Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista

Jatkuva oppiminen on yleisesti hyväksytty koulutusta, ihmisten toimintaa ja identiteetin rakentamista ohjaavaksi periaatteeksi. Se on asetettu koulutuspoliittiseksi päämääräksi niin Euroopan unionin tasolla kuin kansallisesti Suomessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia jatkuvaa oppimista po...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kallinen, Mirja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67908
_version_ 1828193068757549056
author Kallinen, Mirja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kallinen, Mirja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kallinen, Mirja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kallinen, Mirja
datasource_str_mv jyx
description Jatkuva oppiminen on yleisesti hyväksytty koulutusta, ihmisten toimintaa ja identiteetin rakentamista ohjaavaksi periaatteeksi. Se on asetettu koulutuspoliittiseksi päämääräksi niin Euroopan unionin tasolla kuin kansallisesti Suomessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia jatkuvaa oppimista poliittisena päämääränä jatkuvan oppimisen perusteluja tarkastelemalla. Tutkimuksen aineis- tona on Opetus- ja kulttuuriministeriön aihetta koskevan hankkeen julkaisut ja raportit (Jatkuvan oppimisen kehittäminen 2018-2019, OKM). Vastaan tutkimuksessa kysymykseen: Minkälaisia perusteluja jatkuvalle oppimiselle annetaan taloudellisten, demokraattisten ja henkilökohtaisten merkityksien näkökulmasta opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeessa? Perusteita tutkimalla arvioin pääseväni lähemmäksi jatkuvaan oppimiseen liitettyjä käsityksiä ja arvostelmia. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullista ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tässä tutkimuksessa teoriaohjaavuus näyttäytyy aineistosta saatujen havaintojen peilaamista teoriassa tunnistettuihin jatkuvan oppimisen taloudellisiin, henkilökohtaisiin ja demokraattisiin merkityksiin. Tulosluvussa erittelen perustelut teorialähtöisesti taloudellisiin, demokraattisiin ja yksilölähtöisiin perusteluihin. Jatkuvan oppimisen taloudelliset perustelut kytkeytyvät tiiviisti myös demokraattisiin ja yksilölähtöisiin perusteluihin ja muodostavan jatkuvan oppimisen kiistattomaksi ilmaistun pohjan. Jatkuvan oppimisen reformilla pyritään vastaamaan työelämän muutoksista johtuviin koulutustarpeisiin työn ja koulutuksen yhteensovittamista helpottavilla toimenpiteillä ja uudistuksilla.
first_indexed 2020-02-20T21:06:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kallinen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-20T07:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-20T07:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jatkuva oppiminen on yleisesti hyv\u00e4ksytty koulutusta, ihmisten toimintaa ja\nidentiteetin rakentamista ohjaavaksi periaatteeksi. Se on asetettu koulutuspoliittiseksi p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4ksi niin Euroopan unionin tasolla kuin kansallisesti Suomessa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia jatkuvaa oppimista poliittisena p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 jatkuvan oppimisen perusteluja tarkastelemalla. Tutkimuksen aineis-\ntona on Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n aihetta koskevan hankkeen julkaisut ja\n\nraportit (Jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4minen 2018-2019, OKM).\nVastaan tutkimuksessa kysymykseen: Mink\u00e4laisia perusteluja jatkuvalle\n\noppimiselle annetaan taloudellisten, demokraattisten ja henkil\u00f6kohtaisten merkityksien n\u00e4k\u00f6kulmasta opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4mishankkeessa? Perusteita tutkimalla arvioin p\u00e4\u00e4sev\u00e4ni l\u00e4hemm\u00e4ksi jatkuvaan oppimiseen liitettyj\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ja arvostelmia. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullista ja aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa teoriaohjaavuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy aineistosta saatujen havaintojen\n\npeilaamista teoriassa tunnistettuihin jatkuvan oppimisen taloudellisiin, henkil\u00f6kohtaisiin ja demokraattisiin merkityksiin.\n\nTulosluvussa erittelen perustelut teorial\u00e4ht\u00f6isesti taloudellisiin, demokraattisiin ja yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6isiin perusteluihin. Jatkuvan oppimisen taloudelliset perustelut kytkeytyv\u00e4t tiiviisti my\u00f6s demokraattisiin ja yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6isiin perusteluihin ja muodostavan jatkuvan oppimisen kiistattomaksi ilmaistun pohjan. Jatkuvan oppimisen reformilla pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutoksista johtuviin\nkoulutustarpeisiin ty\u00f6n ja koulutuksen yhteensovittamista helpottavilla toimenpiteill\u00e4 ja uudistuksilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-20T07:42:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-20T07:42:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n murros", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4mishankkeen perusteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002202136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkuva koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67908
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/140adb99-c59a-47e0-ba8c-a89e7ef70c24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002202136.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kallinen, Mirja Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista jatkuva oppiminen työn murros Kasvatustiede Education 102 teknologia elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus koulutuspolitiikka työelämä osaaminen
title Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_full Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_fullStr Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_full_unstemmed Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_short Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä
title_sort jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä analyysi opetus ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_sub analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
title_txtP Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
topic jatkuva oppiminen työn murros Kasvatustiede Education 102 teknologia elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus koulutuspolitiikka työelämä osaaminen
topic_facet 102 Education Kasvatustiede elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus jatkuva oppiminen koulutuspolitiikka osaaminen teknologia työelämä työn murros
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67908 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002202136
work_keys_str_mv AT kallinenmirja jatkuvanoppimisenreformipoliittisenapäämääränäanalyysiopetusjakulttuuriministeriön