Toiseuden uhka naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa

Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen naiseuden representaatioita saksalaisessa kauhuelokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920, ohj. Robert Wiene). Lähtökohtana on ajatus elokuvasta kulttuurinsa arvoja ja käsityksiä uusintavana ja heijastavana teoksena ja sukupuolesta kulttuurisena ja sosiaalis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kakriainen, Maija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67850
_version_ 1828193068750209024
author Kakriainen, Maija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kakriainen, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kakriainen, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kakriainen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen naiseuden representaatioita saksalaisessa kauhuelokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920, ohj. Robert Wiene). Lähtökohtana on ajatus elokuvasta kulttuurinsa arvoja ja käsityksiä uusintavana ja heijastavana teoksena ja sukupuolesta kulttuurisena ja sosiaalisena konstruktiona. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten elokuva representoi naiseutta yhtäältä kauhugenren kehyksessä ja toisaalta suhteessa aikalaiskulttuurin käsityksiin. Tutkimusmenetelmänä toimii diskurssianalyysi. Hahmottelen aineistosta erilaisia naiseuden representoimisen tapoja eli diskursseja, jotka rakentuvat elokuvan aikalaiskontekstia ja kauhugenreä käsittelevien teorioiden pohjalta. Mukailen esimerkiksi Anjeana Hansin (2014) ajatusta sotienvälisen Saksan elokuvien naishahmojen roolista yhteiskunnan pelkojen ruumiillistumina ja Robin Woodin (2002) teoriaa kauhuelokuvasta normaaliuden ja toiseuden välisenä kamppailuna. Analyysissa keskiöön nousee ajatus naisesta Toisena sekä 1920-luvun Saksassa että kauhuelokuvagenressä. Muodostan aineistosta kolme naiseuden diskurssia: passiivinen objektius, merkityksellinen toimijuus sekä hirviömäisyys. Passiivisuusdiskurssi ja toimijuusdiskurssi rakentuvat sotienvälisen Saksan naisten asemasta käydyn keskustelun pohjalta, ja niissä nainen näyttäytyy objektina miehen subjektille, Toisena tämän normaalille, ja juuri siksi poikkeuksellisen merkityksellisenä miesten rinnalla. Hirviödiskurssissa naiseus rinnastuu hirviömäisyyteen näyttäytyen normaalia järjestystä uhkaavana toiseutena. Esitän, että Tohtori Caligarin kabinetin representoimassa naiseudessa näkyy toiseuden pelko eli aikakauden saksalaisen yhteiskunnan huoli sukupuoliroolien muutoksesta ja vanhan järjestyksen murtumisesta. Kauhuelokuva mahdollistaa pelon kohtaamisen ja käsittelemisen. Tulkintani mukaan elokuva päättyy toiseuden voittoon, joka näyttäytyy yhtäältä kauhukuvana, toisaalta lupaavana mahdollisuutena. Kuvaamalla uudenlaista yhteiskuntajärjestystä elokuva tarjoaa katsojalle mahdollisuuden laajentaa näkemyksiään siitä, mikä on normaalia.
first_indexed 2020-02-17T21:01:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kakriainen, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-17T09:38:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-17T09:38:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastelen naiseuden representaatioita saksalaisessa kauhuelokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920, ohj. Robert Wiene). L\u00e4ht\u00f6kohtana on ajatus elokuvasta kulttuurinsa arvoja ja k\u00e4sityksi\u00e4 uusintavana ja heijastavana teoksena ja sukupuolesta kulttuurisena ja sosiaalisena konstruktiona. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten elokuva representoi naiseutta yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 kauhugenren kehyksess\u00e4 ja toisaalta suhteessa aikalaiskulttuurin k\u00e4sityksiin.\n\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimii diskurssianalyysi. Hahmottelen aineistosta erilaisia naiseuden representoimisen tapoja eli diskursseja, jotka rakentuvat elokuvan aikalaiskontekstia ja kauhugenre\u00e4 k\u00e4sittelevien teorioiden pohjalta. Mukailen esimerkiksi Anjeana Hansin (2014) ajatusta sotienv\u00e4lisen Saksan elokuvien naishahmojen roolista yhteiskunnan pelkojen ruumiillistumina ja Robin Woodin (2002) teoriaa kauhuelokuvasta normaaliuden ja toiseuden v\u00e4lisen\u00e4 kamppailuna. \n\nAnalyysissa keski\u00f6\u00f6n nousee ajatus naisesta Toisena sek\u00e4 1920-luvun Saksassa ett\u00e4 kauhuelokuvagenress\u00e4. Muodostan aineistosta kolme naiseuden diskurssia: passiivinen objektius, merkityksellinen toimijuus sek\u00e4 hirvi\u00f6m\u00e4isyys. Passiivisuusdiskurssi ja toimijuusdiskurssi rakentuvat sotienv\u00e4lisen Saksan naisten asemasta k\u00e4ydyn keskustelun pohjalta, ja niiss\u00e4 nainen n\u00e4ytt\u00e4ytyy objektina miehen subjektille, Toisena t\u00e4m\u00e4n normaalille, ja juuri siksi poikkeuksellisen merkityksellisen\u00e4 miesten rinnalla. Hirvi\u00f6diskurssissa naiseus rinnastuu hirvi\u00f6m\u00e4isyyteen n\u00e4ytt\u00e4ytyen normaalia j\u00e4rjestyst\u00e4 uhkaavana toiseutena.\n\nEsit\u00e4n, ett\u00e4 Tohtori Caligarin kabinetin representoimassa naiseudessa n\u00e4kyy toiseuden pelko eli aikakauden saksalaisen yhteiskunnan huoli sukupuoliroolien muutoksesta ja vanhan j\u00e4rjestyksen murtumisesta. Kauhuelokuva mahdollistaa pelon kohtaamisen ja k\u00e4sittelemisen. Tulkintani mukaan elokuva p\u00e4\u00e4ttyy toiseuden voittoon, joka n\u00e4ytt\u00e4ytyy yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 kauhukuvana, toisaalta lupaavana mahdollisuutena. Kuvaamalla uudenlaista yhteiskuntaj\u00e4rjestyst\u00e4 elokuva tarjoaa katsojalle mahdollisuuden laajentaa n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n siit\u00e4, mik\u00e4 on normaalia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-17T09:38:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-17T09:38:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1920-luku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Saksa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002172087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Etnologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ethnology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "302", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kauhuelokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67850
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/118c700c-87e9-4e87-819c-3b3b57a7f458\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002172087.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kakriainen, Maija Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa diskurssianalyysi 1920-luku Saksa Etnologia Ethnology 302 sukupuoli elokuvat representaatio toiseus kauhuelokuvat naiseus
title Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_full Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_fullStr Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_full_unstemmed Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_short Toiseuden uhka
title_sort toiseuden uhka naiseuden representaatioita 1920 luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_sub naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
title_txtP Toiseuden uhka : naiseuden representaatioita 1920-luvun saksalaisessa kauhuelokuvassa
topic diskurssianalyysi 1920-luku Saksa Etnologia Ethnology 302 sukupuoli elokuvat representaatio toiseus kauhuelokuvat naiseus
topic_facet 1920-luku 302 Ethnology Etnologia Saksa diskurssianalyysi elokuvat kauhuelokuvat naiseus representaatio sukupuoli toiseus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67850 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002172087
work_keys_str_mv AT kakriainenmaija toiseudenuhkanaiseudenrepresentaatioita1920luvunsaksalaisessakauhuelokuvassa