Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Armi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64290
Description
Summary:Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat eriyttämisen keinot. Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yläkoulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Täten vastauksia ei valitettavasti voida pitää tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät opettajankoulutukseen sekä oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriyttämiseen tai lukivaikeuksiin liittyvä opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riittävää. Lisäksi valmiiksi eriytettyä oppimateriaalia on tarjolla valitettavan vähän, jolloin opettajat joutuvat käyttämään paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, tällaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja. Vallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehittää opettajankoulutusta siten, että myös aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriyttämisestä ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen sähköinen oppimisympäristö ja oppimista tukevien teknisten laitteiden käyttö mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen. Aihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytettyä materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat.