“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta

Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa liikuntaa opettavien opetta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lehtinen, Paula, Siimekselä, Sini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66481
_version_ 1826225705974759424
author Lehtinen, Paula Siimekselä, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Paula Siimekselä, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Paula Siimekselä, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa liikuntaa opettavien opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta sekä oman ammattitaidon riittävyydestä ja monialaisen yhteistyön hyödyntämisestä sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen ja analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Opettajien käsityksissä ensisijaisena lähtökohtana inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamiselle ilmeni inkluusio –ideologian mukaiset tavoitteet. Toiseksi toteuttamiseen vaikuttavina tekijöinä nähtiin taloudelliset resurssit. Ammattitaidon koettiin vastaavan inklusiivisen liikunnanopetuksen vaatimuksia ja inklusiivista opetusta pidettiin osana perustyötä; joskin tutkimuksessa ilmeni myös lisäkoulutustarve. Monialainen yhteistyö oli vähäistä, mutta merkityksellisenä näyttäytyi sen toteuttaminen koulunkäynnin ohjaajien kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että koulun yhteiset toimintatavat ja riittävät resurssit nähtiin oleellisina tekijöinä inklusiivisen liikunnanopetuksen tarkoituksenmukaisessa toteutumisessa. Liikuntaa opettavat opettajat pitivät tarpeellisena myös ammatillisten valmiuksiensa kehittämistä lisäkoulutusten tai työyhteisön sisäisen informoinnin kautta.
first_indexed 2019-11-22T21:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siimeksel\u00e4, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-22T07:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-22T07:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66481", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksen\u00e4 on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulussa liikuntaa opettavien opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta sek\u00e4 oman ammattitaidon riitt\u00e4vyydest\u00e4 ja monialaisen yhteisty\u00f6n hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 sen toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa l\u00e4hestymistapana oli fenomenografia. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelua k\u00e4ytt\u00e4en ja analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. \nOpettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 ensisijaisena l\u00e4ht\u00f6kohtana inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamiselle ilmeni inkluusio \u2013ideologian mukaiset tavoitteet. Toiseksi toteuttamiseen vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4 n\u00e4htiin taloudelliset resurssit. Ammattitaidon koettiin vastaavan inklusiivisen liikunnanopetuksen vaatimuksia ja inklusiivista opetusta pidettiin osana perusty\u00f6t\u00e4; joskin tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s lis\u00e4koulutustarve. Monialainen yhteisty\u00f6 oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mutta merkityksellisen\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi sen toteuttaminen koulunk\u00e4ynnin ohjaajien kanssa.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 koulun yhteiset toimintatavat ja riitt\u00e4v\u00e4t resurssit n\u00e4htiin oleellisina tekij\u00f6in\u00e4 inklusiivisen liikunnanopetuksen tarkoituksenmukaisessa toteutumisessa. Liikuntaa opettavat opettajat pitiv\u00e4t tarpeellisena my\u00f6s ammatillisten valmiuksiensa kehitt\u00e4mist\u00e4 lis\u00e4koulutusten tai ty\u00f6yhteis\u00f6n sis\u00e4isen informoinnin kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-22T07:50:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-22T07:50:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cSe resurssin tuominen sinne on ehk\u00e4 se kaiken a ja o.\u201d : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911224976", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resursointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66481
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1319578a-b319-4bd7-a494-e20a9c6dc919\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911224976.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Paula Siimekselä, Sini “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta inklusiivinen liikunnanopetus ammatillinen osaaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 resursointi yhdenvertaisuus liikuntakasvatus inkluusio opettajat opetus peruskoulu liikunta erityisoppilaat
title “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_full “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_fullStr “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_full_unstemmed “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_short “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.”
title_sort se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_sub opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
title_txtP “Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
topic inklusiivinen liikunnanopetus ammatillinen osaaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 resursointi yhdenvertaisuus liikuntakasvatus inkluusio opettajat opetus peruskoulu liikunta erityisoppilaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen osaaminen erityisoppilaat inklusiivinen liikunnanopetus inkluusio liikunta liikuntakasvatus opettajat opetus peruskoulu resursointi yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66481 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911224976
work_keys_str_mv AT lehtinenpaula seresurssintuominensinneonehkäsekaikenajaoopettajienkäsityksiäinklusiivisenliikunn