Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland

Mobiilipelit ovat kasvava osa ihmisten päivittäistä elämää sekä nykyään myös vieraiden kielten oppimista kouluissa. Lisääntyvä kiinnostus on heijastunut tutkimukseen mobiiliteknologian hyödyntämisestä vieraiden kielten opiskelussa mobiiliavusteisen kielen oppimisen (esim. Gafni, Achituv ja Rachmani...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Urpilainen, Neea-Stiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64382
_version_ 1826225771058823168
author Urpilainen, Neea-Stiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Urpilainen, Neea-Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Urpilainen, Neea-Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Urpilainen, Neea-Stiina
datasource_str_mv jyx
description Mobiilipelit ovat kasvava osa ihmisten päivittäistä elämää sekä nykyään myös vieraiden kielten oppimista kouluissa. Lisääntyvä kiinnostus on heijastunut tutkimukseen mobiiliteknologian hyödyntämisestä vieraiden kielten opiskelussa mobiiliavusteisen kielen oppimisen (esim. Gafni, Achituv ja Rachmani 2017) ja pelipohjaisen kielen oppimisen (esim. Reinhardt ja Sykes 2012) myötä, sekä enenevässä määrin myös yhteistoiminnallisessa kielen oppimisessa (esim. Fu ja Hwang 2018, Kukulska-Hulme ja Viberg 2018, Holden ja Sykes 2011). Aiemmat tutkimukset eivät kuitenkaan ole selvittäneet oppilaiden näkemyksiä pelipohjaisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen yhdistämisestä mobiilipelin avulla tilanteessa, jossa oppilaat harjoittelevat kahta vierasta kieltä samaan aikaan. Edeltävät tutkimukset ovat hyödyntäneet valmiita yhteistoiminnallisia työtapoja sen viiden perusperiaatteen (Johnson, Johnson ja Holubec 1994) suoran soveltamisen sijaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on vastata näihin puutteisiin tarkastelemalla oppilaiden näkemyksiä englannin ja ruotsin samanaikaisesta harjoittelusta kolmen hengen ryhmissä yhteistoiminnallisen School Detectives-mobiilipelin pelaamisen perusteella. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän 8.-luokkalaista oppilasta itäsuomalaisesta koulusta. Aineisto koostui pelin pelaamistilanteiden videoinneista ja observoinneista, yksilöllisesti täytetyistä kyselyistä sekä ryhmähaastatteluista. Materiaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että vaikka oppilaiden näkemykset olivatkin monisyisiä, he suhtautuivat mobiilipeliin ja sen tarjoamiin kielten opiskelumahdollisuuksiin varsin myönteisesti. Yhteistoiminnalliset ryhmät koettiin hyödyllisiksi sosiaalisten taitojen ja kielten oppimisen sekä pelissä etenemisen kannalta. Suurin osa oppilaista piti enemmän englannista kuin ruotsista osana peliä, mutta kahden kielen rinnakkainen käyttö pelissä nähtiin hyvänä asiana siitä näkökulmasta, että samalla oppii useampaa kuin yhtä kieltä. Lähes kaikki halusivat pelata vastaavaa peliä jatkossa, ja osa oppilaista suhtautui myönteisesti ajatukseen useamman kielen yhtäaikaisesta opiskelusta yleisesti kielten tunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena on innostaa kielten opettajia luomaan ja kokeilemaan mobiilipelejä rohkeasti osana opetusta. Tulosten perusteella yhteistoiminnallinen mobiilipeli voisi olla oppilaille mieluinen toteutustapa monialaisille oppimiskokonaisuuksille, jolloin peliin voisi yhdistää eri kielten lisäksi muitakin oppiaineita. Jatkotutkimuksen tehtäväksi jää selvittää, kuinka paljon oppilaat todellisuudessa oppivat peliä pelaamalla.
