"Koska lukeminen kannattaa aina." varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista näkökulmista erilaisilla kohderyhmillä, esi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pellinen, Krista-Marianne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67760
_version_ 1826225808291659776
author Pellinen, Krista-Marianne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pellinen, Krista-Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pellinen, Krista-Marianne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pellinen, Krista-Marianne
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista näkökulmista erilaisilla kohderyhmillä, esimerkiksi Marja Nurmilaakso (2006) sekä Simone C. Ehmig (2018) ovat tutkineet paljon lasten alkavaa lukutaitoa ja kielellistä kehitystä. Varhaiskasvattajien näkökulmaa tähän ilmiöön on tutkittu vähän ja tällä tutkimuksella pyritään vastaamaan tähän tutkimukselliseen aukkoon. Varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista, syistä ja sen hyödyistä tutkittiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä viidessä eri osiossa. Kysely jaettiin Facebookin ”Varhaiskasvattajien materiaalipankki” – ryhmässä ja siihen vastasi sata (N=100) varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin: aineistoa pelkistettiin ja siitä etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla aineisto luokiteltiin. Tutkimuksessa ilmeni, että vain osa lapsista kuulee kertomuksia päivittäin. Tulos on samansuuntainen juuri julkaistun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimuksen kanssa (Repo ym. 2019, 159, 164). Tutkimuksessa selvisi myös, että aikuiset ja lapset tekevät aloitteet lukemisesta tasapuolisesti ja luetusta yleensä keskustellaan yhdessä. Ääneen lukiessaan varhaiskasvattajat pyrkivät tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Varhaiskasvattaja näkevät lapsille ääneen lukemisen hyödyttävän sekä lapsia että heitä itseään.
first_indexed 2020-02-06T21:10:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pellinen, Krista-Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-06T09:49:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-06T09:49:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsille \u00e4\u00e4neen lukemisen tavoista ja syist\u00e4 sek\u00e4 \u00e4\u00e4neen lukemisen hy\u00f6dyist\u00e4 niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille \u00e4\u00e4neen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista n\u00e4k\u00f6kulmista erilaisilla kohderyhmill\u00e4, esimerkiksi Marja Nurmilaakso (2006) sek\u00e4 Simone C. Ehmig (2018) ovat tutkineet paljon lasten alkavaa lukutaitoa ja kielellist\u00e4 kehityst\u00e4. Varhaiskasvattajien n\u00e4k\u00f6kulmaa t\u00e4h\u00e4n ilmi\u00f6\u00f6n on tutkittu v\u00e4h\u00e4n ja t\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan t\u00e4h\u00e4n tutkimukselliseen aukkoon.\n\nVarhaiskasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsille \u00e4\u00e4neen lukemisen tavoista, syist\u00e4 ja sen hy\u00f6dyist\u00e4 tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 avoimia ett\u00e4 suljettuja kysymyksi\u00e4 viidess\u00e4 eri osiossa. Kysely jaettiin Facebookin \u201dVarhaiskasvattajien materiaalipankki\u201d \u2013 ryhm\u00e4ss\u00e4 ja siihen vastasi sata (N=100) varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin: aineistoa pelkistettiin ja siit\u00e4 etsittiin yhdist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joiden avulla aineisto luokiteltiin.\n\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 vain osa lapsista kuulee kertomuksia p\u00e4ivitt\u00e4in. Tulos on samansuuntainen juuri julkaistun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimuksen kanssa (Repo ym. 2019, 159, 164). Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 aikuiset ja lapset tekev\u00e4t aloitteet lukemisesta tasapuolisesti ja luetusta yleens\u00e4 keskustellaan yhdess\u00e4. \u00c4\u00e4neen lukiessaan varhaiskasvattajat pyrkiv\u00e4t tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehityst\u00e4. Varhaiskasvattaja n\u00e4kev\u00e4t lapsille \u00e4\u00e4neen lukemisen hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n sek\u00e4 lapsia ett\u00e4 heit\u00e4 itse\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-06T09:49:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-06T09:49:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4neen lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Koska lukeminen kannattaa aina.\" : varhaiskasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsille \u00e4\u00e4neen lukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002062006", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67760
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2c50e2c-4677-44bc-a615-1ff5c194dd74\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002062006.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pellinen, Krista-Marianne "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta ääneen lukeminen kertomukset Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lukutaito lukeminen (toiminta) vuorovaikutus kielellinen kehitys
title "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_full "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_fullStr "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_full_unstemmed "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_short "Koska lukeminen kannattaa aina."
title_sort koska lukeminen kannattaa aina varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_sub varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
title_txtP "Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
topic ääneen lukeminen kertomukset Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lukutaito lukeminen (toiminta) vuorovaikutus kielellinen kehitys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kertomukset kielellinen kehitys lukeminen (toiminta) lukutaito varhaiskasvatus vuorovaikutus ääneen lukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67760 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002062006
work_keys_str_mv AT pellinenkristamarianne koskalukeminenkannattaaainavarhaiskasvattajiennäkemyksiälapsilleääneenluk