Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja tuottaa uutta tietoa siitä, miten suomenkielisten yliopistojen (n= 5) terveystieteiden opettajakoulutuksen koulutushallinnon henkilöstö puhuu osaamiseen liittyvästä muutoksesta koulutuksen kehittämisen tuomat haasteet huomioiden ja minkälaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juuma, Mira
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66093
_version_ 1828193085589291008
author Juuma, Mira
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juuma, Mira Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juuma, Mira Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juuma, Mira
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja tuottaa uutta tietoa siitä, miten suomenkielisten yliopistojen (n= 5) terveystieteiden opettajakoulutuksen koulutushallinnon henkilöstö puhuu osaamiseen liittyvästä muutoksesta koulutuksen kehittämisen tuomat haasteet huomioiden ja minkälaisia identiteettejä puhetavoista muodostuu. Tutkimus pohjautuu valtakunnalliseen ”Osaavat opettajat yhdessä!” -terveystieteiden opettajakoulutuksen ja sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien täydennyskoulutuksen uudistamiseen tähtäävään hankkeeseen. Aineistona tässä tutkimuksessa oli kolme yliopistojen koulutushallinnon henkilöstön ryhmäkeskustelua ja kaksi yksilöhaastattelua. Litteroitu aineisto analysoitiin diskurssianalyysillä; aineiston teemoittelu, aineistossa toistuvat tavat puhua muutoksesta ja lopulta muutospuheessa rakentuneiden puhetapojen ja identiteettien kokoaminen. Tämä sopi hyvin tutkimuksen tarkoitukseen: kielellisen, sosiaalisessa kontekstissa muodostuneiden puhetapojen esiin saamiseen. Muutospuheen aineistolähtöisen analysoinnin tuloksena syntyi viisi eri puhetapaa: mahdollisuuspuhe, epävarmuuspuhe, kiinnostuneisuuspuhe, passiivisuuspuhe ja tutkijapuhe. Lisäksi puhetavoista rakentui kustakin puhetavalle tyypillinen identiteetti. Näitä olivat: mahdollisuuksien näkijä muutoksessa, epävarma muutoksen vastaanottaja, kiinnostunut ja luottavainen kehittäjä, itsensä ulkopuolistaja sekä omaan ammattitaitoon viittaava järkevä asiantuntija. Tutkimuksessa mikään puhetavoista ei noussut toista näkyvämmäksi, vaan jokaista puhetapaa esiintyi paitsi kaikissa haastatteluteemoissa, myös jokaisessa erillisessä haastattelussa. Puheen monisyisyys näkyi siinä, että puhetavassa saattoi esiintyä täysin vastakkaista puhetapaa. Tulosten perusteella puhe terveystieteiden opettajakoulutuksen osaamiseen liittyvästä muutoksesta näyttäytyi moninaisena – siitä puhuttiin sekä positiivisena mahdollisuutena että negatiivisempana epävarmana ilmiönä. Yliopiston terveystieteiden opettajakoulutusta ei olla Suomessa diskurssianalyysin keinoin tutkittu. Aiheen tutkiminen on tärkeää paitsi yliopiston terveystieteiden koulutuksen kehittämisen, johtamisen ja päätöksenteon näkökulmasta, myös sitä kautta, että koulutushallinnon henkilöstön ymmärrys opettajien työnkuvasta, kehittymismahdollisuuksista sekä roolista muutoksen tekijänä tulisi selkeämpi kuva. This Master’s Thesis aimed to investigate and offer new information on how education administration staff members of the university sport and health sciences at the finish speaking universities (n=5) speak about change in competence, taking into consideration the challenges of the development of education, and what type of identities arise from the speech. This study relies on the national ‘Osaavat opettajat yhdessä!’ project, which aims at restructuring the additional training for teachers at the education programs of the sport and health sciences, as well as of the social, health, and rehabilitation programs. The data in this study consisted of three group conversations and two individual interviews for university education administration staff members. Discourse analysis was used to analyze the transcribed data as it fits well with the aim of the study: identifying different ways of speaking in lingual and social context. The inductive analysis of change speech resulted in five different ways of speaking: speech about possibilities, speech about insecurity, speech about interest, speech about passivity, and speech about research. In addition, each of these five ways of speaking formed also their typical identity. These were: seeing a possibility in change, being a receiver of insecurity, being an interested