Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin

Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten liikkumiselle sekä fyysiselle aktiivisuudelle, minkä takia on tärkeää tarkas...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuomi, Tanja, Näppilä, Jarkko
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66274
_version_ 1826225778852888576
author Tuomi, Tanja Näppilä, Jarkko
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuomi, Tanja Näppilä, Jarkko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuomi, Tanja Näppilä, Jarkko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuomi, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten liikkumiselle sekä fyysiselle aktiivisuudelle, minkä takia on tärkeää tarkastella tekijöitä, jotka ovat yhteydessä lasten motoristen taitojen oppimiseen ja kehittymiseen. Ympäristön tulisi tukea lasten motorista kehittymistä sekä luoda riittävät mahdollisuudet motoristen taitojen harjoittelun toteuttamiseen. Parhaimmassa tapauksessa ympäristö voi edistää lasten motorisia taitoja ja luoda sitä kautta pohjan elinikäisille liikuntataidoille. Koti voidaan nähdä merkittävänä liikuntaympäristönä motoristen taitojen oppimisen ja kehittymisen kannalta, koska lapset ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa kodin, kotipihan sekä lähiympäristön kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kodin fyysisen ympäristön yhteyksiä 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin. Tutkimuksessa selvitetään lasten kodin sisätilojen, piha-alueiden sekä lähiympäristön liikuntaolosuhteiden yhteyksiä motorisiin perustaitoihin. Lisäksi tutkimuksessa verrataan kodin sisä- ja ulkotiloissa tapahtuvan omaehtoisen liikunnan sekä organisoidun liikunnan yhteyksiä lasten motoristen perustaitojen hallintaan. Tähän tutkimukseen on käytetty Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taitavat Tenavat – tutkimukseen kerättyä aineistoa. Tähän tutkimukseen valikoitui yhteensä 784 5–7-vuotiasta lasta (404 poikaa ja 380 tyttöä). Tutkimusaineisto on kerätty 37 eri päiväkodista, 24:ltä eri paikkakunnalta ympäri Suomea vuosien 2015-2016 aikana. Tiedot kodin liikuntaolosuhteista kerättiin tutkimukseen osallistuneiden vanhempien täyttämällä kyselylomakkeella ja lasten motorisia perustaitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD-3) testillä (Ulrich 2019). Aineiston analysointi tehtiin SPSS – ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevia menetelmiä (keskiarvot, keskihajonnat, prosenttiosuudet) sekä yksisuuntaista varianssianalyysia. Muuttujien välisiä yhteyksiä ja tilastollista merkitsevyyttä tutkittiin t-testeillä sekä Pearsonin korrelaatiokertoimella. Tulokset osoittivat tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä sukupuolen sekä iän ja motoristen perustaitojen välille siten, että vanhemmat lapset olivat taitavampia kuin nuoremmat ja poikien taidot olivat tyttöjä paremmat. Kodin fyysisen ympäristön liikuntapaikoista merkitsevimmät yhteydet olivat pallokentän, jäähallin sekä luistinradan käyttämisellä. Lisäksi uimahallilla ja yleisurheilukentällä oli merkitseviä yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin. Jos lapsella oli käytössään jokin näistä liikuntapaikoista, hänellä oli muita lapsia paremmat motoriset perustaidot. Lasten käytössä olevista digilaitteista pelikonsolilla, televisiolla, tietokoneella sekä jollain muulla digilaitteella (esim. musiikkisoitin tai perheen yhteinen älylaite) oli yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin. Piha-alueen saatavuudella oli merkitsevä yhteys ainoastaan poikien motorisiin taitoihin. Lisäksi organisoituun liikuntaan osallistuminen oli merkitsevästi yhteydessä 5–7-vuotiaiden lasten parempiin motorisiin perustaitoihin. Sen sijaan omalla huoneella, asumismuodolla tai kodin sisätilojen ja piha-alueen omaehtoisella liikkumisella ei näyttänyt tämän tutkimuksen mukaan olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lasten motorisiin taitoihin. The development of fundamental motor skills is vital during the early years of physical activity, as 5–7-year olds are highly prone to motor skill improvements. Fundamental motor skills form a foundation for the physical activity of children. For this reason, it is important to analyze and research different factors that weigh into the learning and development of motor skills at a young age. The environment should support the improvement of children’s motor skills, as well as create opportunities for practicing these skills. Best case scenario the environment can have the capability to foster the motor skills of children and therefore form a base for lifelong sports skills. Home environments can be identified as pivotal in the learning and development of motor skills. Children are constantly engaging in physical activity within their home environment, which includes houses, home yards, and neighborhoods. The purpose of this research is to examine the connection between 5–7-year-old children’s motor skills and physical environment of home. This study will investigate how different aspects of home, such as the interior of a house, the home yard and neighborhood are connected to basic motor skills. In addition, this study further explores and compares the effect of self-motivated and instructed physical activity on the control of fundamental motor skills of children, in both indoor and outdoor areas of home environments. Data and material from the Taitavat Tenavat research have been used in this study. A total of 784 5–7-year-old children (404 boys and 380 girls) were selected for this research. Research material and data have been collected from 37 different ECEC centers. located in 24 different places around Finland between 2015-2016. Information on physical conditions of home were collected in the form of questionnaires from participants. Furthermore, the Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD-3) was used to measure the fundamental motor skills of children (Ulrich 2019). The