"Lapset päättää ja aikuinen kuuntelee" lasten näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnasta

Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia toimintoja. Tavoitteena tutkimuksessa oli tarkastella varhaiskasvatuksen toim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Levo, Mervi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64542
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia toimintoja. Tavoitteena tutkimuksessa oli tarkastella varhaiskasvatuksen toimintaa lasten näkökulmasta sekä antaa lapsille mahdollisuus kertoa, millainen toiminta lasten näkökulmasta on mieluista ja minkälaisena he näkevät aikuisen roolin toi-minnassa. Tutkimuksella haluttiin nostaa esiin lasten oma ääni ja osallisuus varhaiskasvatustoiminnassa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksäntoista (19) 5–7-vuotiasta lasta kolmesta eri päiväkodista. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja apuna käytettiin myös visuaalisia menetelmiä: piirtämistä ja kuvia varhaiskasvatuksen erilaisista toiminnoista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että lapset pitivät mieluisana varhaiskasvatuksen toimintana omaehtoista toimintaa, jossa lapset saavat päättää toiminnan etenemisestä. Vähiten lapset pitivät aikuisjohtoisista toiminnoista, kuten aamupiireistä tai hiljaisista puuhista. Lasten mainitsivat aikuisen asettamat kiellot ja toiminnan rajoitukset epämieluisina ja toivoivat enemmän aikaa muun muassa leikille ja pelaamiselle. Tuloksista oli havaittavissa aikuisten ja lasten välinen epäsymmetria; aikuisilla on valta päättää lasten päivästä, toiminnasta ja päiväkotiin liittyvistä säännöistä ja mahdollisuuksista. Lapset toivoivat lisää oikeuksia päättää omasta toiminnastaan ja kuulluksi tulemista aikuisen toimesta. Lapset ovat halukkaita osallistumaan toiminnan ohjaamiseen ja aikuisten tehtävänä on mahdollistaa lapsen osallisuus toiminnassa ja sen suunnittelussa.