Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Armi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64290
_version_ 1826225806341308416
author Aalto, Armi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aalto, Armi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aalto, Armi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aalto, Armi
datasource_str_mv jyx
description Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat eriyttämisen keinot. Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yläkoulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Täten vastauksia ei valitettavasti voida pitää tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät opettajankoulutukseen sekä oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriyttämiseen tai lukivaikeuksiin liittyvä opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riittävää. Lisäksi valmiiksi eriytettyä oppimateriaalia on tarjolla valitettavan vähän, jolloin opettajat joutuvat käyttämään paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, tällaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja. Vallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehittää opettajankoulutusta siten, että myös aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriyttämisestä ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen sähköinen oppimisympäristö ja oppimista tukevien teknisten laitteiden käyttö mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen. Aihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytettyä materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat.
first_indexed 2019-09-20T09:13:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Armi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-03T09:18:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-03T09:18:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64290", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yh\u00e4 enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tavallisissa luokissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 englannin kielen opettajat eriytt\u00e4mist\u00e4 opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisen\u00e4 mielenkiinnon kohteena ovat eriytt\u00e4misen keinot.\n\nTutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yl\u00e4koulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. T\u00e4ten vastauksia ei valitettavasti voida pit\u00e4\u00e4 tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin ett\u00e4 laadullisin menetelmin.\n\nTutkimuksen merkitt\u00e4vimm\u00e4t tulokset liittyv\u00e4t opettajankoulutukseen sek\u00e4 oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriytt\u00e4miseen tai lukivaikeuksiin liittyv\u00e4 opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riitt\u00e4v\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi valmiiksi eriytetty\u00e4 oppimateriaalia on tarjolla valitettavan v\u00e4h\u00e4n, jolloin opettajat joutuvat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, t\u00e4llaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja.\n\nVallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehitt\u00e4\u00e4 opettajankoulutusta siten, ett\u00e4 my\u00f6s aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriytt\u00e4misest\u00e4 ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen s\u00e4hk\u00f6inen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja oppimista tukevien teknisten laitteiden k\u00e4ytt\u00f6 mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen.\n\nAihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytetty\u00e4 materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-03T09:18:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-03T09:18:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Differentiation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906032894", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dyslexia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading disorders", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64290
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d4e9f53-656c-4795-8df5-47c146e8a307\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906032894.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Armi Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools English language learning Differentiation Survey Teaching methods Englannin kieli English 301 opetusmenetelmät englannin kieli dysleksia opetus lukihäiriöt kielen oppiminen educational methods English language dyslexia teaching and instruction reading disorders language learning
title Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_full Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_fullStr Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_full_unstemmed Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_short Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
title_sort using differentiation to teach english for learners with dyslexia in finnish upper comprehensive schools
title_txtP Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
topic English language learning Differentiation Survey Teaching methods Englannin kieli English 301 opetusmenetelmät englannin kieli dysleksia opetus lukihäiriöt kielen oppiminen educational methods English language dyslexia teaching and instruction reading disorders language learning
topic_facet 301 Differentiation Englannin kieli English English language English language learning Survey Teaching methods dysleksia dyslexia educational methods englannin kieli kielen oppiminen language learning lukihäiriöt opetus opetusmenetelmät reading disorders teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64290 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032894
work_keys_str_mv AT aaltoarmi usingdifferentiationtoteachenglishforlearnerswithdyslexiainfinnishuppercomprehensivesc