Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa

Tutkielmassa tarkasteltiin esikoulusta kouluun siirtymävaihetta esikoululaisten näkökulmasta. Pääpaino oli luokanopettajan roolissa siirtymässä – tutkielmassa selvitettiin, mitä esikoululaiset odottavat ja toivovat tulevalta 1. luokan opettajaltaan eli millainen on heidän toiveopettajansa. Lisäksi p...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vilpponen-Heikkinen, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64774
_version_ 1828193082988822528
author Vilpponen-Heikkinen, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vilpponen-Heikkinen, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vilpponen-Heikkinen, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vilpponen-Heikkinen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin esikoulusta kouluun siirtymävaihetta esikoululaisten näkökulmasta. Pääpaino oli luokanopettajan roolissa siirtymässä – tutkielmassa selvitettiin, mitä esikoululaiset odottavat ja toivovat tulevalta 1. luokan opettajaltaan eli millainen on heidän toiveopettajansa. Lisäksi pohdittiin, mihin esikoululaisten kyseiset vastaukset pohjautuivat. Tutkielman tavoitteena oli kerätä tietoa ja kehittää siirtymävaihetta lasten näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulusiirtymää aiempien tutkimustulosten lisäksi muun muassa Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Tutkimusosio toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui 14 päiväkodin yhteydessä esikoulussa olleen lapsen haastatteluista ja toiveopettajapiirustuksista. Molemmat aineiston osat analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Esikoululaiset toivoivat ja odottivat, että tuleva 1. luokan opettaja antaa heille läksyjä, ylläpitää järjestystä luokassa ja auttaa kaverisuhteissa. Lisäksi he odottivat, että opettaja on suuttumaton, hyvin käyttäytyvä, reipas ja hauska. Piirustukset tukivat haastattelussa mainittuja toiveita: niissä on nähtävissä värikäs, pirteän oloinen ja iloinen opettaja, jolla on kädet ystävällisen vastaanottavaisesti levällään. Odotusten ja toiveiden taustalla vaikutti – sekä positiivisesti että negatiivisesti – erityisesti lasten kokemus esikoulun aikuisista. Siirtymävaiheen kehittämistä ajatellen luokanopettaja voisi vastata lasten odotuksiin pukeutumalla värikkäästi, olemalla kohtelias ja hauska, huomioimalla lapset yksilöinä ja panostamalla erityisesti kouluun tutustumispäivän sisältöön.
first_indexed 2024-09-11T08:52:51Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilpponen-Heikkinen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-20T09:37:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-20T09:37:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64774", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin esikoulusta kouluun siirtym\u00e4vaihetta esikoululaisten n\u00e4k\u00f6kulmasta. P\u00e4\u00e4paino oli luokanopettajan roolissa siirtym\u00e4ss\u00e4 \u2013 tutkielmassa selvitettiin, mit\u00e4 esikoululaiset odottavat ja toivovat tulevalta 1. luokan opettajaltaan eli millainen on heid\u00e4n toiveopettajansa. Lis\u00e4ksi pohdittiin, mihin esikoululaisten kyseiset vastaukset pohjautuivat. Tutkielman tavoitteena oli ker\u00e4t\u00e4 tietoa ja kehitt\u00e4\u00e4 siirtym\u00e4vaihetta lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teoriaosuudessa k\u00e4siteltiin koulusiirtym\u00e4\u00e4 aiempien tutkimustulosten lis\u00e4ksi muun muassa Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. \n\nTutkimusosio toteutettiin laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Aineisto koostui 14 p\u00e4iv\u00e4kodin yhteydess\u00e4 esikoulussa olleen lapsen haastatteluista ja toiveopettajapiirustuksista. Molemmat aineiston osat analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nEsikoululaiset toivoivat ja odottivat, ett\u00e4 tuleva 1. luokan opettaja antaa heille l\u00e4ksyj\u00e4, yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestyst\u00e4 luokassa ja auttaa kaverisuhteissa. Lis\u00e4ksi he odottivat, ett\u00e4 opettaja on suuttumaton, hyvin k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4, reipas ja hauska. Piirustukset tukivat haastattelussa mainittuja toiveita: niiss\u00e4 on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 v\u00e4rik\u00e4s, pirte\u00e4n oloinen ja iloinen opettaja, jolla on k\u00e4det yst\u00e4v\u00e4llisen vastaanottavaisesti lev\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Odotusten ja toiveiden taustalla vaikutti \u2013 sek\u00e4 positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti \u2013 erityisesti lasten kokemus esikoulun aikuisista. \n\nSiirtym\u00e4vaiheen kehitt\u00e4mist\u00e4 ajatellen luokanopettaja voisi vastata lasten odotuksiin pukeutumalla v\u00e4rikk\u00e4\u00e4sti, olemalla kohtelias ja hauska, huomioimalla lapset yksil\u00f6in\u00e4 ja panostamalla erityisesti kouluun tutustumisp\u00e4iv\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-20T09:37:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-20T09:37:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtym\u00e4ss\u00e4 Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906203364", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64774
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilpponen-Heikkinen, Satu Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe alakoulu opettajat esikoululaiset esikoulu
title Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
title_full Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
title_fullStr Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
title_full_unstemmed Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
title_short Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
title_sort esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä suomessa
title_txtP Esikoululaiset aktiivisina osallistujina kouluun siirtymässä Suomessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe alakoulu opettajat esikoululaiset esikoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu esikoulu esikoululaiset opettajat siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64774 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203364
work_keys_str_mv AT vilpponenheikkinensatu esikoululaisetaktiivisinaosallistujinakouluunsiirtymässäsuomessa