first_indexed 2019-09-20T09:13:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Urpilainen, Neea-Stiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T12:44:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T12:44:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64382", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mobiilipelit ovat kasvava osa ihmisten p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4 sek\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n my\u00f6s vieraiden kielten oppimista kouluissa. Lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 kiinnostus on heijastunut tutkimukseen mobiiliteknologian hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 vieraiden kielten opiskelussa mobiiliavusteisen kielen oppimisen (esim. Gafni, Achituv ja Rachmani 2017) ja pelipohjaisen kielen oppimisen (esim. Reinhardt ja Sykes 2012) my\u00f6t\u00e4, sek\u00e4 enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s yhteistoiminnallisessa kielen oppimisessa (esim. Fu ja Hwang 2018, Kukulska-Hulme ja Viberg 2018, Holden ja Sykes 2011). \n\nAiemmat tutkimukset eiv\u00e4t kuitenkaan ole selvitt\u00e4neet oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 pelipohjaisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen yhdist\u00e4misest\u00e4 mobiilipelin avulla tilanteessa, jossa oppilaat harjoittelevat kahta vierasta kielt\u00e4 samaan aikaan. Edelt\u00e4v\u00e4t tutkimukset ovat hy\u00f6dynt\u00e4neet valmiita yhteistoiminnallisia ty\u00f6tapoja sen viiden perusperiaatteen (Johnson, Johnson ja Holubec 1994) suoran soveltamisen sijaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on vastata n\u00e4ihin puutteisiin tarkastelemalla oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 englannin ja ruotsin samanaikaisesta harjoittelusta kolmen hengen ryhmiss\u00e4 yhteistoiminnallisen School Detectives-mobiilipelin pelaamisen perusteella.\n\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n 8.-luokkalaista oppilasta it\u00e4suomalaisesta koulusta. Aineisto koostui pelin pelaamistilanteiden videoinneista ja observoinneista, yksil\u00f6llisesti t\u00e4ytetyist\u00e4 kyselyist\u00e4 sek\u00e4 ryhm\u00e4haastatteluista. Materiaali analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikka oppilaiden n\u00e4kemykset olivatkin monisyisi\u00e4, he suhtautuivat mobiilipeliin ja sen tarjoamiin kielten opiskelumahdollisuuksiin varsin my\u00f6nteisesti. Yhteistoiminnalliset ryhm\u00e4t koettiin hy\u00f6dyllisiksi sosiaalisten taitojen ja kielten oppimisen sek\u00e4 peliss\u00e4 etenemisen kannalta. Suurin osa oppilaista piti enemm\u00e4n englannista kuin ruotsista osana peli\u00e4, mutta kahden kielen rinnakkainen k\u00e4ytt\u00f6 peliss\u00e4 n\u00e4htiin hyv\u00e4n\u00e4 asiana siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, ett\u00e4 samalla oppii useampaa kuin yht\u00e4 kielt\u00e4. L\u00e4hes kaikki halusivat pelata vastaavaa peli\u00e4 jatkossa, ja osa oppilaista suhtautui my\u00f6nteisesti ajatukseen useamman kielen yht\u00e4aikaisesta opiskelusta yleisesti kielten tunneilla.\n\nTutkimuksen tarkoituksena on innostaa kielten opettajia luomaan ja kokeilemaan mobiilipelej\u00e4 rohkeasti osana opetusta. Tulosten perusteella yhteistoiminnallinen mobiilipeli voisi olla oppilaille mieluinen toteutustapa monialaisille oppimiskokonaisuuksille, jolloin peliin voisi yhdist\u00e4\u00e4 eri kielten lis\u00e4ksi muitakin oppiaineita. Jatkotutkimuksen teht\u00e4v\u00e4ksi j\u00e4\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon oppilaat todellisuudessa oppivat peli\u00e4 pelaamalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T12:44:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T12:44:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "158", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students\u2019 perceptions in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052998", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "qualitative research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cooperative learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64382
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b080c8b6-d3d4-40f1-9265-5d4a630837c0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052998.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Urpilainen, Neea-Stiina Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland Englannin kieli English 301 kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi mobiilioppiminen kielen oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen mobiilipelit qualitative research content analysis mobile learning language learning cooperative learning mobile games
title Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
title_full Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
title_fullStr Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
title_full_unstemmed Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
title_short Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game
title_sort practicing english and swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game a case study of 8th grade students perceptions in finland
title_sub a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
title_txtP Practicing English and Swedish as foreign languages cooperatively through a mobile game : a case study of 8th grade students’ perceptions in Finland
topic Englannin kieli English 301 kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi mobiilioppiminen kielen oppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen mobiilipelit qualitative research content analysis mobile learning language learning cooperative learning mobile games
topic_facet 301 Englannin kieli English content analysis cooperative learning kielen oppiminen kvalitatiivinen tutkimus language learning mobiilioppiminen mobiilipelit mobile games mobile learning qualitative research sisällönanalyysi yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64382 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052998
work_keys_str_mv AT urpilainenneeastiina practicingenglishandswedishasforeignlanguagescooperativelythroughamobilegam