data was analyzed with SPSS (IBM SPSS Statistics 24). Descriptive methods (averages, standard deviations, percentages) and one-way anova were used to further analyze the data. Relationships between variables and statistical significance were examined using t-tests and Pearsons correlation coefficient. The results confirmed the association between the different aspects of home environments and the control of fundamental motor skills. Moreover, variables including age and gender also proved to be significantly associated with motor skills. Older children were better than younger children and boys were better than girls in motor skills. Out of the nearby neighborhood physical activity venues, football fields, ice rinks, skating rinks, swimming halls and athletic fields were significantly associated with motor skills. If child had access to some of these physical activity venues, he or she had better motor skills than the other children. From the home electronics game console, television, computer and some other device (for example. music device or family’s shared smart device) were also significantly associated with motor skills. Yard availability was significantly associated only with boys motor skills. In addition, participating in instructed physical activity was significantly associated with better motor skills of 5–7-year-old children. Based on the conducted research, own room of the child, the type of accommodation and the self-motivated exercise of the indoor and outdoor home environments were not significantly associated with motor skills.
first_indexed 2019-11-08T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen , Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomi, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4ppil\u00e4, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-08T11:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-08T11:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motoristen perustaitojen kehitt\u00e4minen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 varhaisvuosien liikunnassa, sill\u00e4 ik\u00e4vuodet 5\u20137 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten liikkumiselle sek\u00e4 fyysiselle aktiivisuudelle, mink\u00e4 takia on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 lasten motoristen taitojen oppimiseen ja kehittymiseen. Ymp\u00e4rist\u00f6n tulisi tukea lasten motorista kehittymist\u00e4 sek\u00e4 luoda riitt\u00e4v\u00e4t mahdollisuudet motoristen taitojen harjoittelun toteuttamiseen. Parhaimmassa tapauksessa ymp\u00e4rist\u00f6 voi edist\u00e4\u00e4 lasten motorisia taitoja ja luoda sit\u00e4 kautta pohjan elinik\u00e4isille liikuntataidoille. Koti voidaan n\u00e4hd\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 liikuntaymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 motoristen taitojen oppimisen ja kehittymisen kannalta, koska lapset ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa kodin, kotipihan sek\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n kanssa. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kodin fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n yhteyksi\u00e4 5\u20137-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n lasten kodin sis\u00e4tilojen, piha-alueiden sek\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n liikuntaolosuhteiden yhteyksi\u00e4 motorisiin perustaitoihin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa verrataan kodin sis\u00e4- ja ulkotiloissa tapahtuvan omaehtoisen liikunnan sek\u00e4 organisoidun liikunnan yhteyksi\u00e4 lasten motoristen perustaitojen hallintaan. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen on k\u00e4ytetty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taitavat Tenavat \u2013 tutkimukseen ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valikoitui yhteens\u00e4 784 5\u20137-vuotiasta lasta (404 poikaa ja 380 tytt\u00f6\u00e4). Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty 37 eri p\u00e4iv\u00e4kodista, 24:lt\u00e4 eri paikkakunnalta ymp\u00e4ri Suomea vuosien 2015-2016 aikana. Tiedot kodin liikuntaolosuhteista ker\u00e4ttiin tutkimukseen osallistuneiden vanhempien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kyselylomakkeella ja lasten motorisia perustaitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD-3) testill\u00e4 (Ulrich 2019). Aineiston analysointi tehtiin SPSS \u2013 ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin kuvailevia menetelmi\u00e4 (keskiarvot, keskihajonnat, prosenttiosuudet) sek\u00e4 yksisuuntaista varianssianalyysia. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ja tilastollista merkitsevyytt\u00e4 tutkittiin t-testeill\u00e4 sek\u00e4 Pearsonin korrelaatiokertoimella.\nTulokset osoittivat tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sukupuolen sek\u00e4 i\u00e4n ja motoristen perustaitojen v\u00e4lille siten, ett\u00e4 vanhemmat lapset olivat taitavampia kuin nuoremmat ja poikien taidot olivat tytt\u00f6j\u00e4 paremmat. Kodin fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n liikuntapaikoista merkitsevimm\u00e4t yhteydet olivat pallokent\u00e4n, j\u00e4\u00e4hallin sek\u00e4 luistinradan k\u00e4ytt\u00e4misell\u00e4. Lis\u00e4ksi uimahallilla ja yleisurheilukent\u00e4ll\u00e4 oli merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 lasten motorisiin perustaitoihin. Jos lapsella oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n jokin n\u00e4ist\u00e4 liikuntapaikoista, h\u00e4nell\u00e4 oli muita lapsia paremmat motoriset perustaidot. Lasten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevista digilaitteista pelikonsolilla, televisiolla, tietokoneella sek\u00e4 jollain muulla digilaitteella (esim. musiikkisoitin tai perheen yhteinen \u00e4lylaite) oli yhteyksi\u00e4 lasten motorisiin perustaitoihin. Piha-alueen saatavuudella oli merkitsev\u00e4 yhteys ainoastaan poikien motorisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi organisoituun liikuntaan osallistuminen oli merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 5\u20137-vuotiaiden lasten parempiin motorisiin perustaitoihin. Sen sijaan omalla huoneella, asumismuodolla tai kodin sis\u00e4tilojen ja piha-alueen omaehtoisella liikkumisella ei n\u00e4ytt\u00e4nyt t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 lasten motorisiin taitoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The development of fundamental motor skills is vital during the early years of physical activity, as 5\u20137-year olds are highly prone to motor skill improvements. Fundamental motor skills form a foundation for the physical activity of children. For this reason, it is important to analyze and research different factors that weigh into the learning and development of motor skills at a young age. The environment should support the improvement of children\u2019s motor skills, as well as create opportunities for practicing these skills. Best case scenario the environment can have the capability to foster the motor skills of children and therefore form a base for lifelong sports skills. Home environments can be identified as pivotal in the learning and development of motor skills. Children are constantly engaging in physical activity within their home environment, which includes houses, home yards, and neighborhoods. \nThe purpose of this research is to examine the connection between 5\u20137-year-old children\u2019s motor skills and physical environment of home. This study will investigate how different aspects of home, such as the interior of a house, the home yard and neighborhood are connected to basic motor skills. In addition, this study further explores and compares the effect of self-motivated and instructed physical activity on the control of fundamental motor skills of children, in both indoor and outdoor areas of home environments. Data and material from the Taitavat Tenavat research have been used in this study. A total of 784 5\u20137-year-old children (404 boys and 380 girls) were selected for this research. Research material and data have been collected from 37 different ECEC centers. located in 24 different places around Finland between 2015-2016. Information on physical conditions of home were collected in the form of questionnaires from participants. Furthermore, the Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD-3) was used to measure the fundamental motor skills of children (Ulrich 2019). The data was analyzed with SPSS (IBM SPSS Statistics 24). Descriptive methods (averages, standard deviations, percentages) and one-way anova were used to further analyze the data. Relationships between variables and statistical significance were examined using t-tests and Pearsons correlation coefficient.\nThe results confirmed the association between the different aspects of home environments and the control of fundamental motor skills. Moreover, variables including age and gender also proved to be significantly associated with motor skills. Older children were better than younger children and boys were better than girls in motor skills. Out of the nearby neighborhood physical activity venues, football fields, ice rinks, skating rinks, swimming halls and athletic fields were significantly associated with motor skills. If child had access to some of these physical activity venues, he or she had better motor skills than the other children. From the home electronics game console, television, computer and some other device (for example. music device or family\u2019s shared smart device) were also significantly associated with motor skills. Yard availability was significantly associated only with boys motor skills. In addition, participating in instructed physical activity was significantly associated with better motor skills of 5\u20137-year-old children. Based on the conducted research, own room of the child, the type of accommodation and the self-motivated exercise of the indoor and outdoor home environments were not significantly associated with motor skills.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-08T11:07:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-08T11:07:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset perustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaolosuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n yhteys 5\u20137-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911084792", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66274
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8db74f9a-22ab-4dfc-9b40-326fbe1f5ba0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911084792.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomi, Tanja Näppilä, Jarkko Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin motoriset perustaidot liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset (ikäryhmät) koti kotiympäristö motoriset taidot motorinen kehitys liikunta perustaidot motorinen oppiminen
title Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_full Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_fullStr Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_full_unstemmed Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_short Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_sort kodin fyysisen ympäristön yhteys 5 7 vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
title_txtP Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
topic motoriset perustaidot liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset (ikäryhmät) koti kotiympäristö motoriset taidot motorinen kehitys liikunta perustaidot motorinen oppiminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koti kotiympäristö lapset (ikäryhmät) liikunta liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö motorinen kehitys motorinen oppiminen motoriset perustaidot motoriset taidot perustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911084792
work_keys_str_mv AT tuomitanja kodinfyysisenympäristönyhteys57vuotiaidenlastenmotorisiintaitoihin