and reliable developer, distancing oneself, and being a rational expert. None of these different ways of speaking arose as the most visible one, but all of these were identified, not only in all the interview themes, but also in each separate interview. The diversity of speech became visible by a way of speaking possibly including also an entirely opposite way of speaking. Based on the results, the change speech about the capability of the teacher education program at the sport and health sciences is diverse – it was seen both as a positive possibility as well as a phenomenon of negative insecurity. Previously the teacher education program of the university sport and health sciences has not been investigated by using the discourse analysis. This study is important not only for developing the education program of the sport and health sciences, and for management and decision making, but also for education administration staff members’ having a better understanding about teachers’ work, possibilities for development, and role in making change. Key words: university, education administration, discourse analysis, changing speech, competence
first_indexed 2019-10-29T21:13:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpi, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juuma, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-29T06:06:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-29T06:06:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja tuottaa uutta tietoa siit\u00e4, miten suomenkielisten yliopistojen (n= 5) terveystieteiden opettajakoulutuksen koulutushallinnon henkil\u00f6st\u00f6 puhuu osaamiseen liittyv\u00e4st\u00e4 muutoksesta koulutuksen kehitt\u00e4misen tuomat haasteet huomioiden ja mink\u00e4laisia identiteettej\u00e4 puhetavoista muodostuu. Tutkimus pohjautuu valtakunnalliseen \u201dOsaavat opettajat yhdess\u00e4!\u201d -terveystieteiden opettajakoulutuksen ja sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksen uudistamiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4n hankkeeseen. Aineistona t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli kolme yliopistojen koulutushallinnon henkil\u00f6st\u00f6n ryhm\u00e4keskustelua ja kaksi yksil\u00f6haastattelua. Litteroitu aineisto analysoitiin diskurssianalyysill\u00e4; aineiston teemoittelu, aineistossa toistuvat tavat puhua muutoksesta ja lopulta muutospuheessa rakentuneiden puhetapojen ja identiteettien kokoaminen. T\u00e4m\u00e4 sopi hyvin tutkimuksen tarkoitukseen: kielellisen, sosiaalisessa kontekstissa muodostuneiden puhetapojen esiin saamiseen.\n\nMuutospuheen aineistol\u00e4ht\u00f6isen analysoinnin tuloksena syntyi viisi eri puhetapaa: mahdollisuuspuhe, ep\u00e4varmuuspuhe, kiinnostuneisuuspuhe, passiivisuuspuhe ja tutkijapuhe. Lis\u00e4ksi puhetavoista rakentui kustakin puhetavalle tyypillinen identiteetti. N\u00e4it\u00e4 olivat: mahdollisuuksien n\u00e4kij\u00e4 muutoksessa, ep\u00e4varma muutoksen vastaanottaja, kiinnostunut ja luottavainen kehitt\u00e4j\u00e4, itsens\u00e4 ulkopuolistaja sek\u00e4 omaan ammattitaitoon viittaava j\u00e4rkev\u00e4 asiantuntija. Tutkimuksessa mik\u00e4\u00e4n puhetavoista ei noussut toista n\u00e4kyv\u00e4mm\u00e4ksi, vaan jokaista puhetapaa esiintyi paitsi kaikissa haastatteluteemoissa, my\u00f6s jokaisessa erillisess\u00e4 haastattelussa. Puheen monisyisyys n\u00e4kyi siin\u00e4, ett\u00e4 puhetavassa saattoi esiinty\u00e4 t\u00e4ysin vastakkaista puhetapaa.\n\nTulosten perusteella puhe terveystieteiden opettajakoulutuksen osaamiseen liittyv\u00e4st\u00e4 muutoksesta n\u00e4ytt\u00e4ytyi moninaisena \u2013 siit\u00e4 puhuttiin sek\u00e4 positiivisena mahdollisuutena ett\u00e4 negatiivisempana ep\u00e4varmana ilmi\u00f6n\u00e4. Yliopiston terveystieteiden opettajakoulutusta ei olla Suomessa diskurssianalyysin keinoin tutkittu. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 paitsi yliopiston terveystieteiden koulutuksen kehitt\u00e4misen, johtamisen ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon n\u00e4k\u00f6kulmasta, my\u00f6s sit\u00e4 kautta, ett\u00e4 koulutushallinnon henkil\u00f6st\u00f6n ymm\u00e4rrys opettajien ty\u00f6nkuvasta, kehittymismahdollisuuksista sek\u00e4 roolista muutoksen tekij\u00e4n\u00e4 tulisi selke\u00e4mpi kuva.