”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden sekä opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häli, Tuomas
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66496
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden sekä opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin kerronnallisena tutkimuksena ja siihen osallistui viisi kertovaa luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoinnissa käytettiin kerronnallista analyysia sekä aineiston teemoittamista. Tutkimuksen perusteella kertovaksi opettajaksi kasvetaan kertovien esikuvien avulla ja kertomiseen kannustavan ympäristön vaikutuksesta. Kertomusten kuunteleminen sekä itse lukeminen ovat tärkeitä tekijöitä tässä kasvussa. Kertomuksen ja kerronnan mahdollisuudet opetustyössä tunnetaan tutkimuksen perusteella hyvin. Kertomus näyttäytyy myös hyvänä tunnetyön keinona. Esittelen tutkimuksessani tunteiden navigoinnin yhtenä tapana hahmottaa ja toteuttaa opettajan työhön liittyvää tunnetyötä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät kerronnallisia työmenetelmiä laajasti mutta eivät aina tunnista niitä. Tutkimus osoittaa, että opettajat hyötyisivät kertomisen ja kerronnallisten työtapojen lisäkoulutuksesta. Opettajille tulisi tutkimuksen perusteella tarjota myös mahdollisuuksia oman ammatillisen identiteettinsä reflektoivaan tarkasteluun työuransa varrella. Kerronnalliset työtavat tukevat tätä opettajan ammatillista identiteettityötä.