Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan toiminnassa. Lisäksi kiinnostus kohdistui siihen, millaisia yhtäläisyyksiä ja e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppänen, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66844
_version_ 1828193087027937280
author Leppänen, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppänen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppänen, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppänen, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan toiminnassa. Lisäksi kiinnostus kohdistui siihen, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja samoja ohjaustyylejä käyttävien opettajien ohjauksessa on. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui kuuden opettajan 3-4 oppitunnin videotallenteista (yhteensä 20 videoitua oppituntia). Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla aineisto. Tutkimuksen tulosten mukaan eri ohjaustyylit tulivat esiin oppilaan ja opettajan rooleissa, luokan ilmapiirissä, ryhmänhallinnan sensitiivisyydessä sekä opetuksessa esimerkiksi erilaisten työtapojen kautta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien ohjauksessa on eroja, vaikka opettaja painottaisikin samaa ohjaustyyliä. Opettajien ohjaustyylien tutkiminen on tärkeää opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.
first_indexed 2019-12-16T21:07:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-16T12:49:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-16T12:49:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista lapsil\u00e4ht\u00f6inen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sit\u00e4, miten eri ohjaustyylit ilmenev\u00e4t opettajan toiminnassa. Lis\u00e4ksi kiinnostus kohdistui siihen, millaisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja samoja ohjaustyylej\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien opettajien ohjauksessa on.\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui kuuden opettajan 3-4 oppitunnin videotallenteista (yhteens\u00e4 20 videoitua oppituntia). Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla teemoittelemalla aineisto. \nTutkimuksen tulosten mukaan eri ohjaustyylit tulivat esiin oppilaan ja opettajan rooleissa, luokan ilmapiiriss\u00e4, ryhm\u00e4nhallinnan sensitiivisyydess\u00e4 sek\u00e4 opetuksessa esimerkiksi erilaisten ty\u00f6tapojen kautta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien ohjauksessa on eroja, vaikka opettaja painottaisikin samaa ohjaustyyli\u00e4. Opettajien ohjaustyylien tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 opettajien perus- ja t\u00e4ydennyskoulutuksen kehitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-16T12:49:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-16T12:49:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ohjaustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajajohtoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten johtama ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ECCOM observointimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912165336", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66844
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a0231ea-57be-485a-83af-6b73922f3c99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912165336.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Anne Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa opettajan ohjaustyyli opettajajohtoisuus lasten johtama ohjaus ECCOM observointimenetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus luokanopettajat lapsilähtöisyys opettajat opetus
title Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_full Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_fullStr Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_short Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_sort luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
title_txtP Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
topic opettajan ohjaustyyli opettajajohtoisuus lasten johtama ohjaus ECCOM observointimenetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus luokanopettajat lapsilähtöisyys opettajat opetus
topic_facet 103 ECCOM observointimenetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus lapsilähtöisyys lasten johtama ohjaus luokanopettajat opettajajohtoisuus opettajan ohjaustyyli opettajat opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66844 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165336
work_keys_str_mv AT leppänenanne luokanopettajienohjaustyylienilmeneminenalkuopetuksessa