Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä

Sosiaalisen median käytön määrän valtava kasvu viime vuosina on siirtänyt myös yritysten markkinointia entistä enemmän perinteisistä markkinointikanavista sosiaaliseen mediaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää onko yritysten sosiaalisen median käytöllä ja seuraajamäärillä sekä yrityksistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Jonna
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65153
_version_ 1826225730334228480
author Jokinen, Jonna
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokinen, Jonna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokinen, Jonna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokinen, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median käytön määrän valtava kasvu viime vuosina on siirtänyt myös yritysten markkinointia entistä enemmän perinteisistä markkinointikanavista sosiaaliseen mediaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää onko yritysten sosiaalisen median käytöllä ja seuraajamäärillä sekä yrityksistä verkossa käytävän keskustelun sävyllä yhteyttä yrityksen arvoon tutkimalla voidaanko sosiaalisen median avulla ennustaa tai selittää yrityksen osakekurssin muutosta. Selitettävänä muuttujana tässä tutkimuksessa käytetään osakkeen arvon prosentuaalista muutosta vuoden mittaisella ajanjaksolla. Aineisto koostuu pörssiyritysten taloudellisista tunnusluvuista, näiden yritysten sosiaalisen median kanavien seuraaja- ja julkaisumääristä sekä M-Adaptive-ohjelmalla kerätyistä sentimenttihavainnoista. Aineiston analysointi tapahtuu tilastollisen analyysin keinoin SPSS-ohjelmistolla, joten kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytetään lineaarista regressioanalyysia. Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen median seuraaja- ja julkaisumäärillä on yhteys yrityksen osakkeen arvon muutokseen. Parhaiten muutosta selittää malli johon sisältyy Instagram- ja Twitter-seuraajien lukumäärä sekä videoiden lukumäärä Youtubessa. Yrityksistä verkossa käytävän keskustelun sävyllä puolestaan ei havaittu olevan yhteyttä yrityksen osakkeen arvon muutokseen. Tutkimustulokset voivat tuoda merkityksellistä tietoa sosiaalisen median arvorelevanssista sekä yritykselle itselleen että sen ulkoisille sidosryhmille, kuten sijoittajille. Yritysjohdon tulisi tunnustaa sosiaalisen median rooli tärkeänä markkinoinnin työvälineenä ja miettiä keinoja joiden avulla eri sosiaalisen median kanavien seuraajamääriä voidaan kasvattaa ja siten mahdollisesti kasvattaa myös yrityksen osakkeen arvoa. Sijoittajien puolestaan kannattaa kiinnittää huomiota sijoituspäätösten teossa taloudellisten tunnuslukujen lisäksi myös yrityksen suosioon ja aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa, koska seuraaja- ja julkaisumäärät tietyissä sosiaalisen median kanavissa voivat heijastaa yrityksen osakkeen tulevaa arvoa jopa paremmin kuin monet tilinpäätöksestä johdettavat tunnusluvut.
first_indexed 2019-07-30T20:10:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-30T06:03:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-30T06:03:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n valtava kasvu viime vuosina on siirt\u00e4nyt my\u00f6s yritysten markkinointia entist\u00e4 enemm\u00e4n perinteisist\u00e4 markkinointikanavista sosiaaliseen mediaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 onko yritysten sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ja seuraajam\u00e4\u00e4rill\u00e4 sek\u00e4 yrityksist\u00e4 verkossa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4n keskustelun s\u00e4vyll\u00e4 yhteytt\u00e4 yrityksen arvoon tutkimalla voidaanko sosiaalisen median avulla ennustaa tai selitt\u00e4\u00e4 yrityksen osakekurssin muutosta. Selitett\u00e4v\u00e4n\u00e4 muuttujana t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n osakkeen arvon prosentuaalista muutosta vuoden mittaisella ajanjaksolla. Aineisto koostuu p\u00f6rssiyritysten taloudellisista tunnusluvuista, n\u00e4iden yritysten sosiaalisen median kanavien seuraaja- ja julkaisum\u00e4\u00e4rist\u00e4 sek\u00e4 M-Adaptive-ohjelmalla ker\u00e4tyist\u00e4 sentimenttihavainnoista. Aineiston analysointi tapahtuu tilastollisen analyysin keinoin SPSS-ohjelmistolla, joten kyseess\u00e4 on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lineaarista regressioanalyysia. Tutkimustulosten mukaan sosiaalisen median seuraaja- ja julkaisum\u00e4\u00e4rill\u00e4 on yhteys yrityksen osakkeen arvon muutokseen. Parhaiten muutosta selitt\u00e4\u00e4 malli johon sis\u00e4ltyy Instagram- ja Twitter-seuraajien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 videoiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 Youtubessa. Yrityksist\u00e4 verkossa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4n keskustelun s\u00e4vyll\u00e4 puolestaan ei havaittu olevan yhteytt\u00e4 yrityksen osakkeen arvon muutokseen. Tutkimustulokset voivat tuoda merkityksellist\u00e4 tietoa sosiaalisen median arvorelevanssista sek\u00e4 yritykselle itselleen ett\u00e4 sen ulkoisille sidosryhmille, kuten sijoittajille. Yritysjohdon tulisi tunnustaa sosiaalisen median rooli t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 markkinoinnin ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 ja mietti\u00e4 keinoja joiden avulla eri sosiaalisen median kanavien seuraajam\u00e4\u00e4ri\u00e4 voidaan kasvattaa ja siten mahdollisesti kasvattaa my\u00f6s yrityksen osakkeen arvoa. Sijoittajien puolestaan kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota sijoitusp\u00e4\u00e4t\u00f6sten teossa taloudellisten tunnuslukujen lis\u00e4ksi my\u00f6s yrityksen suosioon ja aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa, koska seuraaja- ja julkaisum\u00e4\u00e4r\u00e4t tietyiss\u00e4 sosiaalisen median kanavissa voivat heijastaa yrityksen osakkeen tulevaa arvoa jopa paremmin kuin monet tilinp\u00e4\u00e4t\u00f6ksest\u00e4 johdettavat tunnusluvut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Marja-Leena Harjuniemi (mharjuni@jyu.fi) on 2019-07-30T06:03:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-30T06:03:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvorelevanssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eWOM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sentimenttianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "word-of-mouth", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa p\u00f6rssiyrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907303714", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Laskentatoimi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Accounting", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20421", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osakkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "regressioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65153
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49887012-b27d-4b3a-a841-2f48ac71c412\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907303714.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Jonna Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä arvorelevanssi eWOM sentimenttianalyysi word-of-mouth Laskentatoimi Accounting 20421 markkinointi arvo osakkeet yritykset sosiaalinen media regressioanalyysi
title Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_full Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_fullStr Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_full_unstemmed Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_short Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_sort sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
title_txtP Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
topic arvorelevanssi eWOM sentimenttianalyysi word-of-mouth Laskentatoimi Accounting 20421 markkinointi arvo osakkeet yritykset sosiaalinen media regressioanalyysi
topic_facet 20421 Accounting Laskentatoimi arvo arvorelevanssi eWOM markkinointi osakkeet regressioanalyysi sentimenttianalyysi sosiaalinen media word-of-mouth yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65153 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907303714
work_keys_str_mv AT jokinenjonna sosiaalisenmedianarvorelevanssisuomalaisissapörssiyrityksissä