Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa

STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista dokumentointia lasten osallisuuden näkökulmasta osana v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rajala, Elli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64544
_version_ 1826225717190328320
author Rajala, Elli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajala, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajala, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajala, Elli
datasource_str_mv jyx
description STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista dokumentointia lasten osallisuuden näkökulmasta osana varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivaa STEAM-toimintaa. Suomalaista varhaiskasvatusta ja esiopetusta velvoittavien valtakunnallisten asiakirjojen (Opetushallitus 2014, 2016) mukaan pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lasten osallisuuden toiminnan suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutki-muskohteena olivat erillisinä tapauksina kaksi STEAM-toimintaa aloittelevaa jyväskyläläistä esiopetusryhmää. Tutkimuksen lähestymistapa oli kohdennettu etnografia, ja toinen tapaus sisälsi myös kehittämistutkimuksellisia piirteitä. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia sekä esiopetusikäisiä lapsia. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti. Tutkimuksen perusteella pedagogisen dokumentoinnin merkitys STEAM-toiminnassa ilmenee erityisesti siinä, että uusi työtapa, tutkimusprojektien vaiheet ja lasten oppimisprosessit tehdään näkyviksi. Tulosten pohjalta merkittävä löytö oli, että pedagogisen dokumentoinnin kautta perheet innostuivat STEAM-toiminnasta, ja sillä oli huoltajien osallisuutta vahvistava vaikutus. Tutkimuksen pohjalta voidaan päätellä, että kasvattajien tulee ensin itse ottaa pedagogisen dokumentoinnin periaatteet ja käytänteet haltuun, jotta lapset saadaan siihen luontevasti osallisiksi mukaan. STEAM-toiminnan pedagogiseen dokumentointiin panostaminen vahvistaa sekä lasten että huoltajien osal-lisuutta ja edistää varhaiskasvattajien ammatillista kasvua.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turja, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-12T07:27:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-12T07:27:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, ett\u00e4 tiede- ja teknologiakasvatus, insin\u00f6\u00f6ritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista dokumentointia lasten osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta osana varhaiskasvatuksen oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 integroivaa STEAM-toimintaa. Suomalaista varhaiskasvatusta ja esiopetusta velvoittavien valtakunnallisten asiakirjojen (Opetushallitus 2014, 2016) mukaan pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lasten osallisuuden toiminnan suunnittelussa, arvioinnissa ja kehitt\u00e4misess\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutki-muskohteena olivat erillisin\u00e4 tapauksina kaksi STEAM-toimintaa aloittelevaa jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4ist\u00e4 esiopetusryhm\u00e4\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli kohdennettu etnografia, ja toinen tapaus sis\u00e4lsi my\u00f6s kehitt\u00e4mistutkimuksellisia piirteit\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia sek\u00e4 esiopetusik\u00e4isi\u00e4 lapsia. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\nTutkimuksen perusteella pedagogisen dokumentoinnin merkitys STEAM-toiminnassa ilmenee erityisesti siin\u00e4, ett\u00e4 uusi ty\u00f6tapa, tutkimusprojektien vaiheet ja lasten oppimisprosessit tehd\u00e4\u00e4n n\u00e4kyviksi. Tulosten pohjalta merkitt\u00e4v\u00e4 l\u00f6yt\u00f6 oli, ett\u00e4 pedagogisen dokumentoinnin kautta perheet innostuivat STEAM-toiminnasta, ja sill\u00e4 oli huoltajien osallisuutta vahvistava vaikutus. Tutkimuksen pohjalta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kasvattajien tulee ensin itse ottaa pedagogisen dokumentoinnin periaatteet ja k\u00e4yt\u00e4nteet haltuun, jotta lapset saadaan siihen luontevasti osallisiksi mukaan. STEAM-toiminnan pedagogiseen dokumentointiin panostaminen vahvistaa sek\u00e4 lasten ett\u00e4 huoltajien osal-lisuutta ja edist\u00e4\u00e4 varhaiskasvattajien ammatillista kasvua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-12T07:27:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-12T07:27:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen dokumentointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "STEAM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkiva toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta varhaiskasvatuksen oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 integroivassa STEAM-toiminnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906123145", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64544
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4fdf83c-43b2-418d-bd4b-25f164a7cd1d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906123145.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Elli Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa pedagoginen dokumentointi STEAM tutkiva toiminta lasten haastattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tutkiva oppiminen dokumentointi varhaiskasvatus osallisuus toimijuus lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus
title Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
title_full Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
title_fullStr Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
title_full_unstemmed Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
title_short Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
title_sort pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa steam toiminnassa
title_txtP Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
topic pedagoginen dokumentointi STEAM tutkiva toiminta lasten haastattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tutkiva oppiminen dokumentointi varhaiskasvatus osallisuus toimijuus lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus
topic_facet 104 Early Childhood Education STEAM Varhaiskasvatus dokumentointi lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus lasten haastattelu osallisuus pedagoginen dokumentointi toimijuus tutkiva oppiminen tutkiva toiminta varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906123145
work_keys_str_mv AT rajalaelli pedagoginendokumentointilastenosallisuudennäkökulmastavarhaiskasvatuksenoppisisältöjä