Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millä keinoilla päiväkodin johtajat tukevat varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja johtajilla on työhyvinvoinnin tukemisessa ja millaisia haasteita johtajat kokevat liittyen henkilökunnan työhyv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64634
_version_ 1828193082353385472
author Laine, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laine, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laine, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laine, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millä keinoilla päiväkodin johtajat tukevat varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja johtajilla on työhyvinvoinnin tukemisessa ja millaisia haasteita johtajat kokevat liittyen henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemiseen. Tutkimus toteutettiin, koska yhteiskunnassa ja varhaiskasvatuksessa viime vuosina tapahtuneiden muutosten on havaittu haastavan päiväkodin henkilökunnan työhyvinvointia. Tutkimus oli osa kansainvälistä varhaiskasvatuksen johtajuuden tutkimushanketta (Discourse of leadership in the diverse field of early childhood education). Tutkimuksen tulokset pohjautuivat kolmen Suomessa toteutetun johtajien focus-group- haastattelun aineistoihin. Haastatteluaineistojen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Rakenteiden toimivuuden varmistaminen, ammatillisen kokemuksen vahvistaminen, johtajan vuorovaikutuksen laatu sekä vastuun jakaminen olivat johtajan keinoja tukea henkilöstön työhyvinvointia. Toimintatapoja työhyvinvoinnin tukemisessa olivat ilmapiirin ylläpitäminen, herkkyys henkilöstön jaksamiseen vaikuttavien tekijöiden havainnoinnissa, esimerkkinä toimiminen ja henkilöstön kannatteleminen. Haasteiksi johtajat kokivat henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa ajan puutteen, läsnäolon riittämättömyyden ja kiireen. Rakenteiden toimivuuden varmistaminen oli yhteydessä selkeään tavoitteellisuuteen ja pedagogisen johtajuuden toimivuuteen, ja rakenteiden toimivuuden yhteyttä työhyvinvoinnin tukemisessa voidaan pitää tämän tutkimuksen yhtenä keskeisimmistä johtopäätöksistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-14T09:51:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-14T09:51:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64634", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mill\u00e4 keinoilla p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat tukevat varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6hyvinvointia. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja johtajilla on ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa ja millaisia haasteita johtajat kokevat liittyen henkil\u00f6kunnan ty\u00f6hyvinvoinnin tukemiseen. Tutkimus toteutettiin, koska yhteiskunnassa ja varhaiskasvatuksessa viime vuosina tapahtuneiden muutosten on havaittu haastavan p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6kunnan ty\u00f6hyvinvointia. Tutkimus oli osa kansainv\u00e4list\u00e4 varhaiskasvatuksen johtajuuden tutkimushanketta (Discourse of leadership in the diverse field of early childhood education). Tutkimuksen tulokset pohjautuivat kolmen Suomessa toteutetun johtajien focus-group- haastattelun aineistoihin. Haastatteluaineistojen analyysi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. \nRakenteiden toimivuuden varmistaminen, ammatillisen kokemuksen vahvistaminen, johtajan vuorovaikutuksen laatu sek\u00e4 vastuun jakaminen olivat johtajan keinoja tukea henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6hyvinvointia. Toimintatapoja ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa olivat ilmapiirin yll\u00e4pit\u00e4minen, herkkyys henkil\u00f6st\u00f6n jaksamiseen vaikuttavien tekij\u00f6iden havainnoinnissa, esimerkkin\u00e4 toimiminen ja henkil\u00f6st\u00f6n kannatteleminen. Haasteiksi johtajat kokivat henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa ajan puutteen, l\u00e4sn\u00e4olon riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden ja kiireen. Rakenteiden toimivuuden varmistaminen oli yhteydess\u00e4 selke\u00e4\u00e4n tavoitteellisuuteen ja pedagogisen johtajuuden toimivuuteen, ja rakenteiden toimivuuden yhteytt\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhten\u00e4 keskeisimmist\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-14T09:51:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-14T09:51:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvoinnin johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin johtajien kokemuksia henkil\u00f6kunnan ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisen keinoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906143221", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64634
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96912dad-70f5-402e-ab9f-182c8249269c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906143221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laine, Anna Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista varhaiskasvatuksen johtajuus työhyvinvoinnin johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit työhyvinvointi johtajuus varhaiskasvatus johtaminen
title Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_full Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_fullStr Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_full_unstemmed Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_short Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_sort päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
title_txtP Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista
topic varhaiskasvatuksen johtajuus työhyvinvoinnin johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit työhyvinvointi johtajuus varhaiskasvatus johtaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtajuus johtaminen päiväkodit työhyvinvoinnin johtaminen työhyvinvointi varhaiskasvatuksen johtajuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64634 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143221
work_keys_str_mv AT laineanna päiväkodinjohtajienkokemuksiahenkilökunnantyöhyvinvoinnintukemisenkeinoista