Koulu demokraattisena tilana opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin tilasta sekä koulun yhteiskunnallisesta roolista....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nyman, Jemina, Toivonen, Ida-Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64505
_version_ 1826225719273848832
author Nyman, Jemina Toivonen, Ida-Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyman, Jemina Toivonen, Ida-Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyman, Jemina Toivonen, Ida-Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyman, Jemina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin tilasta sekä koulun yhteiskunnallisesta roolista. Tarkoituksena on tarkastella ilmiötä haastateltavien opettajien näkemysten kautta ja syventää ymmärrystä aiheesta. Lähivuosina koulujen demokratiakulttuurin tilaa on pyritty kohentamaan sekä valtakunnallisilla säädöksillä että kansainvälisillä ohjeistuksilla, jonka vuoksi tämän tutkimuksen aihe on ajankohtainen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun opettajaa (n=8). Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisin menetelmin. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opettajat kokivat demokratiakasvatuksen tärkeäksi välineeksi demokraattisen yhteiskunnan säilyttämisessä. Demokratiaosaamisen nähtiin vaikuttavan positiivisesti yksilöiden hyvinvointiin ja yhteiskunnan kehittymiseen, ja sen puute yhdistettiin eriarvoisuuteen ja sen lieveilmiöihin. Haastateltavat näkivät koulun paikkana, jossa on mahdollista taata demokratiaosaamisen taitoja tasa-arvoisesti kaikille. Koulujen demokratiakulttuurista rakentui kuitenkin puutteellinen kuva opettajien kuvailujen perusteella. Kaikkia osallistavan demokratiakasvatuksen toteutumisen nähtiin riippuvan opettajan omista intresseistä. Koulujen toimintakulttuuriin kaivattiin selkeämpää ohjeistusta ja yhteisiä linjauksia liittyen demokraattisiin toimiin sekä lisää avoimuutta keskustelukulttuuriin. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aiempien koulun demokratiakulttuuria tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka osoittavat demokratiakulttuurin puutteellisuuden, sillä oppilaiden osallisuuden kokemusten ja vaikutusmahdollisuuksien on todettu olevan vähäisiä ja kahtiajakautuneita. Koulujen demokratiakulttuurin kehittämiseksi kaivataan siis edelleen lisätoimia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyman, Jemina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Ida-Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-11T05:57:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-11T05:57:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64505", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin\ntilasta sek\u00e4 koulun yhteiskunnallisesta roolista. Tarkoituksena on tarkastella ilmi\u00f6t\u00e4\nhaastateltavien opettajien n\u00e4kemysten kautta ja syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 aiheesta. L\u00e4hivuosina koulujen demokratiakulttuurin tilaa on pyritty kohentamaan sek\u00e4 valtakunnallisilla s\u00e4\u00e4d\u00f6ksill\u00e4 ett\u00e4 kansainv\u00e4lisill\u00e4 ohjeistuksilla, jonka vuoksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\naihe on ajankohtainen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun\nopettajaa (n=8). Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja\naineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisin menetelmin.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella opettajat kokivat demokratiakasvatuksen t\u00e4rke\u00e4ksi v\u00e4lineeksi demokraattisen yhteiskunnan s\u00e4ilytt\u00e4misess\u00e4. Demokratiaosaamisen n\u00e4htiin vaikuttavan positiivisesti yksil\u00f6iden hyvinvointiin ja yhteiskunnan\nkehittymiseen, ja sen puute yhdistettiin eriarvoisuuteen ja sen lieveilmi\u00f6ihin. Haastateltavat n\u00e4kiv\u00e4t koulun paikkana, jossa on mahdollista taata demokratiaosaamisen taitoja\ntasa-arvoisesti kaikille. Koulujen demokratiakulttuurista rakentui kuitenkin puutteellinen kuva opettajien kuvailujen perusteella. Kaikkia osallistavan demokratiakasvatuksen\ntoteutumisen n\u00e4htiin riippuvan opettajan omista intresseist\u00e4. Koulujen toimintakulttuuriin kaivattiin selke\u00e4mp\u00e4\u00e4 ohjeistusta ja yhteisi\u00e4 linjauksia liittyen demokraattisiin toimiin sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 avoimuutta keskustelukulttuuriin. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aiempien koulun demokratiakulttuuria tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka\nosoittavat demokratiakulttuurin puutteellisuuden, sill\u00e4 oppilaiden osallisuuden kokemusten ja vaikutusmahdollisuuksien on todettu olevan v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 ja kahtiajakautuneita.\nKoulujen demokratiakulttuurin kehitt\u00e4miseksi kaivataan siis edelleen lis\u00e4toimia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-11T05:57:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-11T05:57:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratiakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun demokratiakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulu demokraattisena tilana : opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906113122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut (oppilaitokset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64505
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9182efb5-efcb-4e6d-b9e5-fded3b600743\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906113122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyman, Jemina Toivonen, Ida-Sofia Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista demokratiakasvatus koulun demokratiakulttuuri Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu lapset (ikäryhmät) opettajat oppilaat demokratia osallisuus yhteiskunta koulu (ilmiöt) koulut (oppilaitokset)
title Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_full Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_fullStr Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_full_unstemmed Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_short Koulu demokraattisena tilana
title_sort koulu demokraattisena tilana opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_sub opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
title_txtP Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
topic demokratiakasvatus koulun demokratiakulttuuri Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu lapset (ikäryhmät) opettajat oppilaat demokratia osallisuus yhteiskunta koulu (ilmiöt) koulut (oppilaitokset)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education demokratia demokratiakasvatus koulu (ilmiöt) koulun demokratiakulttuuri koulut (oppilaitokset) lapset (ikäryhmät) opettajat oppilaat osallisuus peruskoulu yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906113122
work_keys_str_mv AT nymanjemina kouludemokraattisenatilanaopettajiennäkemyksiäkoulunyhteiskunnallisestaroolistademok