Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ja sukupuolen vaikutuksesta oppilaiden kokemuksiin. Aineisto on osa Työrauha ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttilä, Miikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64189
_version_ 1826225721404555264
author Penttilä, Miikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Penttilä, Miikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Penttilä, Miikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Penttilä, Miikka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista käyttäytymisen ja työrauhan tukemisesta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ja sukupuolen vaikutuksesta oppilaiden kokemuksiin. Aineisto on osa Työrauha kaikille -interventiosta tehtyä tutkimusta ja sen otos koostuu yhteensä 817 oppilaasta. Tutkittavat olivat seitsemännen ja kahdeksannen luokan oppilaita. Oppilaat jaettiin ADHD-oireisiin ja ei-ADHD- oireisiin Strenghts and Difficulties Questionnaire –mittarin (SDQ) avulla. ADHD- ja ei-ADHD-oireisten, eri luokka-asteilla olevien oppilaiden sekä eri sukupuolten kokemuksia tutkittiin monimuuttujaisella varianssianalyysilla eli MANOV A:lla. ADHD- ja ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset työrauhan ja käyttäytymisen tukemisesta erosivat toisistaan. ADHD-oireiset oppilaat kokivat opettajien työrauhan tukemisen, tasapuolisuuden, positiivisen palautteen ja ohjeiden selkeyden heikommaksi kuin ne oppilaat, joilla ADHD-oireita ei ollut. Ryhmät eivät eronneet kokemuksissaan opettajien keskinäisestä erilaisuudesta työrauhan tukemisessa. Seitsemännen luokan oppilaat arvioivat opettajien toiminnan paremmaksi kuin kahdeksannen luokan oppilaat. Tytöt kokivat opettajan antaman positiivisen palautteen vähäisemmäksi kuin pojat. Tämän tutkimuksen mukaan ADHD-oireiset oppilaat kokevat työrauhan ja käyttäytymisen tukemisen muita oppilaita huonommaksi. Opettajien tulisi kiinnittää huomiota kaikkien oppilaiden riittävään tukemiseen. Oppitunnin hyvä struktuuri, selkeät käyttäytymisodotukset ja niiden toteutumisesta seuraava positiivinen palaute ovat hyviä keinoja ADHD-oireisten tukemisessa.
first_indexed 2019-09-20T09:14:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttil\u00e4, Miikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-24T11:22:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-24T11:22:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemuksista k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja ty\u00f6rauhan tukemisesta. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita luokka-asteen ja sukupuolen vaikutuksesta oppilaiden kokemuksiin.\nAineisto on osa Ty\u00f6rauha kaikille -interventiosta tehty\u00e4 tutkimusta ja sen otos koostuu yhteens\u00e4 817 oppilaasta. Tutkittavat olivat seitsem\u00e4nnen ja kahdeksannen luokan oppilaita. Oppilaat jaettiin ADHD-oireisiin ja ei-ADHD- oireisiin Strenghts and Difficulties Questionnaire \u2013mittarin (SDQ) avulla. ADHD- ja ei-ADHD-oireisten, eri luokka-asteilla olevien oppilaiden sek\u00e4 eri sukupuolten kokemuksia tutkittiin monimuuttujaisella varianssianalyysilla eli MANOV A:lla.\nADHD- ja ei-ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset ty\u00f6rauhan ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisesta erosivat toisistaan. ADHD-oireiset oppilaat kokivat opettajien ty\u00f6rauhan tukemisen, tasapuolisuuden, positiivisen palautteen ja ohjeiden selkeyden heikommaksi kuin ne oppilaat, joilla ADHD-oireita ei ollut. Ryhm\u00e4t eiv\u00e4t eronneet kokemuksissaan opettajien keskin\u00e4isest\u00e4 erilaisuudesta ty\u00f6rauhan tukemisessa. Seitsem\u00e4nnen luokan oppilaat arvioivat opettajien toiminnan paremmaksi kuin kahdeksannen luokan oppilaat. Tyt\u00f6t kokivat opettajan antaman positiivisen palautteen v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi kuin pojat.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan ADHD-oireiset oppilaat kokevat ty\u00f6rauhan ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen muita oppilaita huonommaksi. Opettajien tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kaikkien oppilaiden riitt\u00e4v\u00e4\u00e4n tukemiseen. Oppitunnin hyv\u00e4 struktuuri, selke\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset ja niiden toteutumisesta seuraava positiivinen palaute ovat hyvi\u00e4 keinoja ADHD-oireisten tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-24T11:22:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-24T11:22:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6rauhan ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905242798", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64189
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52fcd927-519c-425b-b8e5-a607442cce56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905242798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttilä, Miikka Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana käyttäytymisen tuki työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat ADHD käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
title Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_full Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_fullStr Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_full_unstemmed Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_short Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_sort työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen adhd oireisten oppilaiden arvioimana
title_txtP Työrauhan ja käyttäytymisen tukeminen ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
topic käyttäytymisen tuki työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat ADHD käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education käyttäytyminen käyttäytymisen tuki käyttäytymishäiriöt oppilaat työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64189 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905242798
work_keys_str_mv AT penttilämiikka työrauhanjakäyttäytymisentukeminenadhdoireistenoppilaidenarvioimana