Summary: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimme näkemyksiä ja kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sateenkaariperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa sateenkaariperheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuoden 2019 keväällä. Tutkittavinamme oli sateenkaariperheiden vanhempia, työelämässä olevia opettajia sekä opettajaksi valmistuvia opiskelijoita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Tutkimustulosten mukaan sateenkaariperheen perhemuodolla on merkitystä siihen, kuinka perheet kokevat yhteistyön onnistuneen. Opettajien luontevuus sateenkaariperheiden kohtaamisessa on kasvussa, ja opiskelijat kokevat omaavansa hyvät valmiudet sateenkaariperheiden kanssa toimimiseen. Kaikki haastatellut ryhmät toivoivat opettajille lisää koulutusta aiheesta.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö sateenkaariperheiden kohdalla toteutuu monilta osin hyvin. Tutkimusta ja tietoa tarvitaan lisää, jotta yhteistyö toteutuisi tasa-arvoisesti ja kaikkien osapuolten hyvinvointia edistävästi.
|