Näkymätöntä hallintaa? opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vartiainen, Saija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67810
_version_ 1828193068734480384
author Vartiainen, Saija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vartiainen, Saija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vartiainen, Saija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vartiainen, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi opinto-ohjaajaa, joista neljä työskenteli lukiossa, yksi työskenteli sekä lukiossa että yläkoulussa, ja yksi työskenteli yläkoulussa. Opinto-ohjaajien kokemusten mukaan pääsykoeuudistus ei ollut vaikut-tanut merkittävästi heidän varsinaiseen työnkuvaansa, mutta ohjauksen tarve oli aikaistunut ja lisääntynyt. Opinto-ohjaajat olivat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja pelkäsivät uudistuksen lisäävän stressiä, ahdistusta ja eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat myös kokivat, ettei uudistuksella saavuteta kaikkia haluttuja tavoitteita. Lisäksi tulokset valottivat hieman hallintavallan toiminnasta ja uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta Suomessa. Tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen prosessi on niin yksilöllinen, ettei sitä koettu pystyvän nopeuttaa ja tehostaa ulkoisten uudistusten avulla. Tulkitsen tässä tutkimuksessa pääsykoeuudistuksen olevan osa isompaa tehostamisen ilmiötä, jossa yksilöistä halutaan tuottaa vastuullisia, yrittäjämäisiä ja aktiivisia yhteiskunnan jäseniä.
first_indexed 2020-02-12T21:02:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vartiainen, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-12T07:07:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-12T07:07:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67810", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 p\u00e4\u00e4sykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien ty\u00f6nkuvaan ja ty\u00f6teht\u00e4viin. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kuusi opinto-ohjaajaa, joista nelj\u00e4 ty\u00f6skenteli lukiossa, yksi ty\u00f6skenteli sek\u00e4 lukiossa ett\u00e4 yl\u00e4koulussa, ja yksi ty\u00f6skenteli yl\u00e4koulussa.\nOpinto-ohjaajien kokemusten mukaan p\u00e4\u00e4sykoeuudistus ei ollut vaikut-tanut merkitt\u00e4v\u00e4sti heid\u00e4n varsinaiseen ty\u00f6nkuvaansa, mutta ohjauksen tarve oli aikaistunut ja lis\u00e4\u00e4ntynyt. Opinto-ohjaajat olivat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja pelk\u00e4siv\u00e4t uudistuksen lis\u00e4\u00e4v\u00e4n stressi\u00e4, ahdistusta ja eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat my\u00f6s kokivat, ettei uudistuksella saavuteta kaikkia haluttuja tavoitteita. Lis\u00e4ksi tulokset valottivat hieman hallintavallan toiminnasta ja uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta Suomessa.\nTulosten mukaan opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen prosessi on niin yksil\u00f6llinen, ettei sit\u00e4 koettu pystyv\u00e4n nopeuttaa ja tehostaa ulkoisten uudistusten avulla. Tulkitsen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa p\u00e4\u00e4sykoeuudistuksen olevan osa isompaa tehostamisen ilmi\u00f6t\u00e4, jossa yksil\u00f6ist\u00e4 halutaan tuottaa vastuullisia, yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isi\u00e4 ja aktiivisia yhteiskunnan j\u00e4seni\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-12T07:07:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-12T07:07:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4sykoeuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritt\u00e4jyyden eetos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hallintavalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4kym\u00e4t\u00f6nt\u00e4 hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia p\u00e4\u00e4sykoeuudistuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002122053", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4sykokeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67810
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54c4e7b6-73af-4cd3-a7b2-be69cfd32d7e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002122053.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vartiainen, Saija Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta pääsykoeuudistus yrittäjyyden eetos hallintavalta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pääsykokeet koulutuspolitiikka opinto-ohjaajat
title Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_full Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_fullStr Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_full_unstemmed Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_short Näkymätöntä hallintaa?
title_sort näkymätöntä hallintaa opinto ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_sub opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
title_txtP Näkymätöntä hallintaa? : opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta
topic pääsykoeuudistus yrittäjyyden eetos hallintavalta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pääsykokeet koulutuspolitiikka opinto-ohjaajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hallintavalta koulutuspolitiikka opinto-ohjaajat pääsykoeuudistus pääsykokeet yrittäjyyden eetos
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67810 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002122053
work_keys_str_mv AT vartiainensaija näkymätöntähallintaaopintoohjaajienajatuksiapääsykoeuudistuksesta