Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kodis, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja matematiikan oppikirjojen merkitystä opetuksessa sekä yleensä oppikirjojen tutkimuksista. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysissä käytettiin aineistolähtöisen ja teorialähtöisen analyysin välimuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen tehtäviä lähestyttiin määritelmälähtöisellä, realistisella ja ongelmalähtöisellä lähestymistavoilla. Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä suunnataan ensisijaisesti proseduraaliseen sujuvuuteen. Tehtävät olivat pääasiallisesti määritelmälähtöisiä. Tuhattaituri 2a kirjassa oli määritelmälähtöisiä tehtäviä 66% kaikista tehtävistä ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa määritelmälähtöisiä tehtäviä oli 57% kaikista tehtävistä. Arkipäivään liittyviä tehtäviä oli suhteellisen vähän. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä löytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yhtä paljon, tehtävät olivat pääasiassa lisätehtäväsivuilla. Molempien kirjasarjojen tehtävät noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sisältönormeja, mutta pelkästään oppilaan kirjan tekeminen ei täytä kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun monipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja opetusmenetelmillä. Oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja ohjaavia tehtäviä oli vähän. Kielentämiseen ja toimintavälineisiin ohjaavia tehtäviä oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia tehtäviä, mutta niiden käyttäminen matematiikan opetuksessa on opettajasta riippuvaista.