Differentiating the more proficient students upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons

Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien oppilaiden tukemisen näkökulmasta. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää tunnustaa myö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miskala, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66578
_version_ 1826225773493616640
author Miskala, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Miskala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Miskala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Miskala, Laura
datasource_str_mv jyx
description Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien oppilaiden tukemisen näkökulmasta. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää tunnustaa myös keskivertoa parempien oppilaiden eriyttävän tuen tarve, sillä turhautumisesta ja tylsistymisestä johtuvat lieveilmiöt ovat samanlaiset oppilaiden taitotasosta riippumatta. On tärkeää saada kuuluviin myös opetuksen ja eriyttämisen kohteiden, oppilaiden, mielipiteet ja näkemykset, sillä niistä voi olla hyötyä ylöspäin eriyttämistä suunnitteleville opettajille. Eriyttäminen on tänä päivänä tärkeää juuri englannin opetuksessa, koska englannin kielen asema suomalaisessa yhteiskunnassa on erityisen merkittävä ja tasoerot englannin opetusryhmissä voivat olla huomattavia. Tämän Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista ylöspäin eriyttämistä lukion pitkän englannin kursseilla tarjotaan, mikä on englanninopettajien näkemys ylöspäin eriyttämisestä, ja miten keskivertoa paremmat englannin kielen oppilaat haluaisivat heitä opetettavan. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisten teemahaastattelujen muodossa, mihin osallistui yhteensä neljä englanninopettajaa sekä neljä keskivertoa parempaa englannin oppilasta (N=8) kahdesta eri lukiosta Suomessa. Aineisto kerättiin keväällä 2019 molempien lukioiden paikkakunnilla. Tulokset osoittivat, että englanninopettajat pitävät ylöspäin eriyttämistä tärkeänä, mutta eivät halua, että siihen panostetaan heikompien oppilaiden kustannuksella. Lisäksi opettajat toivoivat enemmän työkaluja ylöspäin eriyttämiseen sekä asiantuntevaa ja ajankohtaista täydennyskoulutusta. Suurimpana esteenä tai rajoittavana tekijänä ylöspäin eriyttämiselle opettajat kokivat resurssien, kuten ajan, puutteen sekä liian suuret ryhmäkoot. Keskivertoa paremmat oppilaat puolestaan olivat melko tyytyväisiä saamaansa englannin opetukseen, mutta kokivat, että opetusmetodeja voisi modernisoida ja peräänkuuluttivat suullisten harjoitusten sekä keskustelu- ja ryhmätehtävien lisäämistä englannin tunneille. Lisäksi he toivoivat monipuolisuutta ylöspäin eriyttämisen metodeihin englannin kursseilla. Osa oppilaista myös toivoi tasokursseja lukion pitkän englannin tarjontaan, sillä taitotasoerot kurssien sisällä ovat merkittävät. Jatkotutkimuksissa tulisi huomioida niin englanninopettajien kuin oppilaiden toiveet ja toteuttaa esimerkiksi materiaalipaketti ylöspäin eriyttämisestä lukion pitkän englannin kursseille. Tulevaisuudessa olisi tarpeen myös tutkia sitä, miten ylöspäin eriyttäminen vaikuttaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitykseen, oppimistuloksiin ja esimerkiksi kouluviihtyvyyteen. Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta olisi mahdollista myös tehdä kansallista vertailua eri oppilaitosten välillä ja tarkastella ylöspäin eriyttämisen keinoja ja niiden vaikutusta oppilaiden kielen kehitykseen eri oppiasteilla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miskala, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-29T10:56:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-29T10:56:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehityst\u00e4 tukevia opetusmenetelmi\u00e4. Eriytt\u00e4mist\u00e4 on viime vuosikymmenin\u00e4 tutkittu l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti opettajien sek\u00e4 alasp\u00e4in eriytt\u00e4misen eli heikompien oppilaiden tukemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. On kuitenkin ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnustaa my\u00f6s keskivertoa parempien oppilaiden eriytt\u00e4v\u00e4n tuen tarve, sill\u00e4 turhautumisesta ja tylsistymisest\u00e4 johtuvat lieveilmi\u00f6t ovat samanlaiset oppilaiden taitotasosta riippumatta. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada kuuluviin my\u00f6s opetuksen ja eriytt\u00e4misen kohteiden, oppilaiden, mielipiteet ja n\u00e4kemykset, sill\u00e4 niist\u00e4 voi olla hy\u00f6ty\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 suunnitteleville opettajille. Eriytt\u00e4minen on t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 t\u00e4rke\u00e4\u00e4 juuri englannin opetuksessa, koska englannin kielen asema suomalaisessa yhteiskunnassa on erityisen merkitt\u00e4v\u00e4 ja tasoerot englannin opetusryhmiss\u00e4 voivat olla huomattavia. \n\nT\u00e4m\u00e4n Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 lukion pitk\u00e4n englannin kursseilla tarjotaan, mik\u00e4 on englanninopettajien n\u00e4kemys yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misest\u00e4, ja miten keskivertoa paremmat englannin kielen oppilaat haluaisivat heit\u00e4 opetettavan. Tutkimus toteutettiin henkil\u00f6kohtaisten teemahaastattelujen muodossa, mihin osallistui yhteens\u00e4 nelj\u00e4 englanninopettajaa sek\u00e4 nelj\u00e4 keskivertoa parempaa englannin oppilasta (N=8) kahdesta eri lukiosta Suomessa. