Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä

Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteisty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66101
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteistyö on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2019 ja siihen vastasi yhteensä 135 erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten käytettyjä kodin ja koulun välisen kommunikoinnin keinoja ovat sähköinen Wilma, tekstiviestit sekä puhelut. Haasteiksi erityisluokanopettajat mainitsivat ajanpuutteen, vaikeuden saada yhteyttä vanhempiin, näkemyserot oppilaan tuen tarpeista sekä kodin ja koulun roolista, kulttuuri- ja kielierot, stressin ja lisäksi erillisen työpuhelimen puuttumisen koettiin asettavan haasteita yhteydenpidolle. Onnistuneeseen yhteistyöhön erityisluokanopettajat liittivät selkeästi neljä asiaa, joita olivat avoimuus ja läpinäkyvyys, riittävä viestintä, molemminpuolisuus ja yhteinen tavoite. Tutkimus tuo esille haasteiden sekä onnistuneen yhteistyön selkeää yhteyttä toisiinsa sekä niiden välistä ristiriitaa. Onnistunut yhteistyö vaatii toimiakseen yhteydenpitoa sekä yhteistyötä, joiden puuttuminen taas koetaan yhteistyön haasteena.