"Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä

Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan millaisia merkityksiä yläkoulun oppilaanohjaajat antavat oppilaiden erilaisille taustoille. Sosioekonomiset taustat eivät ole lakanneet vaikuttamasta koulumaailmassa, vaikka 1960-luvulla kaikille yhtenäinen peruskoulu luotiin purkamaan epätasa-arvoistava k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lappalainen, Jonna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64348
_version_ 1828193081651888128
author Lappalainen, Jonna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappalainen, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappalainen, Jonna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappalainen, Jonna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan millaisia merkityksiä yläkoulun oppilaanohjaajat antavat oppilaiden erilaisille taustoille. Sosioekonomiset taustat eivät ole lakanneet vaikuttamasta koulumaailmassa, vaikka 1960-luvulla kaikille yhtenäinen peruskoulu luotiin purkamaan epätasa-arvoistava koulujärjestelmä ja häivyttämään taustojen merkityksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on haastaa hegemonista mahdollisuuksien tasa-arvon diskurssia ja havahduttaa koulumaailmaa niistä materiaalisista, sosiaalisista ja kulttuurisista reunaehdoista, jotka koulutyötä määrittävät. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä teemahaastattelusta, jotka on kerätty syksyn 2018 aikana keskisuomalaisista yläkouluista. Haastatteluissa käsiteltiin neutraalin teemahaastattelurungon puitteissa oppilaanohjaajan koulutuksellista ja ammatillista historiaa, koulun oppilaita, yhteistyötä kodin kanssa, omia ohjauskäytäntöjä ja lopuksi Suomen koulujärjestelmää. Haastattelun loppupuolella ohjaajille esitettiin lisäksi metakehystä rikkova kysymys koulutuksen periytyvyyteen liittyen. Analyysi on tehty Erving Goffmanin kehysanalyysiä ja Derek Layderin adaptiivisen teorianmuodostuksen mallia hyödyntäen. Tutkimuksen tuloksina on esitetty, että oppilaanohjaajien hegemonisena metakehyksenä toimii yksilökeskeinen valinnan- ja mahdollisuuden vapautta korostava kehys. Yksilökehykseen kerrostuu kuitenkin myös oppilaiden erilaiset taustatekijät kuten sukupuoli, asuinalue ja nuorten merkittävät toiset. Ohjaajat kehystivät oppilaita myös sosioekonomisista taustoista käsin, mutta niiden vaikutukset palautettiin useimmiten lopulta takaisin yksilökeskeiseen kehykseen. Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat, että oppilaanohjaajan ideologisesti neutraaliin ja korrektin ammattilaisen puhemaailmaan ei kuulu eriarvoisuuteen liittyvä käsitteistö eikä ohjaajilla ole riittävää kulttuurihistoriallista ymmärrystä erilaisten sosiaalisten taustatekijöiden merkityksestä koulumaailmassa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokivuori, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T08:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T08:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu \u2013tutkielmassa tarkastellaan millaisia merkityksi\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaanohjaajat antavat oppilaiden erilaisille taustoille. Sosioekonomiset taustat eiv\u00e4t ole lakanneet vaikuttamasta koulumaailmassa, vaikka 1960-luvulla kaikille yhten\u00e4inen peruskoulu luotiin purkamaan ep\u00e4tasa-arvoistava kouluj\u00e4rjestelm\u00e4 ja h\u00e4ivytt\u00e4m\u00e4\u00e4n taustojen merkityksi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on haastaa hegemonista mahdollisuuksien tasa-arvon diskurssia ja havahduttaa koulumaailmaa niist\u00e4 materiaalisista, sosiaalisista ja kulttuurisista reunaehdoista, jotka kouluty\u00f6t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t.\n\nTutkimuksen aineisto koostuu seitsem\u00e4st\u00e4 teemahaastattelusta, jotka on ker\u00e4tty syksyn 2018 aikana keskisuomalaisista yl\u00e4kouluista. Haastatteluissa k\u00e4siteltiin neutraalin teemahaastattelurungon puitteissa oppilaanohjaajan koulutuksellista ja ammatillista historiaa, koulun oppilaita, yhteisty\u00f6t\u00e4 kodin kanssa, omia ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja lopuksi Suomen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Haastattelun loppupuolella ohjaajille esitettiin lis\u00e4ksi metakehyst\u00e4 rikkova kysymys koulutuksen periytyvyyteen liittyen. Analyysi on tehty Erving Goffmanin kehysanalyysi\u00e4 ja Derek Layderin adaptiivisen teorianmuodostuksen mallia hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuksen tuloksina on esitetty, ett\u00e4 oppilaanohjaajien hegemonisena metakehyksen\u00e4 toimii yksil\u00f6keskeinen valinnan- ja mahdollisuuden vapautta korostava kehys. Yksil\u00f6kehykseen kerrostuu kuitenkin my\u00f6s oppilaiden erilaiset taustatekij\u00e4t kuten sukupuoli, asuinalue ja nuorten merkitt\u00e4v\u00e4t toiset. Ohjaajat kehystiv\u00e4t oppilaita my\u00f6s sosioekonomisista taustoista k\u00e4sin, mutta niiden vaikutukset palautettiin useimmiten lopulta takaisin yksil\u00f6keskeiseen kehykseen. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ovat, ett\u00e4 oppilaanohjaajan ideologisesti neutraaliin ja korrektin ammattilaisen puhemaailmaan ei kuulu eriarvoisuuteen liittyv\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6 eik\u00e4 ohjaajilla ole riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 kulttuurihistoriallista ymm\u00e4rryst\u00e4 erilaisten sosiaalisten taustatekij\u00f6iden merkityksest\u00e4 koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T08:07:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T08:07:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioekonomiset taustat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 py\u00f6ritell\u00e4\u00e4n ihmiskohtaloita\" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yl\u00e4koulun oppilaanohjaajien kehyst\u00e4m\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64348
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bceb87c-29ec-47a1-aad8-afde2852da52\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Jonna "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä sosioekonomiset taustat Sosiologia Sociology 203 yhteiskuntaluokat yläkoulu oppilaat oppilaanohjaus peruskoulu kouluympäristö
title "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_full "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_fullStr "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_full_unstemmed "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_short "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita"
title_sort tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_sub oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
title_txtP "Tässä työssä pyöritellään ihmiskohtaloita" : oppilaiden taustojen merkitykset koulumaailmassa yläkoulun oppilaanohjaajien kehystämänä
topic sosioekonomiset taustat Sosiologia Sociology 203 yhteiskuntaluokat yläkoulu oppilaat oppilaanohjaus peruskoulu kouluympäristö
topic_facet 203 Sociology Sosiologia kouluympäristö oppilaanohjaus oppilaat peruskoulu sosioekonomiset taustat yhteiskuntaluokat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64348 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052960
work_keys_str_mv AT lappalainenjonna tässätyössäpyöritelläänihmiskohtaloitaoppilaidentaustojenmerkityksetkoulumaailm