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Master\u2019s Thesis aimed to investigate and offer new information on how education administration staff members of the university sport and health sciences at the finish speaking universities (n=5) speak about change in competence, taking into consideration the challenges of the development of education, and what type of identities arise from the speech. This study relies on the national \u2018Osaavat opettajat yhdess\u00e4!\u2019 project, which aims at restructuring the additional training for teachers at the education programs of the sport and health sciences, as well as of the social, health, and rehabilitation programs. The data in this study consisted of three group conversations and two individual interviews for university education administration staff members. Discourse analysis was used to analyze the transcribed data as it fits well with the aim of the study: identifying different ways of speaking in lingual and social context.\n\nThe inductive analysis of change speech resulted in five different ways of speaking: speech about possibilities, speech about insecurity, speech about interest, speech about passivity, and speech about research. In addition, each of these five ways of speaking formed also their typical identity. These were: seeing a possibility in change, being a receiver of insecurity, being an interested and reliable developer, distancing oneself, and being a rational expert. None of these different ways of speaking arose as the most visible one, but all of these were identified, not only in all the interview themes, but also in each separate interview. The diversity of speech became visible by a way of speaking possibly including also an entirely opposite way of speaking.\n\nBased on the results, the change speech about the capability of the teacher education program at the sport and health sciences is diverse \u2013 it was seen both as a positive possibility as well as a phenomenon of negative insecurity. Previously the teacher education program of the university sport and health sciences has not been investigated by using the discourse analysis. This study is important not only for developing the education program of the sport and health sciences, and for management and decision making, but also for education administration staff members\u2019 having a better understanding about teachers\u2019 work, possibilities for development, and role in making change.\n\n\nKey words: university, education administration, discourse analysis, changing speech, competence", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-29T06:06:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-29T06:06:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutushallinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muutospuhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muutokseen liittyv\u00e4t yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkil\u00f6st\u00f6n puhetavat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910294654", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "en tied\u00e4", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakoulupedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66093
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juuma, Mira Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat koulutushallinto diskurssianalyysi muutospuhe Fysioterapia Physiotherapy 50422 johtaminen muutos yliopistot osaaminen korkeakoulupedagogiikka
title Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_full Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_fullStr Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_full_unstemmed Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_short Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_sort muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
title_txtP Muutokseen liittyvät yliopiston terveystieteiden koulutushallinnon henkilöstön puhetavat
topic koulutushallinto diskurssianalyysi muutospuhe Fysioterapia Physiotherapy 50422 johtaminen muutos yliopistot osaaminen korkeakoulupedagogiikka
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy diskurssianalyysi johtaminen korkeakoulupedagogiikka koulutushallinto muutos muutospuhe osaaminen yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910294654
work_keys_str_mv AT juumamira muutokseenliittyvätyliopistonterveystieteidenkoulutushallinnonhenkilöstönpuhetavat