Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence a comparative study

Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu u...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Roosa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66971
_version_ 1826225808288514048
author Korhonen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu usein vieraissa kielissä, ja sen onkin ehdotettu olevan yhteydessä itsevarmuuteen vierasta kieltä puhuttaessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä heidän englannin kielen ääntämisestään sekä niiden mahdollisia vaikutuksia heidän itsevarmuudelleen englantia puhuttaessa. Tutkimus toteutettiin vertailuna suomalaisten ja espanjalaisten opiskelijoiden välillä, ja sen kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti osallistujien koettu ääntämisen sujuvuus ja tyytyväisyys omaa ääntämistä kohtaan sekä heidän valmiutensa ja halukkuutensa kommunikoida englanniksi. Tutkimus osoitti, että molemmissa osallistujaryhmissä parhaiten ääntämistään arvioineet osallistujat arvioivat myös puhevarmuuttaan parhaiten, kun taas koettu puhevarmuus oli alhaisinta heikoimmin ääntämistään arvioineiden keskuudessa. Erot itsevarmuudessa olivat selkeämpiä suomalaisessa osallistujaryhmässä, jossa parhaiten ääntämistään arvioineet osoittivat tuntevansa itsensä varmemmiksi jokapäiväisissä ja yllättävissä englanninkielisissä tilanteissa heikommin ääntämistään arvioineisiin verrattuna. Lisäksi molemmissa osallistujaryhmissä suurempi osa heikoimmin ääntämistään arvioineista osoitti hermostuvansa ja pelkäävänsä virheitä englantia puhuessaan. Tutkimus osoitti myös, että suomalainen osallistujaryhmä kokonaisuudessaan arvioi englannin ääntämistään paremmaksi kuin espanjalainen osallistujaryhmä. Merkittävimmät ryhmien välillä ilmenneet erot liittyivät arvioihin oman ääntämisen sujuvuudesta sekä englannin ääntämisen vaikeudesta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-19T11:44:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-19T11:44:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4misell\u00e4 on erityisen t\u00e4rke\u00e4 merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sill\u00e4 se m\u00e4\u00e4rittelee puheen ymm\u00e4rrett\u00e4vyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi \u00e4\u00e4nt\u00e4minen my\u00f6s paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein t\u00e4rke\u00e4n osan niin t\u00e4m\u00e4n henkil\u00f6kohtaista- kuin sosiaalistakin identiteetti\u00e4. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen merkitys painottuu usein vieraissa kieliss\u00e4, ja sen onkin ehdotettu olevan yhteydess\u00e4 itsevarmuuteen vierasta kielt\u00e4 puhuttaessa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4\u00e4n sek\u00e4 niiden mahdollisia vaikutuksia heid\u00e4n itsevarmuudelleen englantia puhuttaessa. Tutkimus toteutettiin vertailuna suomalaisten ja espanjalaisten opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4, ja sen kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti osallistujien koettu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen sujuvuus ja tyytyv\u00e4isyys omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 kohtaan sek\u00e4 heid\u00e4n valmiutensa ja halukkuutensa kommunikoida englanniksi.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 molemmissa osallistujaryhmiss\u00e4 parhaiten \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n arvioineet osallistujat arvioivat my\u00f6s puhevarmuuttaan parhaiten, kun taas koettu puhevarmuus oli alhaisinta heikoimmin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n arvioineiden keskuudessa. Erot itsevarmuudessa olivat selke\u00e4mpi\u00e4 suomalaisessa osallistujaryhm\u00e4ss\u00e4, jossa parhaiten \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n arvioineet osoittivat tuntevansa itsens\u00e4 varmemmiksi jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 ja yll\u00e4tt\u00e4viss\u00e4 englanninkielisiss\u00e4 tilanteissa heikommin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n arvioineisiin verrattuna. Lis\u00e4ksi molemmissa osallistujaryhmiss\u00e4 suurempi osa heikoimmin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n arvioineista osoitti hermostuvansa ja pelk\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 virheit\u00e4 englantia puhuessaan. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 suomalainen osallistujaryhm\u00e4 kokonaisuudessaan arvioi englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4\u00e4n paremmaksi kuin espanjalainen osallistujaryhm\u00e4. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ilmenneet erot liittyiv\u00e4t arvioihin oman \u00e4\u00e4nt\u00e4misen sujuvuudesta sek\u00e4 englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen vaikeudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-19T11:44:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-19T11:44:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "confidence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation and identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WTC", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish and Spanish university students\u2019 self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912195446", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rrett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intelligibility", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66971
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f1e827d-599a-4612-a8c6-1f4d17c96644\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912195446.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Roosa Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study confidence pronunciation and identity WTC Englannin kieli English 301 ääntäminen ymmärrettävyys pronunciation intelligibility
title Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
title_full Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
title_fullStr Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
title_full_unstemmed Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
title_short Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence
title_sort finnish and spanish university students self perceived english pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence a comparative study
title_sub a comparative study
title_txtP Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
topic confidence pronunciation and identity WTC Englannin kieli English 301 ääntäminen ymmärrettävyys pronunciation intelligibility
topic_facet 301 Englannin kieli English WTC confidence intelligibility pronunciation pronunciation and identity ymmärrettävyys ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912195446
work_keys_str_mv AT korhonenroosa finnishandspanishuniversitystudentsselfperceivedenglishpronunciationproficiencyand