Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin opiskelijoiden häiriökäyttäytymisen määrää ja sen mahdollisia vaikut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtisare, Suvi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66568
_version_ 1828193086487920640
author Lehtisare, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtisare, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtisare, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtisare, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin opiskelijoiden häiriökäyttäytymisen määrää ja sen mahdollisia vaikutuksia opettajan tuen ja koulunlopettamisaikomuksien väliselle yhteydelle. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena, jossa aineisto (N = 1315) kerättiin kyselylomakkeilla vuonna 2016 opiskelijoiden käydessä peruskoulun 9. luokkaa sekä vuonna 2017 opiskelijoiden ollessa ensimmäistä vuottaan toisen asteen opinnoissa. Yhteyksiä tarkasteltiin logistisen regressioanalyysin avulla jakamalla opiskelijat kahteen ryhmään sen mukaan, raportoivatko he koulunlopettamisaikomuksia vai eivät. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksiin: opettajan tuen vähäisyys 9. luokalla lisäsi opiskelijoiden todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään toisella asteella. Myös opiskelijan häiriökäyttäytyminen lisäsi todennäköisyyttä kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhmään. Aineistossa ei havaittu yhdysvaikutusta opettajan emotionaalisen tuen ja opiskelijan häiriökäyttäytymisen välillä, eli toisin sanoen opiskelijat, jotka raportoivat enemmän häiriökäyttäytymistä hyötyivät opettajan tuesta samalla tavalla kuin vertaisensa, jotka eivät raportoineet häiriökäyttäytymistä. Tulokset korostavat opettajan roolia turvallisena kiintymyshahmona ja painottavat läheisten opettaja-opiskelijasuhteiden ja emotionaalisen tuen merkitystä koulunlopettamisaikomuksia ennaltaehkäisevänä tekijänä.
first_indexed 2019-11-29T21:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtisare, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-29T07:07:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-29T07:07:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsema\u0308a\u0308ra\u0308a\u0308misteorioiden viitekehyksissa\u0308 opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteytta\u0308 opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin opiskelijoiden ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen ma\u0308a\u0308ra\u0308a\u0308 ja sen mahdollisia vaikutuksia opettajan tuen ja koulunlopettamisaikomuksien va\u0308liselle yhteydelle. Tutkimus toteutettiin pitkitta\u0308istutkimuksena, jossa aineisto (N = 1315) kera\u0308ttiin kyselylomakkeilla vuonna 2016 opiskelijoiden ka\u0308ydessa\u0308 peruskoulun 9. luokkaa seka\u0308 vuonna 2017 opiskelijoiden ollessa ensimma\u0308ista\u0308 vuottaan toisen asteen opinnoissa. Yhteyksia\u0308 tarkasteltiin logistisen regressioanalyysin avulla jakamalla opiskelijat kahteen ryhma\u0308a\u0308n sen mukaan, raportoivatko he koulunlopettamisaikomuksia vai eiva\u0308t. Tutkimuksessa havaittiin, etta\u0308 opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessa\u0308 opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksiin: opettajan tuen va\u0308ha\u0308isyys 9. luokalla lisa\u0308si opiskelijoiden todenna\u0308ko\u0308isyytta\u0308 kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhma\u0308a\u0308n toisella asteella. Myo\u0308s opiskelijan ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytyminen lisa\u0308si todenna\u0308ko\u0308isyytta\u0308 kuulua koulunlopettamisaikomuksia raportoivaan ryhma\u0308a\u0308n. Aineistossa ei havaittu yhdysvaikutusta opettajan emotionaalisen tuen ja opiskelijan ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen va\u0308lilla\u0308, eli toisin sanoen opiskelijat, jotka raportoivat enemma\u0308n ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymista\u0308 hyo\u0308tyiva\u0308t opettajan tuesta samalla tavalla kuin vertaisensa, jotka eiva\u0308t raportoineet ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymista\u0308. Tulokset korostavat opettajan roolia turvallisena kiintymyshahmona ja painottavat la\u0308heisten opettaja-opiskelijasuhteiden ja emotionaalisen tuen merkitysta\u0308 koulunlopettamisaikomuksia ennaltaehka\u0308iseva\u0308na\u0308 tekija\u0308na\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-29T07:07:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-29T07:07:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunlopettamisaikomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiintymyssuhteen kaltainen suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911295054", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66568
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:26Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fdebc5b2-10cf-420e-bd25-2a1a894b37e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911295054.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtisare, Suvi Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella koulunlopettamisaikomukset emotionaalinen tuki kiintymyssuhteen kaltainen suhde Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen käyttäytymishäiriöt opettaja-oppilassuhde
title Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_full Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_fullStr Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_full_unstemmed Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_short Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_sort opiskelijoiden 9 luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja ha irio ka ytta ytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
title_txtP Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella
topic koulunlopettamisaikomukset emotionaalinen tuki kiintymyssuhteen kaltainen suhde Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen käyttäytymishäiriöt opettaja-oppilassuhde
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education emotionaalinen tuki kiintymyssuhteen kaltainen suhde koulunlopettamisaikomukset käyttäytymishäiriöt opettaja-oppilassuhde opintojen keskeyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66568 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295054
work_keys_str_mv AT lehtisaresuvi opiskelijoiden9luokallakokemanopettajanemotionaalisentuenjahairiokayttaytymisenyht AT lehtisaresuvi opiskelijoiden9luokallakokemanopettajanemotionaalisentuenjahäiriökäyttäytymisenyht