Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten peruskouluikäisten koettua kouluviihtyvyyttä sekä opettaja-oppilassuhdetta. Erityisesti mielenkiinnon kohteena olivat oppilaat, joilla oli ADHD-oireita. Vertailtavat ryhmät muodostuivat ADHD-oireisista ja oireettomista, tytöistä ja pojista sekä ala- ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pakkala, Eliisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67533
_version_ 1828193068676808704
author Pakkala, Eliisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pakkala, Eliisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pakkala, Eliisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pakkala, Eliisa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten peruskouluikäisten koettua kouluviihtyvyyttä sekä opettaja-oppilassuhdetta. Erityisesti mielenkiinnon kohteena olivat oppilaat, joilla oli ADHD-oireita. Vertailtavat ryhmät muodostuivat ADHD-oireisista ja oireettomista, tytöistä ja pojista sekä ala- ja yläkouluikäisistä oppilaista. Lisäksi tarkasteltiin ADHD-oireiden ja sukupuolen yhdysvaikutusta kouluviihtyvyyden ja opettajasuhteen osalta. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu ja Työrauha kaikille -interventiotutkimuksissa kerättyjä aineistoja (n = 2639). Kaksisuuntaisella kovarianssianalyysilla tutkittiin ADHD-oireisten ja oireettomien sekä tyttöjen ja poikien välisiä kokemuseroja kouluviihtyvyydessä ja opettaja-oppilassuhteessa. Riippumattomien otosten T -testillä vertailtiin ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden kokemuseroja tutkittavien ilmiöiden osalta. ADHD-oireiset oppilaat kokivat sekä kouluviihtyvyyden että opettaja-oppilassuhteen oireettomia oppilaita kielteisemmäksi. Tytöt kokivat kouluviihtyvyyden poikia myönteisemmäksi. Yleisesti alakouluikäiset oppilaat kokivat sekä kouluviihtyvyyden että opettaja-oppilassuhteen yläkouluikäisiä oppilaita myönteisemmäksi. Yhdysvaikutukset ADHD:n ja sukupuolen välillä eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. ADHD-oireisten oppilaiden heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee kiinnittää koulun taholta erityistä huomioita. Myös syitä yläkouluikäisten heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee miettiä laaja-alaisesti. Kouluviihtyvyyden määrittely ja tutkiminen mahdollistaa kohdennettujen tukitoimien suunnittelua hyvinvoinnin parantamiseksi. Asiasanat: kouluviihtyvyys, opettaja-oppilassuhde, ADHD
first_indexed 2020-01-27T21:01:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkala, Eliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-27T07:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-27T07:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten peruskouluik\u00e4isten koettua kouluviihtyvyytt\u00e4 sek\u00e4 opettaja-oppilassuhdetta. Erityisesti mielenkiinnon kohteena olivat oppilaat, joilla oli ADHD-oireita. Vertailtavat ryhm\u00e4t muodostuivat ADHD-oireisista ja oireettomista, tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista sek\u00e4 ala- ja yl\u00e4kouluik\u00e4isist\u00e4 oppilaista. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin ADHD-oireiden ja sukupuolen yhdysvaikutusta kouluviihtyvyyden ja opettajasuhteen osalta. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin ProKoulu ja Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimuksissa ker\u00e4ttyj\u00e4 aineistoja (n = 2639). Kaksisuuntaisella kovarianssianalyysilla tutkittiin ADHD-oireisten ja oireettomien sek\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 kokemuseroja kouluviihtyvyydess\u00e4 ja opettaja-oppilassuhteessa. Riippumattomien otosten T -testill\u00e4 vertailtiin ala- ja yl\u00e4kouluik\u00e4isten oppilaiden kokemuseroja tutkittavien ilmi\u00f6iden osalta. ADHD-oireiset oppilaat kokivat sek\u00e4 kouluviihtyvyyden ett\u00e4 opettaja-oppilassuhteen oireettomia oppilaita kielteisemm\u00e4ksi. Tyt\u00f6t kokivat kouluviihtyvyyden poikia my\u00f6nteisemm\u00e4ksi. Yleisesti alakouluik\u00e4iset oppilaat kokivat sek\u00e4 kouluviihtyvyyden ett\u00e4 opettaja-oppilassuhteen yl\u00e4kouluik\u00e4isi\u00e4 oppilaita my\u00f6nteisemm\u00e4ksi. Yhdysvaikutukset ADHD:n ja sukupuolen v\u00e4lill\u00e4 eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. ADHD-oireisten oppilaiden heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 koulun taholta erityist\u00e4 huomioita. My\u00f6s syit\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten heikompiin kouluviihtyvyys- ja opettajasuhdekokemuksiin tulee mietti\u00e4 laaja-alaisesti. Kouluviihtyvyyden m\u00e4\u00e4rittely ja tutkiminen mahdollistaa kohdennettujen tukitoimien suunnittelua hyvinvoinnin parantamiseksi. \n \nAsiasanat: kouluviihtyvyys, opettaja-oppilassuhde, ADHD", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-27T07:55:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-27T07:55:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001271796", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67533
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8224df8b-6012-46f8-82a1-da0536d93a0f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001271796.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pakkala, Eliisa Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD kouluviihtyvyys opettaja-oppilassuhde
title Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
title_full Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
title_fullStr Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
title_full_unstemmed Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
title_short Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
title_sort kouluviihtyvyys ja opettaja oppilassuhde adhd oireisten oppilaiden kokemana
title_txtP Kouluviihtyvyys ja opettaja-oppilassuhde ADHD-oireisten oppilaiden kokemana
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD kouluviihtyvyys opettaja-oppilassuhde
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education kouluviihtyvyys opettaja-oppilassuhde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67533 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001271796
work_keys_str_mv AT pakkalaeliisa kouluviihtyvyysjaopettajaoppilassuhdeadhdoireistenoppilaidenkokemana