“The Zelda we have in our hearts” virtual community on a video game fansite

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja samankaltaisten käsitteiden määritelmistä, faniyhteisöjen ja pelaajien tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nihtilä, Pauliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64196
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ilmenee videopelifaneille suunnatulla internetsivustolla julkaistuissa teksteissä. Taustatieto rakentui useiden tutkijoiden esittämistä virtuaaliyhteisöjen ja samankaltaisten käsitteiden määritelmistä, faniyhteisöjen ja pelaajien tutkimuksesta, sekä tietokonevälitteistä viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto koostui Zelda Universe -videopelisivustolla julkaistuista artikkeleista ja niiden kommenteista. Tekstit käsittelivät The Legend of Zelda -pelisarjan tarustoon ja pelimekaniikkoihin liittyviä aiheita, joista monet ovat olleet fanien keskusteluissa kestosuosikkeja. Aineistoa tutkittiin hyödyntäen tietokonevälitteisen diskurssin analyysiä (’computer-mediated discourse analysis’). Analyysissa tarkasteltiin tekstien piirteitä Herringin viiden tason luokittelua mukaillen: rakenne, merkityssisältö, vuorovaikutus, sosiaaliset käytänteet ja multimodaalisuus. Tuloksia vertailtiin virtuaaliyhteisöjen määritelmiin. Sivusto osoittautui selkeästi kiinnostuspohjaiseksi yhteisöksi, johon niin kommentoijat kuin vakiokirjoittajatkin kerääntyivät jaetun harrastuksen eivätkä ihmissuhteiden vuoksi. Vuorovaikutuksen taustalla näkyivät oletukset jaetusta pelitietoudesta ja implisiittisistä käytössäännöistä. Sivustolla korostui analyyttisen ja avoimen argumentoivan keskustelun arvostus; osallistujat ilmaisivat tukea ja vastaväitteitä muiden teksteihin vapaasti, ja pelisarjan kehityksestä esitettiin vahvoja mielipiteitä. Tutkimukselle haasteita loivat virtuaalisen materiaalin muuttuvuus sekä aineiston rajaaminen. Tuloksia tulkitessa on huomioitava, ettei aineisto sisältänyt jäsenille osoitettuja kyselyitä näkökulmista yhteisöön. Lisää saman aihepiirin tutkimuksia voitaisiinkin toteuttaa keskittyen sivustojen käyttäjien haastatteluihin; havainnoivista ja etnografisemmista lähestymistavoista saadut tiedot täydentävät toisiaan.