Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa

Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten säteenseuranta ja rasterointi eroavat, sekä miten säteenseurantaa täytyy optimoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiainen, Toni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64324
Description
Summary:Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten säteenseuranta ja rasterointi eroavat, sekä miten säteenseurantaa täytyy optimoida, jotta sitä pystytään hyödyntämään reaaliajassa. For a long time rasterisation has been considered the only method for real-time rendering. In recent years ray tracing has become a viable alternative. In this paper is explained how ray tracing differs from rasterisation, and how ray tracing must be optimized so it can be used in real time.