Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden käsitykset työläistaustaisuudesta, ja miten työläistausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karjala, Juhani, Mäkelä, Lauri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67776
_version_ 1826225700790599680
author Karjala, Juhani Mäkelä, Lauri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjala, Juhani Mäkelä, Lauri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjala, Juhani Mäkelä, Lauri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjala, Juhani
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden käsitykset työläistaustaisuudesta, ja miten työläistausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin näkökulmasta. Aihe on tärkeä, jotta yhteiskuntaluokasta johtuvia eriarvoistavia tekijöitä pystytään tunnistamaan. Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluun osallistui viisi valmistuvaa luokanopettajaa Jyväskylän yliopistosta. Haastattelut analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat määrittivät työläistaustaisuuden objektiivisesti koulutuksen ja varallisuuden sekä subjektiivisesti kasvuympäristöön liittyvien ilmiöiden mukaan. Opiskelijat kokivat kuuluvansa yliopistoon, vaikka yksittäiset yliopiston rakenteelliset käytännöt tuntuivat vierailta ja osa omista yksilöllistä ominaisuuksista nähtiin sopimattomina yliopistoon. Perheeltä saatu tuki vaikutti opiskelijoiden kokemukseen opiskelusta. Opiskelua motivoi luokanopettajan ammattiin valmistuminen sekä opiskelijat olivat kokeneet kasvaneensa akateemisissa taidoissa opiskelujen edetessä. Perheen tuki, opiskelumotiivit ja akateeminen kasvu olivat vaikuttaneet tutkimukseen osallistuneiden opiskelijaidentiteettiin. Tutkimustulosten mukaan työläistausta ei ollut juurikaan vaikutusta yliopistoon sopeutumisessa . Kuitenkin opiskelijat olivat kokeneet yksittäisiä haasteita kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin muodostumisessa. Yhteiskuntaluokasta johtuvien haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutuksellisen tasa-arvon kehittämistä yliopistossa.
first_indexed 2020-02-10T21:15:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjala, Juhani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-10T06:45:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-10T06:45:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67776", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden k\u00e4sitykset ty\u00f6l\u00e4istaustaisuudesta, ja miten ty\u00f6l\u00e4istausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, jotta yhteiskuntaluokasta johtuvia eriarvoistavia tekij\u00f6it\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tunnistamaan.\nAineisto ker\u00e4ttiin haastatteluilla. Haastatteluun osallistui viisi valmistuvaa luokanopettajaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta. Haastattelut analysoitiin laadullisen aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTutkimukseen osallistuneet opiskelijat m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t ty\u00f6l\u00e4istaustaisuuden objektiivisesti koulutuksen ja varallisuuden sek\u00e4 subjektiivisesti kasvuymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvien ilmi\u00f6iden mukaan. Opiskelijat kokivat kuuluvansa yliopistoon, vaikka yksitt\u00e4iset yliopiston rakenteelliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t tuntuivat vierailta ja osa omista yksil\u00f6llist\u00e4 ominaisuuksista n\u00e4htiin sopimattomina yliopistoon. Perheelt\u00e4 saatu tuki vaikutti opiskelijoiden kokemukseen opiskelusta. Opiskelua motivoi luokanopettajan ammattiin valmistuminen sek\u00e4 opiskelijat olivat kokeneet kasvaneensa akateemisissa taidoissa opiskelujen edetess\u00e4. Perheen tuki, opiskelumotiivit ja akateeminen kasvu olivat vaikuttaneet tutkimukseen osallistuneiden opiskelijaidentiteettiin.\nTutkimustulosten mukaan ty\u00f6l\u00e4istausta ei ollut juurikaan vaikutusta yliopistoon sopeutumisessa . Kuitenkin opiskelijat olivat kokeneet yksitt\u00e4isi\u00e4 haasteita kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin muodostumisessa. Yhteiskuntaluokasta johtuvien haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutuksellisen tasa-arvon kehitt\u00e4mist\u00e4 yliopistossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-10T06:45:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-10T06:45:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksellinen tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulumisen tunne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijaidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6l\u00e4istausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmistuvien ty\u00f6l\u00e4istaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002102022", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67776
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/efd22498-5672-4573-a267-bc244c155fc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002102022.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjala, Juhani Mäkelä, Lauri Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon koulutuksellinen tasa-arvo kuulumisen tunne opiskelijaidentiteetti työläistausta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteiskuntaluokat identiteetti opettajankoulutus opiskelijat korkeakouluopiskelu
title Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_full Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_fullStr Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_full_unstemmed Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_short Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_sort valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
title_txtP Valmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
topic koulutuksellinen tasa-arvo kuulumisen tunne opiskelijaidentiteetti työläistausta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteiskuntaluokat identiteetti opettajankoulutus opiskelijat korkeakouluopiskelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education identiteetti korkeakouluopiskelu koulutuksellinen tasa-arvo kuulumisen tunne opettajankoulutus opiskelijaidentiteetti opiskelijat työläistausta yhteiskuntaluokat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67776 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002102022
work_keys_str_mv AT karjalajuhani valmistuvientyöläistaustaistenluokanopettajienkokemuksiasopeutumisestayliopistoon