistumiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin syksyllä 2019 teemahaastatteluilla sekä tunnepäiväkirjoilla, joita tutkimukseen osallistujat täyttivät ennen haastattelua. Tunnepäiväkirjojen tarkoituksena oli auttaa tutkittavia orientoitumaan haastatteluun ja ne toimivat samalla haastattelujen pohjana. Tutkimukseen osallistui viisi ohjausalan ammattilaista. Tutkimukseen osallistujat olivat lukion tai ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajia ja työskennelleet ohjausalalla 5–35 vuotta. Teemahaastattelut olivat noin tunnin mittaisia yksilöhaastatteluja ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat ohjaajien työssään tuntemien positiivisten ja negatiivisten tunteiden kirjon olevan laaja. Tulosten perusteella ohjaajien keskeisimpiä tunnetaitoja ovat tunteiden välittämän tiedon hyödyntäminen, ohjattavalähtöisyys, tunteiden mukauttaminen, aito kohtaaminen, empatia, eteenpäin vieminen, ideaalin tunnetilan luominen, itsetuntemus ja stressinhallinta. Ohjaajan tunteet ja tunnetaidot nähtiin tutkimuksen tulosten perusteella ohjaukseen kuuluviksi ja ohjausta monin eri tavoin hyödyttäviksi. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä ohjaajan tunnetaitojen paitsi tukevan ohjauksen onnistumista myös auttavan työssä jaksamisessa. Ohjausta voidaan pitää tunnetyönä, jossa tunteiden ja tunnetaitojen merkitys korostuu.
first_indexed 2020-03-02T21:02:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "J\u00e4rvensivu, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jortikka, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-02T08:00:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-02T08:00:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunteiden ja tunnetaitojen merkityksest\u00e4 ohjausty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siit\u00e4, millaisia tunteita ohjaajat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tuntevat, millaisia tunnetaitoja he ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tarvitsevat ja miten ohjaajat kokevat tunteiden ja tunnetaitojen liittyv\u00e4n ohjaukseen ja ohjauksen onnistumiseen. \n\nTutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2019 teemahaastatteluilla sek\u00e4 tunnep\u00e4iv\u00e4kirjoilla, joita tutkimukseen osallistujat t\u00e4yttiv\u00e4t ennen haastattelua. Tunnep\u00e4iv\u00e4kirjojen tarkoituksena oli auttaa tutkittavia orientoitumaan haastatteluun ja ne toimivat samalla haastattelujen pohjana. Tutkimukseen osallistui viisi ohjausalan ammattilaista. Tutkimukseen osallistujat olivat lukion tai ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajia ja ty\u00f6skennelleet ohjausalalla 5\u201335 vuotta. Teemahaastattelut olivat noin tunnin mittaisia yksil\u00f6haastatteluja ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat ohjaajien ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tuntemien positiivisten ja negatiivisten tunteiden kirjon olevan laaja. Tulosten perusteella ohjaajien keskeisimpi\u00e4 tunnetaitoja ovat tunteiden v\u00e4litt\u00e4m\u00e4n tiedon hy\u00f6dynt\u00e4minen, ohjattaval\u00e4ht\u00f6isyys, tunteiden mukauttaminen, aito kohtaaminen, empatia, eteenp\u00e4in vieminen, ideaalin tunnetilan luominen, itsetuntemus ja stressinhallinta. Ohjaajan tunteet ja tunnetaidot n\u00e4htiin tutkimuksen tulosten perusteella ohjaukseen kuuluviksi ja ohjausta monin eri tavoin hy\u00f6dytt\u00e4viksi.\n\nTutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 ohjaajan tunnetaitojen paitsi tukevan ohjauksen onnistumista my\u00f6s auttavan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisessa. Ohjausta voidaan pit\u00e4\u00e4 tunnety\u00f6n\u00e4, jossa tunteiden ja tunnetaitojen merkitys korostuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-02T08:00:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-02T08:00:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunteista ja tunnetaidoista ohjausty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003022239", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68017
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/540f4b51-582d-409f-a1e0-f90ac87c11e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003022239.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jortikka, Heini Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä ohjaustyö ohjausvuorovaikutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 opinto-ohjaus opinto-ohjaajat tunteet tunnetaidot työelämä vuorovaikutus tunneäly
title Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_full Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_fullStr Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_full_unstemmed Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_short Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_sort opinto ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
title_txtP Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
topic ohjaustyö ohjausvuorovaikutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 opinto-ohjaus opinto-ohjaajat tunteet tunnetaidot työelämä vuorovaikutus tunneäly
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ohjaustyö ohjausvuorovaikutus opinto-ohjaajat opinto-ohjaus tunnetaidot tunneäly tunteet työelämä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003022239
work_keys_str_mv AT jortikkaheini opintoohjaajienkäsityksiätunteistajatunnetaidoistaohjaustyössä