Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat kokevat sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalin käytön ja minkä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Pilvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66954
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat kokevat sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalin käytön ja minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita he näkevät näiden käytössä olevan. Lisäksi kysyttiin kieltenopettajien mielipiteitä siitä, miten heidän mielestään sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalien käyttöä voisi kehittää, ja ovatko he itse tuottaneet ja jakaneet avointa digitaalista oppimateriaalia internetiin. Aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2015, joka lähetettiin kieltenopettajille Suomen Ruotsinopettajat ry:n sekä Suomen Saksanopettajat ry:n sähköpostilistojen kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin pääasiassa kvalitatiivisesti teemoittelemalla avointen kysymysten vastaukset. Lisäksi hyödynnettiin kvantitatiivista analyysiä. Tutkimus osoitti, että suurin osa kieltenopettajista käyttää sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja viikoittain. Opettajilla oli enimmäkseen positiivisia kokemuksia molemmista: mahdollisuuksina koettiin mm. oppilaiden motivoiminen, opetuksen varioiminen sekä materiaalin helppo saatavuus ja autenttisuus. Haasteita tuottivat oppilaiden pitäminen aiheessa, ajanpuute, tekniset ongelmat, riittämättömät teknologiset taidot sekä vaikeus löytää laadukasta ja sopivaa materiaalia. Opettajat halusivat kehittää näiden käyttöä keksimällä uusia tapoja aktivoida oppilaita digitaalisten välineiden avulla, parantamalla omaa osaamistaan täydennyskoulutuksella sekä yhteistyössä muiden opettajien kanssa sekä luomalla yhteisen alustan avointen oppimateriaalien jakamista varten. Vähän yli neljännes oli tuottanut ja jakanut omaa opetusmateriaalia vastavuoroisuuden ja yhteistyön nimissä. Ne, jotka eivät olleet käyttäneet tai tuottaneet materiaalia, eivät olleet tehneet sitä kiinnostuksen tai ajanpuutteen takia tai eivät olleet kokeneet olevansa tarpeeksi päteviä materiaalin tuottajia.