"Voi juku me ollaan söpö" Let's Play -video tekstilajina

Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let’s Play -tyyppistä pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekevät YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia, minkä lisäksi julkaisualustan sosiaalinen luonne mahdollistaa erilaisten vuorovaikutus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Garnett, Paula
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64566
_version_ 1828193082288373760
author Garnett, Paula
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Garnett, Paula Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Garnett, Paula Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Garnett, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let’s Play -tyyppistä pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekevät YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia, minkä lisäksi julkaisualustan sosiaalinen luonne mahdollistaa erilaisten vuorovaikutussuhteiden ja yhteisöjen syntymisen. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1) Minkälaisista rakenteellisista osista Let’s Play -video tyypillisesti koostuu? ja 2) Minkälaisilla kielellisillä ja visuaalisilla piirteillä Let’s Play -videoissa rakennetaan yhteyttä katsojaan? Tutkimuksen taustalla vaikuttaa tekstilajitutkimus. LP-videon rakenneosien määrittelyyn käytetään rakennepotentiaalin käsitettä. Lisäksi tutkimuksen teoriataustaan kuuluu systeemis-funktionaalisen kieliteoria, jonka avulla määritellään LP-videon rekisteri ja analysoidaan pelaajan ja katsojan välisen suhteen rakentumista. Suhteen visuaalisten piirteiden tarkastelussa käytetään visuaalista kielioppia. Tutkimuksen aineistona on kahdeksan Let’s Play -videota neljältä eri pelaajalta. Videot on litteroitu analyysiä varten, minkä lisäksi visuaalisten piirteiden analyysissä videoista on otettu kuvakaappauksia. Yksittäiset videot on valittu pituuden, katsojamäärän ja niissä pelattavan videopelin genren perusteella. Let’s Play -videon mahdollisia rakenneosia on yksitoista. Välttämättömiä rakenneosia ovat aloitus, pelitilanteen kuvailu, reaktio, pelihahmon puhuttelu, ongelma, ratkaisu, mielipide pelistä ja lopetus. Valinnaisia rakenneosia ovat pelin esittely, kokemus ja pelin jatkon arviointi. LP-videon rakenne on aineiston perusteella melko vapaa, eli rakenneosat voivat esiintyä miltei missä järjestyksessä tahansa. Välttämättömyydellä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sitä, että rakenneosa on erittäin tyypillinen, sillä se esiintyy miltei kaikissa LP-videoissa. LP-videoissa rakennetaan katsojaan läheistä, kaverillista suhdetta. Suhde rakentuu kielellisesti monikollisia muotoja käyttämällä sekä katsojaa puhuttelemalla ja viihdyttämällä. Visuaalisesti läheistä suhdetta luodaan katsomalla suoraan kameraan, hymyilemällä ja esimerkiksi vilkuttamalla. Analyysissä korostuukin aiemmissa tutkimuksissa havaittu LP-ilmiön sosiaalisuus. Tutkimus tuo kuitenkin kielitieteellistä näkökulmaa pelivideoiden tutkimukseen, jota on toistaiseksi tehty lähinnä mediatutkimuksen alalla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Garnett, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-13T05:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-13T05:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let\u2019s Play -tyyppist\u00e4 pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekev\u00e4t YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeni\u00e4, jopa satoja tuhansia tilaajia, mink\u00e4 lis\u00e4ksi julkaisualustan sosiaalinen luonne mahdollistaa erilaisten vuorovaikutussuhteiden ja yhteis\u00f6jen syntymisen. Tutkimuskysymyksi\u00e4 ovat: 1) Mink\u00e4laisista rakenteellisista osista Let\u2019s Play -video tyypillisesti koostuu? ja 2) Mink\u00e4laisilla kielellisill\u00e4 ja visuaalisilla piirteill\u00e4 Let\u2019s Play -videoissa rakennetaan yhteytt\u00e4 katsojaan?