MVC-arkkitehtuuri peliohjelmoinnissa

Peliohjelmointi muuttuu monimutkaisemmaksi ja projektit entistä laajemmiksi. Tavallisessa ohjelmistokehityksessä on käytössä erilaisia suunnittelumalleja auttamaan kehityksessä sekä erilaisia määritelmiä laadun varmistukseen. Näitä ominaisuuksia ei ole yhtä vahvasti peliohjelmoinnin puolella. Pro gr...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kavander, Teppo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64515
Kuvaus
Yhteenveto:Peliohjelmointi muuttuu monimutkaisemmaksi ja projektit entistä laajemmiksi. Tavallisessa ohjelmistokehityksessä on käytössä erilaisia suunnittelumalleja auttamaan kehityksessä sekä erilaisia määritelmiä laadun varmistukseen. Näitä ominaisuuksia ei ole yhtä vahvasti peliohjelmoinnin puolella. Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan MVC-arkkitehtuurin sovittamista peliohjelmointiin aiempiin tutkimuksiin ja omiin kokeiluihin perustuen. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole pelimoottori ja sen hyödyntäminen ollut esillä. Havaintojen perusteella, MVC-arkkitehtuuri sopii joihinkin pelimoottoreihin hyvin. Game programming is changing more difficult and projects are growing in size. In normal software development there are different design patterns to help developing and to ensure quality. These features are not that strong in field of game programming. In this master thesis it will be tested if MVC architecture could be used in game programming. Results are based on prior research and own observations. In prior research usefulness of game engine has not been noted well. Based on my observations MVC architecture could offer benefits with some game engines.