Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin tapaustutkimus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida heterogeenisessa liikuntaryhmässä ilmeneviä haasteita sekä pyrkiä vähentämään ja ennaltaehkäisemään ongelmatilanteita pedagogisin keinoin. Tutkimuksen avulla pyrin samalla kehittämään opettaja-ammattitaitoani oppilaiden huomioimisessa ja parantamaan ryh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pavlov, Nita
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66094
_version_ 1828193085592436736
author Pavlov, Nita
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pavlov, Nita Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pavlov, Nita Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pavlov, Nita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida heterogeenisessa liikuntaryhmässä ilmeneviä haasteita sekä pyrkiä vähentämään ja ennaltaehkäisemään ongelmatilanteita pedagogisin keinoin. Tutkimuksen avulla pyrin samalla kehittämään opettaja-ammattitaitoani oppilaiden huomioimisessa ja parantamaan ryhmän ilmapiiriä. Toteutin tutkimuksen tapaustutkimuksena ja keräsin aineiston havainnoimalla. Kohdejoukkona oli erään alakoulun 22 oppilaan heterogeeninen liikuntaryhmä, jossa ilmenneet haasteet analysoin ja teemoitin. Tulosten perusteella valitsin pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi vähentää ja ennakoida haasteita aiheuttavia tilanteita. Lisäksi suunnittelin ja toteutin kuusi opetuskokeilukertaa, jotka raportoin kunkin opetuskerran jälkeen. Lopuksi pohdin pedagogisten keinojen toimivuutta ja opettaja-ammattitaitoni kehittymistä. Liikuntatunnilla ilmeni haasteita ohjeiden kuuntelussa, niiden mukaan toimimisessa ja toisten oppilaiden huomioimisessa. Oppilaat jättäytyivät usein toiminnasta pois ja tarvitsivat paljon yksilöllistä ohjausta liikuntatunnilla toimimisessa. Lisäksi omista ja yhteisistä välineistä huolehtiminen oli oppilaille haastavaa. Valitsemani pedagogiset keinot keskittyivät toistuvien toimintatapojen luomiseen, selkeään ohjeiden antoon, ennakoimiseen, myönteisen palautteen antamiseen, yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden huomioimiseen sekä oppilaiden osallistamiseen. Kuuden opetuskokeilukerran perusteella parhaat keinot tälle ryhmälle olivat oppilaiden osallistaminen, toiveiden huomioiminen ja vaihtoehtojen antaminen. Selkeät ohjeet ja toistuvat toimintatavat auttoivat oppilaita toimimaan ohjeen mukaan etenkin silloin, kun suuntasin huomioni toivotulla tavalla käyttäytyviin oppilaisiin. Tehtävien helpottaminen ja kannustaminen osoittautui merkittäväksi keinoksi innostaa oppilaita, joille tehtävä oli liian haastava. Ennakoinnin avulla tunnin toiminta pääsi alkamaan nopeammin ja sujuvammin. Tutkimus antoi vastauksia haluttuihin tutkimuskysymyksiin ja johti toivottua lopputulosta kohti. Tämän tapaustutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haasteita voidaan vähentää opettajan johdonmukaisella toiminnalla. Koin, että tutkimuksesta oli paljon hyötyä oman opettaja-ammattitaitoni kehittymisessä, mutta tutkimuksessa kehitetyt toimintatavat voivat hyödyttää myös samankaltaisten heterogeenisten ryhmien opettajia. Olisi mielenkiintoista tutkia, miten tässä tutkimuksessa esille nostettuja keinoja voisi toteuttaa tai soveltaa muiden ryhmien kanssa. Asiasanat: heterogeeninen liikuntaryhmä, liikunnanopetus, pedagogiset keinot The purpose of this study was to analyse the challenges faced by a heterogeneous group and to reduce and prevent them through pedagogical means. With the help of the research, I also try to develop my teacher`s professional skills in managing the attention of the pupils and to improve the atmosphere of the group. I conducted the study as a case study and collected data by observation. The target group was a heterogeneous PE group with 22 pupils in elementary school whose different challenges in terms of participation and behavior I analyzed and organized into themes. Based on these results I chose the pedagogical solutions that can reduce and anticipate the challenging situations. In addition, I designed and conducted six teaching experiments, which I reported after every teaching. Finally, I evaluated the effectiveness of the pedagogical means and the development of my teacher-workmanship. In PE classes students had challenges in listening to instructions, following the instructions, and in taking other students into consideration. The students often abandoned their activities and needed a lot of individual guidance in their workouts. In addition, taking care of their own and shared tools was challenging for the students. I chose the pedagogical means that focused on creating recurring practices, clear instructions, anticipation, giving positive feedback, considering individual needs and wishes, and involving students. Based on six lessons, the best ways for this group were student involvement, consideration of wishes and giving alternatives. Clear instructions and recurring practices helped the students to act according to the instructions, especially when I focused my attention on the students that were behaving in the desired way. Facilitating tasks and encouraging proved to be an important means of inspiring. Especially the students for whom exercise was too difficult. By the tool of anticipation, lesson activity began faster and smoother. The research gave answers to the desired research questions and led towards the desired outcome. This case study shows that challenges can be reduced through consistent teacher action. I felt that the research was very useful in developing my own teacher-professional skills, but the practices developed in the research can also benefit other teachers in the group in the future. It would be interesting to explore how the means in this study could be implemented or applied with other groups. Key words: heterogeneous group, physical education, pedagogical means
first_indexed 2019-10-29T21:13:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pavlov, Nita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-29T06:09:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-29T06:09:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida heterogeenisessa liikuntaryhm\u00e4ss\u00e4 ilmenevi\u00e4 haasteita sek\u00e4 pyrki\u00e4 v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n ja ennaltaehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n ongelmatilanteita pedagogisin keinoin. Tutkimuksen avulla pyrin samalla kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettaja-ammattitaitoani oppilaiden huomioimisessa ja parantamaan ryhm\u00e4n ilmapiiri\u00e4.\n\nToteutin tutkimuksen tapaustutkimuksena ja ker\u00e4sin aineiston havainnoimalla. Kohdejoukkona oli er\u00e4\u00e4n alakoulun 22 oppilaan heterogeeninen liikuntaryhm\u00e4, jossa ilmenneet haasteet analysoin ja teemoitin. Tulosten perusteella valitsin pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ja ennakoida haasteita aiheuttavia tilanteita. Lis\u00e4ksi suunnittelin ja toteutin kuusi opetuskokeilukertaa, jotka raportoin kunkin opetuskerran j\u00e4lkeen. Lopuksi pohdin pedagogisten keinojen toimivuutta ja opettaja-ammattitaitoni kehittymist\u00e4.\n\nLiikuntatunnilla ilmeni haasteita ohjeiden kuuntelussa, niiden mukaan toimimisessa ja toisten oppilaiden huomioimisessa. Oppilaat j\u00e4tt\u00e4ytyiv\u00e4t usein toiminnasta pois ja tarvitsivat paljon yksil\u00f6llist\u00e4 ohjausta liikuntatunnilla toimimisessa. Lis\u00e4ksi omista ja yhteisist\u00e4 v\u00e4lineist\u00e4 huolehtiminen oli oppilaille haastavaa. Valitsemani pedagogiset keinot keskittyiv\u00e4t toistuvien toimintatapojen luomiseen, selke\u00e4\u00e4n ohjeiden antoon, ennakoimiseen, my\u00f6nteisen palautteen antamiseen, yksil\u00f6llisten tarpeiden ja toiveiden huomioimiseen sek\u00e4 oppilaiden osallistamiseen. Kuuden opetuskokeilukerran perusteella parhaat keinot t\u00e4lle ryhm\u00e4lle olivat oppilaiden osallistaminen, toiveiden huomioiminen ja vaihtoehtojen antaminen. Selke\u00e4t ohjeet ja toistuvat toimintatavat auttoivat oppilaita toimimaan ohjeen mukaan etenkin silloin, kun suuntasin huomioni toivotulla tavalla k\u00e4ytt\u00e4ytyviin oppilaisiin. Teht\u00e4vien helpottaminen ja kannustaminen osoittautui merkitt\u00e4v\u00e4ksi keinoksi innostaa oppilaita, joille teht\u00e4v\u00e4 oli liian haastava. Ennakoinnin avulla tunnin toiminta p\u00e4\u00e4si alkamaan nopeammin ja sujuvammin.\n\nTutkimus antoi vastauksia haluttuihin tutkimuskysymyksiin ja johti toivottua lopputulosta kohti. T\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 haasteita voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 opettajan johdonmukaisella toiminnalla. Koin, ett\u00e4 tutkimuksesta oli paljon hy\u00f6ty\u00e4 oman opettaja-ammattitaitoni kehittymisess\u00e4, mutta tutkimuksessa kehitetyt toimintatavat voivat hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s samankaltaisten heterogeenisten ryhmien opettajia. Olisi mielenkiintoista tutkia, miten t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esille nostettuja keinoja voisi toteuttaa tai soveltaa muiden ryhmien kanssa.