Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotien tiimipalaverit tukevat päiväkodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen teoria, joka kuvaa päiväkodin tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymistä. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttänen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64261
_version_ 1826225721405603840
author Määttänen, Katja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Määttänen, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Määttänen, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Määttänen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotien tiimipalaverit tukevat päiväkodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen teoria, joka kuvaa päiväkodin tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymistä. Tutkimusaineisto koostui kuudesta varhaiskasvatuksen opettajan yksilöhaastattelusta. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin grounded theory - tutkimusmetodia hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa keskeisimmäksi ilmiöksi havaittiin päiväkodin tiimipalavereissa käytävät vuorovaikutukselliset neuvottelutilanteet. Tiimipalaverien neuvottelutilanteiden kautta tavoiteltiin jaettua ymmärrystä, mikä edesauttoi tiimin jäseniä asettamaan yhteisiä tavoitteita toiminnalleen sekä sopimaan niistä toimintatavoista, jotka vastasivat tiimin käsitystä hyvästä ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Ammatillista kehittymistä sekä toimintakulttuurin uusintamista päädyttiin tarkastelemaan yhteisöllisen oppimisen sekä sosiaalisen näkökulman kautta, sillä keskustelut ja vuorovaikutuksellisuus olivat erottamaton osa kasvattajayhteisön toimintaa päiväkodin tiimipalaverissa. Oppimisen ja kehittymisen näkökulmat kulkivatkin tässä tutkimuksessa rinnakkain, toisiaan tukien. Tämän tutkimuksen aineistoperustainen teoria toi tiimipalaverien tarkasteluun näkökulman, joka korosti vuorovaikutuksellisten neuvotteluiden merkitystä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisessä sekä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa. Tiimipalaverineuvotteluissa vallitsevan yhteisyyden tunteen myötä tiimipalavereissa tehdyt suunnitelmat, tavoitteet ja sopimukset edistivät varhaiskasvatuksen laatua päiväkodissa. Reflektoivaa keskustelua ja neuvottelua pidettiin myös merkityksellisenä päiväkodin toimintakulttuurin uusintamisessa sekä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuuden kehittymisessä. Viikoittaisia tiimipalavereita pidettiin tärkeinä päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin pohtimisen sekä uusintamisen paikkoina.
first_indexed 2019-09-20T09:12:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4nen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-29T06:09:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-29T06:09:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64261", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten p\u00e4iv\u00e4kotien tiimipalaverit tukevat p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuurin uusintamista ja varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymist\u00e4. Tavoitteena oli luoda aineistoperustainen teoria, joka kuvaa p\u00e4iv\u00e4kodin tiimipalavereissa tapahtuvaa kehittymist\u00e4.\nTutkimusaineisto koostui kuudesta varhaiskasvatuksen opettajan yksil\u00f6haastattelusta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin ja analysoitiin grounded theory - tutkimusmetodia hy\u00f6dynt\u00e4en.\nVarhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisess\u00e4 sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuurin uusintamisessa keskeisimm\u00e4ksi ilmi\u00f6ksi havaittiin p\u00e4iv\u00e4kodin tiimipalavereissa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutukselliset neuvottelutilanteet. Tiimipalaverien neuvottelutilanteiden kautta tavoiteltiin jaettua ymm\u00e4rryst\u00e4, mik\u00e4 edesauttoi tiimin j\u00e4seni\u00e4 asettamaan yhteisi\u00e4 tavoitteita toiminnalleen sek\u00e4 sopimaan niist\u00e4 toimintatavoista, jotka vastasivat tiimin k\u00e4sityst\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 ja laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Ammatillista kehittymist\u00e4 sek\u00e4 toimintakulttuurin uusintamista p\u00e4\u00e4dyttiin tarkastelemaan yhteis\u00f6llisen oppimisen sek\u00e4 sosiaalisen n\u00e4k\u00f6kulman kautta, sill\u00e4 keskustelut ja vuorovaikutuksellisuus olivat erottamaton osa kasvattajayhteis\u00f6n toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodin tiimipalaverissa. Oppimisen ja kehittymisen n\u00e4k\u00f6kulmat kulkivatkin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa rinnakkain, toisiaan tukien.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoperustainen teoria toi tiimipalaverien tarkasteluun n\u00e4k\u00f6kulman, joka korosti vuorovaikutuksellisten neuvotteluiden merkityst\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisessa kehittymisess\u00e4 sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuurin uusintamisessa. Tiimipalaverineuvotteluissa vallitsevan yhteisyyden tunteen my\u00f6t\u00e4 tiimipalavereissa tehdyt suunnitelmat, tavoitteet ja sopimukset edistiv\u00e4t varhaiskasvatuksen laatua p\u00e4iv\u00e4kodissa. Reflektoivaa keskustelua ja neuvottelua pidettiin my\u00f6s merkityksellisen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuurin uusintamisessa sek\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuuden kehittymisess\u00e4. Viikoittaisia tiimipalavereita pidettiin t\u00e4rkein\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin pohtimisen sek\u00e4 uusintamisen paikkoina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-29T06:09:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-29T06:09:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimipalaverit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisest\u00e4 varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905292856", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuvottelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusintaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64261
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/341df408-0330-44cb-8ece-2300f34399ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905292856.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttänen, Katja Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa tiimipalaverit Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit grounded theory neuvottelut uusintaminen varhaiskasvatus toimintakulttuuri ammatillinen kehitys
title Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_full Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_short Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina
title_sort päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_sub aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
title_txtP Päiväkodin tiimipalaverit vuorovaikutuksellisina neuvottelutilanteina : aineistoperustainen teoria kehittymisestä varhaiskasvatuksessa
topic tiimipalaverit Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit grounded theory neuvottelut uusintaminen varhaiskasvatus toimintakulttuuri ammatillinen kehitys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen kehitys grounded theory neuvottelut päiväkodit tiimipalaverit toimintakulttuuri uusintaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64261 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905292856
work_keys_str_mv AT määttänenkatja päiväkodintiimipalaveritvuorovaikutuksellisinaneuvottelutilanteinaaineistoperusta