Kehotietoinen pedagogiikka

Tämän tutkielman päätarkoitus on teoreettisesti selvittää, miten koulussa istumiseen liittyviä haasteita voidaan pedagogisesti ratkaista. Tutkimuksen alkupuolella eritellään koulussa istumisen ongelmatekijöitä ja niiden kehollisesti latautuneita ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla rakennetaan keh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rissanen, Nico
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64703
_version_ 1826225701951373312
author Rissanen, Nico
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rissanen, Nico Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rissanen, Nico Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rissanen, Nico
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman päätarkoitus on teoreettisesti selvittää, miten koulussa istumiseen liittyviä haasteita voidaan pedagogisesti ratkaista. Tutkimuksen alkupuolella eritellään koulussa istumisen ongelmatekijöitä ja niiden kehollisesti latautuneita ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla rakennetaan kehotietoisia pedagogisia näkökulmia istumispedagogiikan haasteiden purkamiseksi. Tutkimusprosessin aikana tarkastellaan erityisesti koulun ja istumisen suhdetta, istumisen hyvinvointiyhteyksiä sekä oppimisen kehollisuutta ja kehotietoisuutta. Koulun istumisongelmien vähentämistä lähestytään tutkimuksessa synteettisestä, hermeneuttisesta ja filosofisesta tutkimusotteesta käsin. Kehotietoisesti orientoituneiden pedagogisten näkökulmien tulkitsemisen ja synteettisen konstruoinnin prosessissa hahmotellaan kokonaisnäkemystä myös uudenlaisesta kasvatusteoreettisesta järjestelmästä, kehotietoisesta pedagogiikasta. Tutkimuksen monitieteellinen aineistomateriaali koostuu kasvatustieteiden, terveystieteiden ja filosofian kentille ulottuvista pedagogiikkaan, istumiseen, kehollisuuteen ja kehotietoisuuteen välittömästi ja välillisesti liittyvistä kirjallisuuksista. Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi neljä koulussa istumisen ongelmia purkavaa pedagogista näkökulmaa: istumisen tauotus oppitunneilla, vaihtelevat ja ergonomiset opiskeluasennot, keholliset opetusmenetelmät ja kehollinen demokratia. Kehollisuudestaan tietoiseksi tulemisen prosessin lävistäessä näitä kaikkia neljää näkökulmaa, muodostavat ne yhdessä kehotietoisen pedagogiikan ajattelu- ja toimintakokonaisuuden. Tämän tutkimuksen perusteella oppilaiden ongelmallista koulussa istumista voidaan vähentää ja ratkaista ottamalla kasvatukseen ja opetukseen mukaan kehotietoisen pedagogiikan neljä pedagogista näkökulmaa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rissanen, Nico", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4tarkoitus on teoreettisesti selvitt\u00e4\u00e4, miten koulussa istumiseen liittyvi\u00e4 haasteita voidaan pedagogisesti ratkaista. Tutkimuksen alkupuolella eritell\u00e4\u00e4n koulussa istumisen ongelmatekij\u00f6it\u00e4 ja niiden kehollisesti latautuneita ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla rakennetaan kehotietoisia pedagogisia n\u00e4k\u00f6kulmia istumispedagogiikan haasteiden purkamiseksi. Tutkimusprosessin aikana tarkastellaan erityisesti koulun ja istumisen suhdetta, istumisen hyvinvointiyhteyksi\u00e4 sek\u00e4 oppimisen kehollisuutta ja kehotietoisuutta.\n\nKoulun istumisongelmien v\u00e4hent\u00e4mist\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuksessa synteettisest\u00e4, hermeneuttisesta ja filosofisesta tutkimusotteesta k\u00e4sin. Kehotietoisesti orientoituneiden pedagogisten n\u00e4k\u00f6kulmien tulkitsemisen ja synteettisen konstruoinnin prosessissa hahmotellaan kokonaisn\u00e4kemyst\u00e4 my\u00f6s uudenlaisesta kasvatusteoreettisesta j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, kehotietoisesta pedagogiikasta. Tutkimuksen monitieteellinen aineistomateriaali koostuu kasvatustieteiden, terveystieteiden ja filosofian kentille ulottuvista pedagogiikkaan, istumiseen, kehollisuuteen ja kehotietoisuuteen v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti ja v\u00e4lillisesti liittyvist\u00e4 kirjallisuuksista.\n\nTutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi nelj\u00e4 koulussa istumisen ongelmia purkavaa pedagogista n\u00e4k\u00f6kulmaa: istumisen tauotus oppitunneilla, vaihtelevat ja ergonomiset opiskeluasennot, keholliset opetusmenetelm\u00e4t ja kehollinen demokratia. Kehollisuudestaan tietoiseksi tulemisen prosessin l\u00e4vist\u00e4ess\u00e4 n\u00e4it\u00e4 kaikkia nelj\u00e4\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa, muodostavat ne yhdess\u00e4 kehotietoisen pedagogiikan ajattelu- ja toimintakokonaisuuden. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella oppilaiden ongelmallista koulussa istumista voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ja ratkaista ottamalla kasvatukseen ja opetukseen mukaan kehotietoisen pedagogiikan nelj\u00e4 pedagogista n\u00e4k\u00f6kulmaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T08:26:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T08:26:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehotietoinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "istumispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulussa istuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehotietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehotietoinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehotietoinen pedagogiikka", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193293", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "istuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64703
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bea68366-a55d-4956-85ae-95996500bf39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rissanen, Nico Kehotietoinen pedagogiikka kehotietoinen pedagogiikka istumispedagogiikka koulussa istuminen kehollisuus kehotietoisuus kehotietoinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut istuminen pedagogiikka ruumiillisuus oppimisympäristö
title Kehotietoinen pedagogiikka
title_full Kehotietoinen pedagogiikka
title_fullStr Kehotietoinen pedagogiikka Kehotietoinen pedagogiikka
title_full_unstemmed Kehotietoinen pedagogiikka Kehotietoinen pedagogiikka
title_short Kehotietoinen pedagogiikka
title_sort kehotietoinen pedagogiikka
title_txtP Kehotietoinen pedagogiikka
topic kehotietoinen pedagogiikka istumispedagogiikka koulussa istuminen kehollisuus kehotietoisuus kehotietoinen oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulut istuminen pedagogiikka ruumiillisuus oppimisympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education istuminen istumispedagogiikka kehollisuus kehotietoinen oppimisympäristö kehotietoinen pedagogiikka kehotietoisuus koulussa istuminen koulut oppimisympäristö pedagogiikka ruumiillisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193293
work_keys_str_mv AT rissanennico kehotietoinenpedagogiikka