Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat kehittävät konsultoivassa työssä tarvitsemaansa asiantuntijuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä varhaiskasvatuksen erityisopettajan yksilöhaastattelusta, jotka toteutettiin alkusyksystä 2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultoiva työ pitää sisällään monipuolisia tehtäviä, kuten erityispedagogista ohjaamista, tiedon keräämistä ja jakamista sekä monialaista yhteistyötä. Tutkimuksessa esille tulleita konsultoivassa työssä tarvittavia asiantuntijuuden piirteitä olivat vuorovaikutustaidot, teoria- ja käytännön tieto sekä reflektointitaidot. Lisäksi tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajat kehittävät konsultoivassa työssä tarvitsemaansa asiantuntijuutta jatkuvan osaamisen kehittämisen ja jaetun asiantuntijuuden kautta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että konsultoiva työ on varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja henkilökunnan välistä yhteistyötä, jossa jokainen henkilö tuo esille omaa asiantuntijuuttaan lapsen edun toteutumisen edistämiseksi. Konsultoiva työ vaatii varhaiskasvatuksen erityisopettajalta laajaa asiantuntijuutta ja sen kehittämistä, jonka vuoksi konsultoiva työ ja siinä tarvittava asiantuntijuus tulisi ottaa huomioon jo koulutuksessa sekä työyhteisöjen toimintatapojen sekä koulutusten kehittämisessä.
|