”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden sekä opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häli, Tuomas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66496
_version_ 1826225698602221568
author Häli, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häli, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häli, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häli, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden sekä opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin kerronnallisena tutkimuksena ja siihen osallistui viisi kertovaa luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoinnissa käytettiin kerronnallista analyysia sekä aineiston teemoittamista. Tutkimuksen perusteella kertovaksi opettajaksi kasvetaan kertovien esikuvien avulla ja kertomiseen kannustavan ympäristön vaikutuksesta. Kertomusten kuunteleminen sekä itse lukeminen ovat tärkeitä tekijöitä tässä kasvussa. Kertomuksen ja kerronnan mahdollisuudet opetustyössä tunnetaan tutkimuksen perusteella hyvin. Kertomus näyttäytyy myös hyvänä tunnetyön keinona. Esittelen tutkimuksessani tunteiden navigoinnin yhtenä tapana hahmottaa ja toteuttaa opettajan työhön liittyvää tunnetyötä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät kerronnallisia työmenetelmiä laajasti mutta eivät aina tunnista niitä. Tutkimus osoittaa, että opettajat hyötyisivät kertomisen ja kerronnallisten työtapojen lisäkoulutuksesta. Opettajille tulisi tutkimuksen perusteella tarjota myös mahdollisuuksia oman ammatillisen identiteettinsä reflektoivaan tarkasteluun työuransa varrella. Kerronnalliset työtavat tukevat tätä opettajan ammatillista identiteettityötä.
first_indexed 2019-11-25T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4li, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-25T06:01:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-25T06:01:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sek\u00e4 millaista kertomusten ja kerronnallisuuden k\u00e4ytt\u00e4minen opetuksessa on. \nTutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden sek\u00e4 opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin kerronnallisena tutkimuksena ja siihen osallistui viisi kertovaa luokanopettajaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoinnissa k\u00e4ytettiin kerronnallista analyysia sek\u00e4 aineiston teemoittamista.\nTutkimuksen perusteella kertovaksi opettajaksi kasvetaan kertovien esikuvien avulla ja kertomiseen kannustavan ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta. Kertomusten kuunteleminen sek\u00e4 itse lukeminen ovat t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 kasvussa. Kertomuksen ja kerronnan mahdollisuudet opetusty\u00f6ss\u00e4 tunnetaan tutkimuksen perusteella hyvin. Kertomus n\u00e4ytt\u00e4ytyy my\u00f6s hyv\u00e4n\u00e4 tunnety\u00f6n keinona. Esittelen tutkimuksessani tunteiden navigoinnin yhten\u00e4 tapana hahmottaa ja toteuttaa opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 tunnety\u00f6t\u00e4. \nTutkimukseen osallistuneet opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kerronnallisia ty\u00f6menetelmi\u00e4 laajasti mutta eiv\u00e4t aina tunnista niit\u00e4. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 opettajat hy\u00f6tyisiv\u00e4t kertomisen ja kerronnallisten ty\u00f6tapojen lis\u00e4koulutuksesta. Opettajille tulisi tutkimuksen perusteella tarjota my\u00f6s mahdollisuuksia oman ammatillisen identiteettins\u00e4 reflektoivaan tarkasteluun ty\u00f6uransa varrella. Kerronnalliset ty\u00f6tavat tukevat t\u00e4t\u00e4 opettajan ammatillista identiteettity\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-25T06:01:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-25T06:01:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaksi kasvaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe on tuolla minun sis\u00e4ss\u00e4 se kertominen\u201d : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911254987", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d408318-b3c1-4520-ba96-f698fcb78ff8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911254987.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häli, Tuomas ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina kertominen opettajaksi kasvaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat narratiivisuus ammatti-identiteetti kertomukset ammatillinen kehitys
title ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_full ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_fullStr ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_full_unstemmed ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_short ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen”
title_sort se on tuolla minun sisässä se kertominen luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_sub luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
title_txtP ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
topic kertominen opettajaksi kasvaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat narratiivisuus ammatti-identiteetti kertomukset ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatti-identiteetti kertominen kertomukset narratiivisuus opettajaksi kasvaminen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911254987
work_keys_str_mv AT hälituomas seontuollaminunsisässäsekertominenluokanopettajatkerronnallisuuteenkasvamisenkuvaajin