Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Widell, Niina-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67773
_version_ 1826225802927144960
author Widell, Niina-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Widell, Niina-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Widell, Niina-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Widell, Niina-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Lapsesta välittäminen nousi tutkimuksessa esiin vahvana lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen perustana. Tutkimustulosten mukaan kodin ja koulun yhteistyössä keskitytään kolmeen lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen pääteemaan: lapsen sosiaalisiin suhteisiin, käyttäytymiseen ja koulunkäyntitaitoihin sekä oppimiseen. Niihin liittyen lapsen hyvinvointia pyritään tukemaan kartoittamalla lapsen sen hetkistä tilannetta, nostamalla esiin lapsen kehittymistä kaipaavia taitoja ja tukemalla niissä, antamalla myönteistä palautetta sekä puut- tumalla mahdollisiin ongelmiin. Lapsen hyvinvointia tuettaessa huomio voidaan kiinnittää lähtökohtaisesti joko lapsen vahvuuksiin ja onnistumisiin tai heikkouksiin ja ongelmiin. Vanhemmat kokevat sekä nopean ongelmiin puuttumisen että myönteisen palautteen annon tärkeänä lapsen kannalta. Aineistosta nousi esiin toive positiivisiin asioihin keskittyvän yhteistyön li-säämisestä. Tutkimustulosten yhteenvetona syntyi kuvio, joka kuvaa sitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee yhteistyössä keskeisesti esiin vanhemman näkökulmasta katsottuna.
first_indexed 2020-02-10T21:15:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Widell, Niina-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-10T05:29:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-10T05:29:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siit\u00e4 millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edist\u00e4minen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelemalla \nnelj\u00e4\u00e4 alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \nLapsesta v\u00e4litt\u00e4minen nousi tutkimuksessa esiin vahvana lapsen hyvinvoinnin \ntukemisen ja edist\u00e4misen perustana. Tutkimustulosten mukaan kodin ja koulun \nyhteisty\u00f6ss\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n kolmeen lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edist\u00e4misen \np\u00e4\u00e4teemaan: lapsen sosiaalisiin suhteisiin, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja koulunk\u00e4yntitaitoihin sek\u00e4 oppimiseen. Niihin liittyen lapsen hyvinvointia pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan \nkartoittamalla lapsen sen hetkist\u00e4 tilannetta, nostamalla esiin lapsen kehittymist\u00e4 \nkaipaavia taitoja ja tukemalla niiss\u00e4, antamalla my\u00f6nteist\u00e4 palautetta sek\u00e4 puut-\ntumalla mahdollisiin ongelmiin. \nLapsen hyvinvointia tuettaessa huomio voidaan kiinnitt\u00e4\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti joko \nlapsen vahvuuksiin ja onnistumisiin tai heikkouksiin ja ongelmiin. Vanhemmat \nkokevat sek\u00e4 nopean ongelmiin puuttumisen ett\u00e4 my\u00f6nteisen palautteen annon \nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4 lapsen kannalta. Aineistosta nousi esiin toive positiivisiin asioihin keskittyv\u00e4n yhteisty\u00f6n li-s\u00e4\u00e4misest\u00e4. \nTutkimustulosten yhteenvetona syntyi kuvio, joka kuvaa sit\u00e4 millaisena lapsen \nhyvinvoinnin tukeminen ja edist\u00e4minen tulee yhteisty\u00f6ss\u00e4 keskeisesti esiin vanhemman n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-10T05:29:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-10T05:29:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edist\u00e4minen kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002102019", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (perheenj\u00e4senet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut (oppilaitokset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67773
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/51e635f8-ba22-4c9e-b423-1ce8eccb0a59\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002102019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Widell, Niina-Maria Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä Kasvatustiede Education 102 lapset (perheenjäsenet) hyvinvointi vanhemmat yhteistyö vuorovaikutus koulut (oppilaitokset) opettajat koululaiset
title Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_full Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_fullStr Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_full_unstemmed Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_short Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_sort lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_txtP Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
topic Kasvatustiede Education 102 lapset (perheenjäsenet) hyvinvointi vanhemmat yhteistyö vuorovaikutus koulut (oppilaitokset) opettajat koululaiset
topic_facet 102 Education Kasvatustiede hyvinvointi koululaiset koulut (oppilaitokset) lapset (perheenjäsenet) opettajat vanhemmat vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002102019
work_keys_str_mv AT widellniinamaria lapsenhyvinvoinnintukeminenjaedistäminenkodinjakoulunvälisessäyhteistyössä