Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa

Aiemmat oppimateriaaleja ja tasa-arvoa tarkastelevat tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet ovat oppimateriaalien kuvituksissa ja teksteissä yliedustettuina suhteessa naisiin ja että oppimateriaalit representoivat sukupuolia stereotyyppisesti. Nämä ilmiöt ovat ristiriidassa opetushallituksenkin p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Friman, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64439
_version_ 1828193081754648576
author Friman, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Friman, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Friman, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Friman, Satu
datasource_str_mv jyx
description Aiemmat oppimateriaaleja ja tasa-arvoa tarkastelevat tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet ovat oppimateriaalien kuvituksissa ja teksteissä yliedustettuina suhteessa naisiin ja että oppimateriaalit representoivat sukupuolia stereotyyppisesti. Nämä ilmiöt ovat ristiriidassa opetushallituksenkin peräänkuuluttamien sukupuolten tasa-arvon linjauksien kanssa. Oppimateriaalien tasa-arvoisuuden on nähty parantuneen, mutta tarvitsemme edelleen jatkuvaa arviointia. Tässä laadullisessa pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yläkoulun oppikirjojen kuvitusten miesrepresentaatioita. Teoriataustani pohjautuu vahvasti sukupuolentutkimukseen ja keskeisiä käsitteitä ja näkökulmia pohjaan erityisesti maskuliinisuustutkimuksesta. Tutkimuskysymysten mukaisesti tavoitteena oli temaattisen sisällönanalyysin avulla tarkastella minkälaisia ominaisuuksia oppikirjojen kuvitusten miehiin ja poikiin oli liitetty ja laskea määrällisesti representoidaanko miehiä ja naisia kuvissa yhtä paljon. Tutkimuksen teossa käytettiin tukena UNESCO:n laatimaa oppikirjojen tutkimusta koskevaa ohjekirjaa, jonka avulla pyrittiin varmistamaan tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys. Aineisto koostui kolmen yläkouluissa käytössä olevan oppikirjan kuvituksista. Aineiston henkilöiden sukupuolijakauma myötäili aiempaa tutkimusta, sillä myös tämän tutkimuksen kuvituksissa naisia ja tyttöjä esiintyi selvästi miehiä ja poikia vähemmän. Sukupuolten stereotyyppisen representoinnin osalta tulokset olivat hyvin vaihtelevia: aineistosta löytyi hyvin stereotyyppisiä representointeja, mutta myös kuvia, joissa stereotypiointia ei havaittu. Aineiston moninaisuutta voi selittää se, että kuvitusten teossa on mahdollisesti otettu vaihtelevasti huomioon oppimateriaalien sukupuolirepresentointeja koskevat ohjeistukset.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4-Littunen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Friman, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-10T06:36:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-10T06:36:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aiemmat oppimateriaaleja ja tasa-arvoa tarkastelevat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 miehet ovat oppimateriaalien kuvituksissa ja teksteiss\u00e4 yliedustettuina suhteessa naisiin ja ett\u00e4 oppimateriaalit representoivat sukupuolia stereotyyppisesti. N\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t ovat ristiriidassa opetushallituksenkin per\u00e4\u00e4nkuuluttamien sukupuolten tasa-arvon linjauksien kanssa. Oppimateriaalien tasa-arvoisuuden on n\u00e4hty parantuneen, mutta tarvitsemme edelleen jatkuvaa arviointia. T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yl\u00e4koulun oppikirjojen kuvitusten miesrepresentaatioita. Teoriataustani pohjautuu vahvasti sukupuolentutkimukseen ja keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja n\u00e4k\u00f6kulmia pohjaan erityisesti maskuliinisuustutkimuksesta.\nTutkimuskysymysten mukaisesti tavoitteena oli temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla tarkastella mink\u00e4laisia ominaisuuksia oppikirjojen kuvitusten miehiin ja poikiin oli liitetty ja laskea m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti representoidaanko miehi\u00e4 ja naisia kuvissa yht\u00e4 paljon. Tutkimuksen teossa k\u00e4ytettiin tukena UNESCO:n laatimaa oppikirjojen tutkimusta koskevaa ohjekirjaa, jonka avulla pyrittiin varmistamaan tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys. Aineisto koostui kolmen yl\u00e4kouluissa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan oppikirjan kuvituksista.\nAineiston henkil\u00f6iden sukupuolijakauma my\u00f6t\u00e4ili aiempaa tutkimusta, sill\u00e4 my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kuvituksissa naisia ja tytt\u00f6j\u00e4 esiintyi selv\u00e4sti miehi\u00e4 ja poikia v\u00e4hemm\u00e4n. Sukupuolten stereotyyppisen representoinnin osalta tulokset olivat hyvin vaihtelevia: aineistosta l\u00f6ytyi hyvin stereotyyppisi\u00e4 representointeja, mutta my\u00f6s kuvia, joissa stereotypiointia ei havaittu. Aineiston moninaisuutta voi selitt\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 kuvitusten teossa on mahdollisesti otettu vaihtelevasti huomioon oppimateriaalien sukupuolirepresentointeja koskevat ohjeistukset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-10T06:36:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-10T06:36:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pojat pelaavat ja tyt\u00f6t tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yl\u00e4koulun oppikirjojen kuvituksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906103079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maskuliinisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64439
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a81248e-35cc-427d-b9ff-8a2c69fcb366\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906103079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Friman, Satu Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa Erityispedagogiikka Special Education 101 oppikirjat maskuliinisuus kuvitus representaatio oppimateriaali sukupuoliroolit
title Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_full Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_fullStr Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_full_unstemmed Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_short Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat
title_sort pojat pelaavat ja tytöt tanssivat maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_sub maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
title_txtP Pojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 oppikirjat maskuliinisuus kuvitus representaatio oppimateriaali sukupuoliroolit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kuvitus maskuliinisuus oppikirjat oppimateriaali representaatio sukupuoliroolit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64439 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103079
work_keys_str_mv AT frimansatu pojatpelaavatjatytöttanssivatmaskuliinisuudenrepresentaatioitayläkoulunoppikirjojenku