"Seksivallia" murtamassa? seksuaalisuus suomalaisissa elokuvissa ja niitä käsittelevissä lehtikirjoituksissa vuosina 1966 – 1970

1960-luvun jälkipuoliskolla Suomessa elettiin rakennemuutoksen, kulttuurivallankumouksen ja opiskelijaradikalismin aikaa. Samaan aikaan suomalainen elokuvateollisuus oli ajautunut talousvaikeuksiin, mistä johtuen useat suurista studioista lopettivat toimintansa ja nuoret elokuvantekijät nousivat esi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jörgensen, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65397
Kuvaus
Yhteenveto:1960-luvun jälkipuoliskolla Suomessa elettiin rakennemuutoksen, kulttuurivallankumouksen ja opiskelijaradikalismin aikaa. Samaan aikaan suomalainen elokuvateollisuus oli ajautunut talousvaikeuksiin, mistä johtuen useat suurista studioista lopettivat toimintansa ja nuoret elokuvantekijät nousivat esiin. Keskustelu seksuaalisuudesta levisi Suomeen ja vuoden 1966 keväästä puhutaan seksuaalikeväänä, jonka aikana myös uusi aikaisempaa sallivampi laki elokuvien ennakkotarkastamisesta astui voimaan. Tässä tutkimuksessa esitellään, miten seksuaalisuus oli esillä kymmenessä suomalaisessa pitkässä näytelmäelokuvassa ja niitä koskevissa lehtikirjoituksissa neljässä sanomalehdessä ja yhdessä aikakauslehdessä. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka sukupuoliroolit ja sukupuolimoraaliset kysymykset elokuvissa esitettiin ja kuinka ne huomioitiin lehdistössä. Lisäksi selvitetään, miten seksuaalisuus oli esillä elokuvien mainonnassa ja lehtien uutiskuvissa. Tutkimuksessa selvisi, että elpyvän elokuvateollisuuden useat elokuvat kuvasivat aikakauden nuorison elämää ja seksuaalisuutta tuoreella ja aikaisempaa avoimemmalla tavalla. Useassa elokuvassa naiset pyrkivät itsenäistymään ja irrottautumaan perinteisestä sukupuoliroolistaan. Toimittajat hyväksyivät elokuvien seksuaalikuvaukset ja pitivät useimpia elokuvia hyvinä ja todenmukaisina ajankuvauksina. Seksi oli vahvasti esillä elokuvien mainonnassa ja lehtikirjoituksissa, mutta seksin tarkoituksellinen käyttö yksinomaan markkinointitarkoituksissa tai sen runsas ja yksityiskohtainen kuvaaminen eivät toimittajien mielestä kuitenkaan kuuluneet draamaelokuviin.