Bottien havaitseminen massiivisissa verkkoroolipeleissä pelaajahahmon käytösanalyysin avulla

Monessa massiivisessa verkkoroolipelissä on ongelmana pelaamisen automatisointi eli niin kutsuttu bottaaminen. Bottaaminen aiheuttaa pelissä lukuisia ongelmia, kuten inflaatiota pelin taloudessa ja oikeiden pelaajien turhauttamista. Botit ja oikeat pelaajat kuitenkin käyttäytyvät pelissä eri tavoin,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahilainen, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64229
Description
Summary:Monessa massiivisessa verkkoroolipelissä on ongelmana pelaamisen automatisointi eli niin kutsuttu bottaaminen. Bottaaminen aiheuttaa pelissä lukuisia ongelmia, kuten inflaatiota pelin taloudessa ja oikeiden pelaajien turhauttamista. Botit ja oikeat pelaajat kuitenkin käyttäytyvät pelissä eri tavoin, joten pelin lokidataa tutkimalla on mahdollista erotella botit oikeista pelaajista. Many Massively Multiplayer Online Role-Playing Games have a problem with players automating their gameplay, usually called botting. Botting can cause multiple problems in the game, such as inflation in the game’s economy, and frustrating real players. However, since bots and real players behave differently in the game, by examining the game logs it is possible to distinguish bots from real players.