/tu pi:/ or not /tu pi:/ teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools

Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen opetuskin päässyt nostamaan päätään isommaksi osaksi Englannin kielen opettami...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rossi, Eelis
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64627
_version_ 1826225815793172480
author Rossi, Eelis
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rossi, Eelis Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rossi, Eelis Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rossi, Eelis
datasource_str_mv jyx
description Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen opetuskin päässyt nostamaan päätään isommaksi osaksi Englannin kielen opettamista. Tähän on myös vaikuttanut ajatus kansainvälisemmästä kielikompetenssista, joka ajaa ajatusta siitä, että oppilaan on hyvä selviytyä kommunikatiivisissa tilanteissa niin hyvin kuin mahdollista, tässä globalisoituvassa maailmassa. Jotta tämä tavoite voitaisiin saavuttaa, on huomiota kiinnitetty ääntämisen opettamiseen, materiaalipakettien kehittämiseen, ja ylipäätään puhumista kannustavien tehtävien lisäämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä lukio-opettajat ajattelevat ääntämisen opetuksesta, mitä he pitävät tärkeänä ääntämisen opettamisessa, miten he opettavat ääntämistä, ja mitä näkemyksiä heillä on natiivimaisen ääntämisen tavoittelusta ja ymmärrettävyyteen pyrkimisestä. Vaikka tutkimusta ääntämisestä on paljon, on sen painotus ollut enemmän opiskelijoiden mielipiteissä ja näkemyksissä, joten tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille opettajien näkökulmia. Tutkimukseeni osallistui kolme lukion englannin opettajaa kahdesta lukiosta Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, joka sisälsi avoimia kysymyksiä kolmesta isommasta pääaiheesta, jotka olivat tärkeät osat ääntämisen opetuksessa, opettajien metodit ääntämisen opetuksessa, ja natiivisuus sekä ymmärrettävyys. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018. Tuloksista selvisi, että ääntämiseen tarkoitetut tehtävät ovat monipuolistuneet ja lisääntyneet, ja opettajat kokivat tärkeäksi, että ääntämistä opetetaan positiivisella asenteella, keskittymällä yleiskuvaan eikä yksittäisiin virheisiin. Opettajat myös kokivat, että ymmärrettävä ääntäminen on tärkeämpää kuin natiivimainen, ja että tärkeintä olisi oppia pois rallienglannista ja oppia ääntämisen perusteet. Opettajat nostivat esille myös teknologisoitumisen kasvun, joka on yleistynyt tehtäväpaketeissa ja josta on tullut opetusta helpottava osa jokapäiväisessä opetuksessa. Tulokset antavat pienen vilauksen siitä millaisella tavalla englannin ääntämistä opetetaan, mutta laajempien johtopäätösten tai hyötyjen saamiseksi olisi tutkimusta tehtävä suuremmalla skaalalla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rossi, Eelis", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-14T08:35:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-14T08:35:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64627", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimevuosien aikana englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus on Suomessa noussut t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuskin p\u00e4\u00e4ssyt nostamaan p\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n isommaksi osaksi Englannin kielen opettamista. T\u00e4h\u00e4n on my\u00f6s vaikuttanut ajatus kansainv\u00e4lisemm\u00e4st\u00e4 kielikompetenssista, joka ajaa ajatusta siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaan on hyv\u00e4 selviyty\u00e4 kommunikatiivisissa tilanteissa niin hyvin kuin mahdollista, t\u00e4ss\u00e4 globalisoituvassa maailmassa. Jotta t\u00e4m\u00e4 tavoite voitaisiin saavuttaa, on huomiota kiinnitetty \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen, materiaalipakettien kehitt\u00e4miseen, ja ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n puhumista kannustavien teht\u00e4vien lis\u00e4\u00e4miseen.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 lukio-opettajat ajattelevat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta, mit\u00e4 he pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisessa, miten he opettavat \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4, ja mit\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 heill\u00e4 on natiivimaisen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen tavoittelusta ja ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen pyrkimisest\u00e4. Vaikka tutkimusta \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4 on paljon, on sen painotus ollut enemm\u00e4n opiskelijoiden mielipiteiss\u00e4 ja n\u00e4kemyksiss\u00e4, joten t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille opettajien n\u00e4k\u00f6kulmia.\n\nTutkimukseeni osallistui kolme lukion englannin opettajaa kahdesta lukiosta Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, joka sis\u00e4lsi avoimia kysymyksi\u00e4 kolmesta isommasta p\u00e4\u00e4aiheesta, jotka olivat t\u00e4rke\u00e4t osat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa, opettajien metodit \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa, ja natiivisuus sek\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4vyys. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018.\n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen tarkoitetut teht\u00e4v\u00e4t ovat monipuolistuneet ja lis\u00e4\u00e4ntyneet, ja opettajat kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan positiivisella asenteella, keskittym\u00e4ll\u00e4 yleiskuvaan eik\u00e4 yksitt\u00e4isiin virheisiin. Opettajat my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin natiivimainen, ja ett\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4 olisi oppia pois rallienglannista ja oppia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen perusteet. Opettajat nostivat esille my\u00f6s teknologisoitumisen kasvun, joka on yleistynyt teht\u00e4v\u00e4paketeissa ja josta on tullut opetusta helpottava osa jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 opetuksessa.\n\nTulokset antavat pienen vilauksen siit\u00e4 millaisella tavalla englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan, mutta laajempien johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten tai hy\u00f6tyjen saamiseksi olisi tutkimusta teht\u00e4v\u00e4 suuremmalla skaalalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-14T08:35:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-14T08:35:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers' view", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers\u2019 attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906143213", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64627
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfca91bb-17fb-4d65-a4dc-784b111ff218\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906143213.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rossi, Eelis /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools teachers' view Englannin kieli English 301 englannin kieli suullinen kielitaito lukio ääntäminen English language oral language skills general upper secondary school pronunciation
title /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
title_full /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
title_fullStr /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
title_full_unstemmed /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
title_short /tu pi:/ or not /tu pi:/
title_sort tu pi or not tu pi teachers attitudes and approaches to teaching english pronunciation in finnish upper secondary schools
title_sub teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
title_txtP /tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
topic teachers' view Englannin kieli English 301 englannin kieli suullinen kielitaito lukio ääntäminen English language oral language skills general upper secondary school pronunciation
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli general upper secondary school lukio oral language skills pronunciation suullinen kielitaito teachers' view ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64627 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143213
work_keys_str_mv AT rossieelis tupiornottupiteachersattitudesandapproachestoteachingenglishpronunciationinfinnishupp