Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sekä luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knaappila, Emma Liina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65442
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sekä luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin osana FLARE-hanketta, johon osallistui 200 keskisuomalaista oppilasta. Aineisto kerättiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen luokan keväästä kolmannen luokan kevääseen. Luku- ja laskusujuvuutta mitattiin aikarajallisilla testeillä. Motivaatiotiedot kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä, toistettujen mittausten kovarianssianalyysillä ja riippumattomien otosten testillä. Tulosten mukaan motivaatio on yhteydessä sekä lukemisen että laskemisen sujuvuuden kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Lukumotivaation ja -sujuvuuden kehityksen välillä on positiivinen yhteys ensimmäisen ja toisen luokan välillä, ja negatiivinen yhteys toisen ja kolmannen luokan välillä. Laskumotivaation ja -sujuvuuden välillä ei ole yhteyttä ensimmäisen ja toisen eikä toisen ja kolmannen luokan välillä. Tulokset myös osoittivat, että sukupuolella ei ole yhteyttä luku- ja laskusujuvuuden taitotasoon ja kehitykseen. Sukupuolella ei ole myös yhteyttä lukumotivaatioon, mutta laskumotivaatioon yhteys on havaittavissa kolmannella luokalla poikien eduksi. Tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia luku- ja laskusujuvuuden kehittymisestä ja motivaation yhteydestä siihen. Luku- ja laskusujuvuuteen sekä motivaatioon tulisi kiinnittää huomiota varhaisessa vaiheessa, jotta alkuopeuksen keskeisin tavoite sujuvan luku- ja laskutaidon hallinnasta toteutuisi.