Täällä sateenkaaren alla sateenkaariperheiden vanhempien, opettajien sekä opiskelijoiden näkökulmia sateenkaariperheen ja koulun välisestä yhteistyöstä

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimme näkemyksiä ja kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sateenkaariperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa sateenkaariperheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotte...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eira, Miisa, Nevalainen, Sirja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66780
Description
Summary:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimme näkemyksiä ja kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä sateenkaariperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa sateenkaariperheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuoden 2019 keväällä. Tutkittavinamme oli sateenkaariperheiden vanhempia, työelämässä olevia opettajia sekä opettajaksi valmistuvia opiskelijoita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Tutkimustulosten mukaan sateenkaariperheen perhemuodolla on merkitystä siihen, kuinka perheet kokevat yhteistyön onnistuneen. Opettajien luontevuus sateenkaariperheiden kohtaamisessa on kasvussa, ja opiskelijat kokevat omaavansa hyvät valmiudet sateenkaariperheiden kanssa toimimiseen. Kaikki haastatellut ryhmät toivoivat opettajille lisää koulutusta aiheesta. Kodin ja koulun välinen yhteistyö sateenkaariperheiden kohdalla toteutuu monilta osin hyvin. Tutkimusta ja tietoa tarvitaan lisää, jotta yhteistyö toteutuisi tasa-arvoisesti ja kaikkien osapuolten hyvinvointia edistävästi.