Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Widell, Niina-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67773
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää alakoululaisen vanhempaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Lapsesta välittäminen nousi tutkimuksessa esiin vahvana lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen perustana. Tutkimustulosten mukaan kodin ja koulun yhteistyössä keskitytään kolmeen lapsen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen pääteemaan: lapsen sosiaalisiin suhteisiin, käyttäytymiseen ja koulunkäyntitaitoihin sekä oppimiseen. Niihin liittyen lapsen hyvinvointia pyritään tukemaan kartoittamalla lapsen sen hetkistä tilannetta, nostamalla esiin lapsen kehittymistä kaipaavia taitoja ja tukemalla niissä, antamalla myönteistä palautetta sekä puut- tumalla mahdollisiin ongelmiin. Lapsen hyvinvointia tuettaessa huomio voidaan kiinnittää lähtökohtaisesti joko lapsen vahvuuksiin ja onnistumisiin tai heikkouksiin ja ongelmiin. Vanhemmat kokevat sekä nopean ongelmiin puuttumisen että myönteisen palautteen annon tärkeänä lapsen kannalta. Aineistosta nousi esiin toive positiivisiin asioihin keskittyvän yhteistyön li-säämisestä. Tutkimustulosten yhteenvetona syntyi kuvio, joka kuvaa sitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee yhteistyössä keskeisesti esiin vanhemman näkökulmasta katsottuna.