Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Muttonen, Kiira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64517
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen osalta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko psyykkisten oireiden oiretyypillä tai oiretyyppien päällekkäistymisellä yhteys oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja vertaileva poikittaistutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistona Työrauha kaikille –hankkeessa syksyllä 2013 kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yläkoululaisten (n=649) vastauksista Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) ja Student Engagement Instrument (SEI) -kyselyistä muokattuihin kyselylomakkeisiin. Kyselyjen vastaukset analysoitiin Kruskal-Wallisin testillä ja Mann-Whitney U –testillä. Oireettomat erosivat affektiivisessa kouluun kiinnittymisessä tunne- ja ADHD-oireisista sekä tutkittavista, joilla oireet päällekkäistyivät. Kognitiivisessa kiinnittymisessä oireettomien ryhmä erosi päällekkäistyneiden oireiden ryhmästä. Oireettomat olivat muita ryhmiä vahvemmin kouluun kiinnittyneitä. Päällekkäistyneiden oireiden ryhmässä kiinnittyminen oli heikompaa kuin ryhmässä, jossa tutkittavilla oli vain yhtä oiretta. Psyykkisesti oireilevat nuoret näyttäisivät olevan vähemmän kouluun kiinnittyneitä kuin muut vertaiset. Täten psyykkisiä oireita omaavien kouluun kiinnittymisen tukemiseen tulisi kiinnittää koulussa huomiota. Erityisesti tukimuotoja tulisi löytää oppilaille, joilla on samanaikaisesti useampia psyykkisiä oireita.