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 molempien lukioiden paikkakunnilla. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 englanninopettajat pit\u00e4v\u00e4t yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4mist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta eiv\u00e4t halua, ett\u00e4 siihen panostetaan heikompien oppilaiden kustannuksella. Lis\u00e4ksi opettajat toivoivat enemm\u00e4n ty\u00f6kaluja yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen sek\u00e4 asiantuntevaa ja ajankohtaista t\u00e4ydennyskoulutusta. Suurimpana esteen\u00e4 tai rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miselle opettajat kokivat resurssien, kuten ajan, puutteen sek\u00e4 liian suuret ryhm\u00e4koot. Keskivertoa paremmat oppilaat puolestaan olivat melko tyytyv\u00e4isi\u00e4 saamaansa englannin opetukseen, mutta kokivat, ett\u00e4 opetusmetodeja voisi modernisoida ja per\u00e4\u00e4nkuuluttivat suullisten harjoitusten sek\u00e4 keskustelu- ja ryhm\u00e4teht\u00e4vien lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 englannin tunneille. Lis\u00e4ksi he toivoivat monipuolisuutta yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen metodeihin englannin kursseilla. Osa oppilaista my\u00f6s toivoi tasokursseja lukion pitk\u00e4n englannin tarjontaan, sill\u00e4 taitotasoerot kurssien sis\u00e4ll\u00e4 ovat merkitt\u00e4v\u00e4t. \n\nJatkotutkimuksissa tulisi huomioida niin englanninopettajien kuin oppilaiden toiveet ja toteuttaa esimerkiksi materiaalipaketti yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misest\u00e4 lukion pitk\u00e4n englannin kursseille. Tulevaisuudessa olisi tarpeen my\u00f6s tutkia sit\u00e4, miten yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen vaikuttaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitykseen, oppimistuloksiin ja esimerkiksi kouluviihtyvyyteen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten pohjalta olisi mahdollista my\u00f6s tehd\u00e4 kansallista vertailua eri oppilaitosten v\u00e4lill\u00e4 ja tarkastella yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen keinoja ja niiden vaikutusta oppilaiden kielen kehitykseen eri oppiasteilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-29T10:56:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-29T10:56:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upward differentiation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers\u00b4 and students\u00b4 perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911295066", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "differentiation (teaching methods)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66578
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d93bd6a-bb29-4b14-865a-2b37df866953\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911295066.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miskala, Laura Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons upward differentiation perceptions Englannin kieli English 301 lukio eriyttäminen englannin kieli opiskelijat opettajat general upper secondary school differentiation (teaching methods) English language students teachers
title Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
title_full Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
title_fullStr Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
title_full_unstemmed Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
title_short Differentiating the more proficient students
title_sort differentiating the more proficient students upper secondary school teachers and students perceptions of upward differentiation in a syllabus english lessons
title_sub upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
title_txtP Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers ́ and students ́ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
topic upward differentiation perceptions Englannin kieli English 301 lukio eriyttäminen englannin kieli opiskelijat opettajat general upper secondary school differentiation (teaching methods) English language students teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language differentiation (teaching methods) englannin kieli eriyttäminen general upper secondary school lukio opettajat opiskelijat perceptions students teachers upward differentiation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66578 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295066
work_keys_str_mv AT miskalalaura differentiatingthemoreproficientstudentsuppersecondaryschoolteachers ́andstudents ́ AT miskalalaura differentiatingthemoreproficientstudentsuppersecondaryschoolteachersandstudentsperc