\n\nAsiasanat: heterogeeninen liikuntaryhm\u00e4, liikunnanopetus, pedagogiset keinot", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to analyse the challenges faced by a heterogeneous group and to reduce and prevent them through pedagogical means. With the help of the research, I also try to develop my teacher`s professional skills in managing the attention of the pupils and to improve the atmosphere of the group.\nI conducted the study as a case study and collected data by observation. The target group was a heterogeneous PE group with 22 pupils in elementary school whose different challenges in terms of participation and behavior I analyzed and organized into themes. Based on these results I chose the pedagogical solutions that can reduce and anticipate the challenging situations. In addition, I designed and conducted six teaching experiments, which I reported after every teaching. Finally, I evaluated the effectiveness of the pedagogical means and the development of my teacher-workmanship.\n\nIn PE classes students had challenges in listening to instructions, following the instructions, and in taking other students into consideration. The students often abandoned their activities and needed a lot of individual guidance in their workouts. In addition, taking care of their own and shared tools was challenging for the students. I chose the pedagogical means that focused on creating recurring practices, clear instructions, anticipation, giving positive feedback, considering individual needs and wishes, and involving students. Based on six lessons, the best ways for this group were student involvement, consideration of wishes and giving alternatives. Clear instructions and recurring practices helped the students to act according to the instructions, especially when I focused my attention on the students that were behaving in the desired way. Facilitating tasks and encouraging proved to be an important means of inspiring. Especially the students for whom exercise was too difficult. By the tool of anticipation, lesson activity began faster and smoother.\n\nThe research gave answers to the desired research questions and led towards the desired outcome. This case study shows that challenges can be reduced through consistent teacher action. I felt that the research was very useful in developing my own teacher-professional skills, but the practices developed in the research can also benefit other teachers in the group in the future. It would be interesting to explore how the means in this study could be implemented or applied with other groups.\n\nKey words: heterogeneous group, physical education, pedagogical means", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-29T06:09:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-29T06:09:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "heterogeeninen liikuntaryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Heterogeenisen nelj\u00e4nnen luokan liikunnanopetuksen kehitt\u00e4minen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910294655", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66094
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pavlov, Nita Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus heterogeeninen liikuntaryhmä liikunnanopetus pedagogiset keinot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppilaat erityisoppilaat käyttäytymishäiriöt ilmapiiri
title Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus
title_full Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus
title_fullStr Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus
title_short Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin
title_sort heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Heterogeenisen neljännen luokan liikunnanopetuksen kehittäminen pedagogisin keinoin : tapaustutkimus
topic heterogeeninen liikuntaryhmä liikunnanopetus pedagogiset keinot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppilaat erityisoppilaat käyttäytymishäiriöt ilmapiiri
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education erityisoppilaat heterogeeninen liikuntaryhmä ilmapiiri käyttäytymishäiriöt liikunnanopetus oppilaat pedagogiset keinot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66094 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910294655
work_keys_str_mv AT pavlovnita heterogeenisenneljännenluokanliikunnanopetuksenkehittäminenpedagogisinkeinointapaustu