\n Tutkimuksen taustalla vaikuttaa tekstilajitutkimus. LP-videon rakenneosien m\u00e4\u00e4rittelyyn k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n rakennepotentiaalin k\u00e4sitett\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen teoriataustaan kuuluu systeemis-funktionaalisen kieliteoria, jonka avulla m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n LP-videon rekisteri ja analysoidaan pelaajan ja katsojan v\u00e4lisen suhteen rakentumista. Suhteen visuaalisten piirteiden tarkastelussa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n visuaalista kielioppia. \n Tutkimuksen aineistona on kahdeksan Let\u2019s Play -videota nelj\u00e4lt\u00e4 eri pelaajalta. Videot on litteroitu analyysi\u00e4 varten, mink\u00e4 lis\u00e4ksi visuaalisten piirteiden analyysiss\u00e4 videoista on otettu kuvakaappauksia. Yksitt\u00e4iset videot on valittu pituuden, katsojam\u00e4\u00e4r\u00e4n ja niiss\u00e4 pelattavan videopelin genren perusteella.\n Let\u2019s Play -videon mahdollisia rakenneosia on yksitoista. V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 rakenneosia ovat aloitus, pelitilanteen kuvailu, reaktio, pelihahmon puhuttelu, ongelma, ratkaisu, mielipide pelist\u00e4 ja lopetus. Valinnaisia rakenneosia ovat pelin esittely, kokemus ja pelin jatkon arviointi. LP-videon rakenne on aineiston perusteella melko vapaa, eli rakenneosat voivat esiinty\u00e4 miltei miss\u00e4 j\u00e4rjestyksess\u00e4 tahansa. V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydell\u00e4 tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sit\u00e4, ett\u00e4 rakenneosa on eritt\u00e4in tyypillinen, sill\u00e4 se esiintyy miltei kaikissa LP-videoissa.\n LP-videoissa rakennetaan katsojaan l\u00e4heist\u00e4, kaverillista suhdetta. Suhde rakentuu kielellisesti monikollisia muotoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 katsojaa puhuttelemalla ja viihdytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Visuaalisesti l\u00e4heist\u00e4 suhdetta luodaan katsomalla suoraan kameraan, hymyilem\u00e4ll\u00e4 ja esimerkiksi vilkuttamalla. Analyysiss\u00e4 korostuukin aiemmissa tutkimuksissa havaittu LP-ilmi\u00f6n sosiaalisuus. Tutkimus tuo kuitenkin kielitieteellist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa pelivideoiden tutkimukseen, jota on toistaiseksi tehty l\u00e4hinn\u00e4 mediatutkimuksen alalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-13T05:36:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-13T05:36:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Let's Play -video", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstilajitutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rakennepotentiaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemis-funktionaalinen kieliteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Voi juku me ollaan s\u00f6p\u00f6\" : Let's Play -video tekstilajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906133170", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstilajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64566
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:51Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d17ec4a2-8603-47f2-a6cb-192871e140bf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906133170.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Garnett, Paula "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina Let's Play -video tekstilajitutkimus rakennepotentiaali systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 pelaajat tekstilajit videopelit YouTube
title "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
title_full "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
title_fullStr "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
title_full_unstemmed "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
title_short "Voi juku me ollaan söpö"
title_sort voi juku me ollaan söpö let s play video tekstilajina
title_sub Let's Play -video tekstilajina
title_txtP "Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
topic Let's Play -video tekstilajitutkimus rakennepotentiaali systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 pelaajat tekstilajit videopelit YouTube
topic_facet 309 Finnish Let's Play -video Suomen kieli YouTube pelaajat rakennepotentiaali systeemis-funktionaalinen kieliteoria tekstilajit tekstilajitutkimus videopelit visuaalinen kielioppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64566 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133170
work_keys_str_mv AT garnettpaula voijukumeollaansöpöletsplayvideotekstilajina