Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna

Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitaalisen tarinankerronnan kautta toteutettavasta mediakasvatuksesta niin digitaalisen välineen käytön kuin osallisuuden kannalta. Tutkimuksen päätutkimusongelmana oli, miten lapsi kokee digitaalisella välineellä toteutetun tarinankerronnan. Tutkimuso...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Isotalo, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65187
_version_ 1828193084236627968
author Isotalo, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Isotalo, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Isotalo, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Isotalo, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitaalisen tarinankerronnan kautta toteutettavasta mediakasvatuksesta niin digitaalisen välineen käytön kuin osallisuuden kannalta. Tutkimuksen päätutkimusongelmana oli, miten lapsi kokee digitaalisella välineellä toteutetun tarinankerronnan. Tutkimusongelma jakautui kahteen alaongelmaan: miten lapsi kokee digitaalisen välineen tarinankerronnassa sekä miten lapsi kokee osallisuuden digitaalisen tarinankerronnan prosessissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi digitaalinen tarinankerronta mediakasvatuksen toteutuksen välineenä sekä lapsen osallisuus. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui 16 lapsille toteutetusta pienryhmähaastattelusta, jotka to-teutettiin suomalaisissa STORIES -hankkeeseen osallistuvissa päiväkodeissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaan. Analyysissä hyödynnettiin myös kvantifiointia. Tulosten mukaan digitaalinen väline koettiin positiivisena ja tämä motivoi lapsia. Lapselle oman hahmon toteutus ja tarinan suunnittelu nousivat vahvoiksi toimijuuden ilmentäjiksi. Lapselle tärkeää oli tarinan viihdyttävyys sekä leikillisyys ja aikuisen tuen tärkeys korostui osallisuuden toteutumisessa. Tarinan käyttötarkoitus jäi kuitenkin lapselle epäselväksi, kun tavoitteita ei asetettu yhdessä ja valmista tarinaa ei käytetty reflektion välineenä. Tärkeää lapselle oli päästä toteuttamaan omaa luovuuttaan itselleen ominaisella tavalla. Tutkimus tuloksia voidaan hyödyntää ottamalla lapsi mukaan myös toiminnan tavoitteiden asetteluun sekä toteutumisen arviointiin. Näin tuettaisiin lapsen kykyä arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan sekä lapsen osallisuutta tehokkaammin.
first_indexed 2019-08-02T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Isotalo, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-02T07:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-02T07:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65187", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitaalisen tarinankerronnan kautta toteutettavasta mediakasvatuksesta niin digitaalisen v\u00e4lineen k\u00e4yt\u00f6n kuin osallisuuden kannalta. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tutkimusongelmana oli, miten lapsi kokee digitaalisella v\u00e4lineell\u00e4 toteutetun tarinankerronnan. Tutkimusongelma jakautui kahteen alaongelmaan: miten lapsi kokee digitaalisen v\u00e4lineen tarinankerronnassa sek\u00e4 miten lapsi kokee osallisuuden digitaalisen tarinankerronnan prosessissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi digitaalinen tarinankerronta mediakasvatuksen toteutuksen v\u00e4lineen\u00e4 sek\u00e4 lapsen osallisuus. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui 16 lapsille toteutetusta pienryhm\u00e4haastattelusta, jotka to-teutettiin suomalaisissa STORIES -hankkeeseen osallistuvissa p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteiden mukaan. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s kvantifiointia.\nTulosten mukaan digitaalinen v\u00e4line koettiin positiivisena ja t\u00e4m\u00e4 motivoi lapsia. Lapselle oman hahmon toteutus ja tarinan suunnittelu nousivat vahvoiksi toimijuuden ilment\u00e4jiksi. Lapselle t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oli tarinan viihdytt\u00e4vyys sek\u00e4 leikillisyys ja aikuisen tuen t\u00e4rkeys korostui osallisuuden toteutumisessa. Tarinan k\u00e4ytt\u00f6tarkoitus j\u00e4i kuitenkin lapselle ep\u00e4selv\u00e4ksi, kun tavoitteita ei asetettu yhdess\u00e4 ja valmista tarinaa ei k\u00e4ytetty reflektion v\u00e4lineen\u00e4. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 lapselle oli p\u00e4\u00e4st\u00e4 toteuttamaan omaa luovuuttaan itselleen ominaisella tavalla. Tutkimus tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ottamalla lapsi mukaan my\u00f6s toiminnan tavoitteiden asetteluun sek\u00e4 toteutumisen arviointiin. N\u00e4in tuettaisiin lapsen kyky\u00e4 arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan sek\u00e4 lapsen osallisuutta tehokkaammin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-08-02T07:12:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-02T07:12:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen tarinankerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen v\u00e4lineen yt\u00f6n ja osallisuuden kautta tarkasteltuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908023749", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65187
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14c57213-d611-438e-a1b5-291d6022dd0f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908023749.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Isotalo, Susanna Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna digitaalinen tarinankerronta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 osallisuus mediakasvatus varhaiskasvatus toimijuus
title Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_full Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_fullStr Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_full_unstemmed Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_short Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana
title_sort digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_sub digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
title_txtP Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
topic digitaalinen tarinankerronta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 osallisuus mediakasvatus varhaiskasvatus toimijuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus digitaalinen tarinankerronta mediakasvatus osallisuus toimijuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65187 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908023749
work_keys_str_mv AT isotalosusanna digitaalinentarinankerrontalapsenkokemanadigitaalisenvälineenytönjaosallisuudenka