Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä henkilöstön arvioita laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteyttä henkilöstön raport...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pitkälä, Iina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66139
_version_ 1828193211834695680
author Pitkälä, Iina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkälä, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkälä, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkälä, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen prosessitekijöiden laatua henkilöstön näkökulmasta sekä eritellä laatua heikentäviä tai parantavia tekijöitä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä henkilöstön arvioita laadun prosessitekijöistä ja niiden yhteyttä henkilöstön raportoimaan laadun kokonaisarvioon sekä sitä, millä tekijöillä henkilöstö perusteli henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen laatua. Tutkimusaineistona toimi Jyväskylän kaupungin vuonna 2017 teettämä henkilöstökysely varhaiskasvatuksen työntekijöille. Verkkokyselyyn vastattiin kaikista Jyväskylän kunnallisista päiväkodeista (n=276). Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja parametrittomia testejä. Kyselylomakkeessa oli joitakin avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin samoin määrällisin menetelmin kvantifioimalla vastaukset. Tutkimustulosten mukaan henkilöstö arvioi varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät kaiken kaikkiaan hyvin toteutuviksi. Kaikki prosessitekijät olivat positiivisesti yhteydessä henkilöstön arvioon varhaiskasvatuksen kokonaislaadusta. Lasten ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen laatua perusteltiin henkilöstön vuorovaikutuskäytännöillä, lasten yksilöllisillä haasteilla tai ominaisuuksilla sekä rakenteellisilla tekijöillä. Rakenteelliset tekijät sekä lasten haasteet olivat yhteydessä matalampaan arvioon vuorovaikutuksen laadusta. Henkilöstön toimintatavat ja lasten aktiivinen rooli olivat yhteydessä korkeampaan laadun arvioon. Tutkimus vahvistaa osaltaan käsitystä siitä, että laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan kannalta sekä rakenne-, että prosessitekijöiden tulee olla riittävän hyvällä tasolla.
first_indexed 2019-11-04T21:01:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4l\u00e4, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-04T09:43:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-04T09:43:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen prosessitekij\u00f6iden laatua henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 eritell\u00e4 laatua heikent\u00e4vi\u00e4 tai parantavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n arvioita laadun prosessitekij\u00f6ist\u00e4 ja niiden yhteytt\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n raportoimaan laadun kokonaisarvioon sek\u00e4 sit\u00e4, mill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6 perusteli henkil\u00f6st\u00f6n ja lasten v\u00e4lisen vuorovaikutuksen laatua. Tutkimusaineistona toimi Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin vuonna 2017 teett\u00e4m\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6kysely varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6ille. Verkkokyselyyn vastattiin kaikista Jyv\u00e4skyl\u00e4n kunnallisista p\u00e4iv\u00e4kodeista (n=276). Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4 ja parametrittomia testej\u00e4. Kyselylomakkeessa oli joitakin avoimia kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin samoin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin kvantifioimalla vastaukset. Tutkimustulosten mukaan henkil\u00f6st\u00f6 arvioi varhaiskasvatuksen laadun prosessitekij\u00e4t kaiken kaikkiaan hyvin toteutuviksi. Kaikki prosessitekij\u00e4t olivat positiivisesti yhteydess\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n arvioon varhaiskasvatuksen kokonaislaadusta. Lasten ja henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lisen vuorovaikutuksen laatua perusteltiin henkil\u00f6st\u00f6n vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ill\u00e4, lasten yksil\u00f6llisill\u00e4 haasteilla tai ominaisuuksilla sek\u00e4 rakenteellisilla tekij\u00f6ill\u00e4. Rakenteelliset tekij\u00e4t sek\u00e4 lasten haasteet olivat yhteydess\u00e4 matalampaan arvioon vuorovaikutuksen laadusta. Henkil\u00f6st\u00f6n toimintatavat ja lasten aktiivinen rooli olivat yhteydess\u00e4 korkeampaan laadun arvioon. Tutkimus vahvistaa osaltaan k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan kannalta sek\u00e4 rakenne-, ett\u00e4 prosessitekij\u00f6iden tulee olla riitt\u00e4v\u00e4n hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-04T09:43:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-04T09:43:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadun prosessitekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekij\u00e4t henkil\u00f6st\u00f6n arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911044706", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66139
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec05517a-e1ed-4916-a3ff-e1e1c8e3f521\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911044706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkälä, Iina Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana varhaiskasvatuksen laatu laadun prosessitekijät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 itsearviointi varhaiskasvatus henkilöstö vuorovaikutus laatu
title Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_full Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_fullStr Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_short Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_sort varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
title_txtP Varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijät henkilöstön arvioimana
topic varhaiskasvatuksen laatu laadun prosessitekijät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 itsearviointi varhaiskasvatus henkilöstö vuorovaikutus laatu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus henkilöstö itsearviointi laadun prosessitekijät laatu varhaiskasvatuksen laatu varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66139 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911044706
work_keys_str_mv AT pitkäläiina varhaiskasvatuksenlaadunprosessitekijäthenkilöstönarvioimana