Muutosviestinnän rooli organisaatiomuutoksiin liittyvän epävarmuuden hallinnassa case: Osuuskauppa Keskimaa ja Workplace by Facebook –käyttöönotto

Tutkielman tavoitteena on selvittää millainen rooli organisaatimuutoksen aikaisella viestinnällä on työntekijän kokemaan epävarmuuteen ja stressiin muutostilanteissa. Erityishuomio tutkimuksessa on teknologialähtöisten muutosten erityispiirteissä. Tutkielman tutkimuskohteena on kevään 2018 aikana O...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palos, Aleksi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66276
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena on selvittää millainen rooli organisaatimuutoksen aikaisella viestinnällä on työntekijän kokemaan epävarmuuteen ja stressiin muutostilanteissa. Erityishuomio tutkimuksessa on teknologialähtöisten muutosten erityispiirteissä. Tutkielman tutkimuskohteena on kevään 2018 aikana Osuuskauppa Keskimaassa käyttöönotettu Workplace by Facebook –sovellus ja siihen liittyvä muutosviestintä sekä johtaminen. Tutkielmaa varten haastateltiin yhdeksän eri yksikön esimiestä siitä, millaisia näkemyksiä, odotuksia tai mahdollista epävarmuutta heillä on uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyen. Tutkielman teoriaosuus käsittelee erityisesti organisaatiomuutoksia, muutostilanteiden aikaista epävarmuutta sekä muutosviestinnän roolia epävarmuuden hallinnassa. Teoriaosuuden lopuksi esitetty koonti muutosviestinnän ja johtamisen työkaluista epävarmuuden ja stressin vähentämisessä on toiminut viitekehyksenä tutkimuskohteen haastatteluiden toteuttamisessa. Kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että teknologian käyttöönottoon liittyvissä muutoksissa tärkeää on perustella käyttöönoton taustalla olevat syyt, viestiä aktiivisesti käyttöönoton aikana sekä osallistaa muutoksen piirissä olevia sidosryhmiä. Lisäksi käyttöönotossa tulisi huomioida eri tasoiset käyttäjät ja heille tarjottu tuki ja koulutus. Tulokset osoittavat myös, että mobiilikäyttöisiin sovelluksiin asiakaspalvelutyössä liittyy omat erityispiirteen-sä, jotka tulee huomioida sovellusten käyttöönotossa. Tällaisia ovat muun muassa yhteiset pelisäännöt sovellusten käyttämisestä työajalla.